مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی نفرات برگزیده آزمون «ترنم وحی»
کد خبر: 3743108
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی نفرات برگزیده آزمون «ترنم وحی»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معرفی 57 برگزیده آزمون حفظ کل قرآن «ترنم وحی» در سال ۱۳۹۷، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌های کشور طی امروز، دهم شهریورماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ معرفی نفرات برگزیده آزمون «ترنم وحی»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر معرفی 57 برگزیده آزمون حفظ کل قرآن «ترنم وحی» در سال ۱۳۹۷، عنوان یکی از اخبار مهمی است که طی امروز ‌شنبه، دهم شهریورماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 10 شهریورماه و تا ساعت 14 تعداد 17 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که چهار خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.
«تلاوت‌های شاخص قاریان مصری در برنامه «اکسیر» رادیو قرآن»، «مصوبه‌ای در پاسخ به نامه معاون قرآنی وزیر»، «تفسیر آیه ۶۷ سوره مائده در بیان آیت‌الله مکارم شیرازی» و «پشت‌صحنه جدیدترین تولیدات گروه محمد رسول‌الله(ص)»، عناوین چهار خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «تفسیر آیه ۶۷ سوره مائده در بیان آیت‌الله مکارم شیرازی» بر روی خروجی خود کرده که مطلبی تفسیری بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام کاظم(ع) و شروع سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه اظهار کرد: آیه 67 سوره مائده به نام آیه تبلیغ نام‌ گرفته و این آیه یکی از مهم‌ترین آیه‌های ولایت است.
وی با بیان اینکه در این آیه خداوند به بیان سه نکته پرداخته و پیامبر اکرم(ص) مأمور به ابلاغ آن شده است، افزود: آنچه بر پیامبر اکرم(ص) در این آیه نازل‌شده هم سنگ رسالت او است، دوم آن‌که خطراتی پیامبر اکرم(ص) را در بیان رسالت خود تهدید می‌کرده و خداوند به ایشان فرموده نترس و این موضوع مهم را ابلاغ کن!، همچنین خداوند تهدید کرده اگر مردم زیر بار ابلاغ این آیه نروند آن‌ها را به‌سوی کفر می‌برد.
مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: آیا جز مسئله رسالت و خلافت چیز دیگری می‌تواند تفسیر آیه 67 سوره مائده باشد، هیچ تفسیر دیگری نمی‌توان برای آن بیان کرد، این آیه ویژگی‌های سه‌گانه‌ای دارد که تنها بر مسئله ولایت منطبق می‌شود».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طبق روال معمول این خبرگزاری و همانند ایام گذشته با خبر تلاوت ترتیل صفحه 444 قرآن کریم آغاز شده و در ادامه نیز اخبار دیگری با عناوین «مجازات سنگین امام صادق(ع) برای فرد ربا‌خوار/ کسانی که خدا بیش از همه تهدیدشان کرده»، «معرفی ۵۷ برگزیده آزمون حفظ کل قرآن «ترنم وحی» در سال ۱۳۹۷» و «تلاوتی از «جهانبخش فرجی»» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که همگی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «معرفی ۵۷ برگزیده آزمون حفظ کل قرآن «ترنم وحی» در سال ۱۳۹۷» کرده که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «مؤسسه مهد قرآن از جمله مؤسسات موفق در تربیت حافظان قرآن است که اوایل دهه ۷۰ با همت حجت‌الاسلام فومنی راه‌اندازی شد و طی چندین سال فعالیت موفق به تربیت هزاران حافظ قرآن شد.
این مؤسسه جهت سنجش حافظان کل قرآن خود هرسال آزمون‌های مختلفی را برگزار می‌کند که طی آن تاکنون ۱۰ دوره آزمون برگزار شده است.
این آزمون‌ها ترنم وحی نام دارد که امسال دهمین دوره آن با حضور ۹۱ حافظ کل قرآن مؤسسه که در یکسال اخیر حافظ شده‌ و با عبور از مرحله استانی به مرحله کشوری رسیده‌اند، در بنیاد سعدی برگزار شد.
این آزمون در رشته حفظ کل همراه با ترجمه و تدبر در قرآن در دو بخش خانم‌ها و آقایان برگزار شد که در بخش آقایان اساتیدی چون شهریار پرهیزکار و سیدمهدی سیف و در بخش خواهران، خانم‌ها صریحی‌نژاد و شیرازی به قضاوت پرداختند.
این آزمون در چند مرحله برگزار می‌شود که در مرحله استانی ۲۰۴ شرکت‌کننده حضور داشتند و از این میان ۹۱ نفر از ۱۷ استان به مرحله کشوری راه پیدا کردند که ۸۰ حافظ قرآن خانم و ۱۱ حافظ قرآن آقا به مرحله کشوری راه پیدا کردند و نهایتاً ۵۷ نفر موفق به قبولی و اخذ گواهی‌نامه کردند».
مهر
«تربیت قاریانی مسلط به زبانهای خارجی نیاز امروز جهان اسلام است»، «نقدی بر روایی موجود از حفظ قرآن کریم» و «حافظان مهد قرآن کشور تجلیل شدند»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز قرآنی هستند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز خبری با عنوان «نقدی بر روایی موجود از حفظ قرآن کریم» را در گفت‌وگو با یکی از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) و حافظ کل قرآن کریم منتشر کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو آمده است: «علیرضا کچوئیان، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و حافظ کل قرآن کریم در خصوص آسیب شناسی فضای فعالیتهای قرآنی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما در بحث فعالیت های قرآنی باید به میراث نقلی و روایی موجود رجوع کنیم، درحالیکه کنش های ما در این زمینه با این مهم فاصله قابل توجهی دارد.
وی با اشاره به اینکه باید قرآن را از حیث رابطه مفهوم و لفظ دنبال کنیم؛ گفت: در قرآن وقتی از حیث رابطه مفهوم و لفظ، موضوعات را دنبال می کنید متوجه می شوید که قرآن مخاطب خودش را از باب هدی للناس و هدی للمتقین که اشاره به هدایت عامه وخاصه دارد می بیند.
وی با استناد به الفاظ قرآن افزود: قرآن در باب انس ظاهری از مخاطب خودش خواسته که یا قرآن را ترتیل یا تلاوت کند که هر کدام از واژگان مباحث مختص به خود دارد و ما واژه ای تحت عنوان حفظ قرآن نداریم».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه دو خبر با عناوین «زکات سلیقه ای نداریم» و «با کمبود مبلغ بین‌المللی مواجه هستیم» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این دو خبر نیز در حوزه قرآنی جای نداشته و مربوط به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در گردهمایی زکات استان چهارمحال و بختیاری و نیز سخنان آیت‌الله‌العظمی سبحانی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه هستند.
ایسنا
تعداد هفت خبر با عناوین «آشنایی با یک اقلیت دینی ایرانی که طلاق ندارند!»، «شبهات اعتقادی، بیشترین علت مراجعه جوانان به مرکز مشاوره جمکران»، «شانزدهمین همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت برگزار شد»، «چرایی تعدد امامزادگان در ایران»، «شهر کریمه اهل بیت غرق در شادی میلاد باب الحوائج»، «امام کاظم(ع)، آینه تمام نمای حلم و بردباری» و «مراسم اختتامیه دومین جشنواره مردمی کرامت برگزار شد» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه قرآنی قرار نداشته و اغلب با توجه به ایام میلاد باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) در حوزه معارفی اهل بیت(ع)‌ انعکاس یافته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
از 9 خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «پخش نخستین قسمت مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز اغلب و با توجه میلاد امام کاظم(ع) در حوزه عترت منعکس شده‌اند.
ایبنا
«دو هزار روایت فقهی یادگار هفتمین امام شیعیان»، عنوان تنها خبری است که طی امروز وتا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و مربوط به حوزه عترت است.
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان انعکاس یافته خبری با عنوان «توجه امام موسی کاظم(ع) به امور اقتصادی، علمی و نظامی/پاسداری امام کاظم از دانشگاه امام صادق(ع)» است که این خبر نیز در حوزه اهل بیت(ع) قرار داشته و خبر تخصصی قرآنی نیست.
کیهان
صفحه معارف امروز روزنامه کیهان نیز نسبت به انتشار مطلب جالب و قابل تأملی با عنوان «ویژگی‌های شیعه اهل بیت(ع)» به قلم خلیل منصوری اقدام کرده که در بخش‌هایی از این مطلب خواندنی آمده است: «در قرآن وقتی سخن از متقین، محسنین، صالحین، مخلصین و نام‌های دیگر است به معنای آن است که این ذات دارای تقوا، احسان، صلاح و اخلاص است.
بر همین اساس وقتی خداوند در آیه ۸۳ سوره صافات می‌فرماید: وَاِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لإبْرَاهِیم؛ براستی که ابراهیم، از شیعیان نوح است، یعنی واقعا او چنین خصوصیتی دارد و در فکر و رفتار، از حضرت نوح(ع) پیروی می‌کند.
بر همین اساس وقتی سخن از شیعیان امیر مؤمنان علی(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مطرح است، باید کسی باشد که نسبت به اهل بیت(ع) شناخت داشته و فلسفه و سبک زندگی خویش را بر اساس فلسفه و سبک زندگی آنان شکلی داده باشد و در این راه تلاش کند. شیعه واقعی کسی است که رضایت آنان را با پیروی و اطاعت محبت آمیز و مودت آفرین به دست آورده باشد. چنین شیعه‌ای است که دارای جایگاه برتر در نزد خداوند و پیامبر(ص) و امامان(ع) خواهد بود و از فواید این شیعه بودن بهره مند خواهد شد.
از نظر آموزه‌های اسلامی اموری چون تقوا و ایمان و محبت دارای درجاتی است که باید آن را شناخت. شیعه بودن با محب بودن تفاوت‌هایی دارد که در کلام امامان(ع) بر آن تاکید شده است چنانکه خداوند میان اسلام و ایمان تفاوت گذاشته است. مردى به امام حسین(ع) گفت: یَا ابْنَ رَسُولِ اللّهِ اِنّا مِنْ شیعَتِکُمْ، قالَ(ع): اِتَّقِ اللّه ! وَ لا تَدَّعِینَ شَیْئا یَقُولُ اللّهُ لَکَ «کَذِبْتَ وَ فَجَرْتَ فى دَعْواکَ». إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلُمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَ دَغَلٍ. وَلکِنْ قُلْ أنَا مِنْ مَوالیکُمْ وَ مُحِبُّکُمْ؛ من، شیعه شما هستم. امام فرمود: تقوا داشته باش! چیزى نگو که خدا بگوید «دروغ گفتى و در ادعایت، گمراهى به خرج دادى». شیعه ما، کسى است که قلبش از هر گونه شائبه و دغلکارى، پاک باشد. بنابراین، بگو: من، از دوستان و علاقه‌مندان شما هستم. (بحارالانوار، ج ۶۸: ص ۱۵۶)

 انتهای پیام

captcha