قطع کمک به آنروا، ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات
کد خبر: 3743428
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
ایکنا بررسی می‌کتد؛

قطع کمک به آنروا، ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

گروه بین‌الملل ـ آمریکا تلاش می‌کند از طریق قطع کامل کمک مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی «آنروا» و تحت فشار قراردادن شهروندان فلسطینی، ‌آن‌ها را به عقب‌نشینی از مطالبات خود مجبور کند.

قطع کمک به آنروا؛ ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

به گزارش ایکنا؛ آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی «آنروا» در هشتم دسامبر سال 1948 میلادی توسط سازمان ملل متحد و با هدف ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی، امداد اجتماعی و آگاهی از نیاز مستمر آوارگان فلسطینی در همه مناطق تحت پوشش از جمله کرانه باختری، نوار غزه، اردن، لبنان و سوریه در خاور نزدیک تشکیل شد.

علی‌رغم این که این مؤسسه توسط سازمان ملل متحد تأسیس شد، اما بودجه ثابتی بدان اختصاص نیافت و بودجه مورد نیاز آن از سوی انجمن‌های خیریه و کشورهای عضو سازمان ملل متحد تأمین گردید، به گونه‌ای که آمریکا در میان کشورهای کمک‌کننده مالی به آژانس در ردیف نخست قرار داشت و 65 درصد از کل بودجه آژانس توسط این کشور تأمین می‌شد.

دومین کشور کمک‌کننده به آژانس، انگلیس است که 11 تا 15 درصد از کل بودجه را می‌پردازد و این بدان معناست که مجموع کمک‌های این دو کشور حدود 80 درصد کل کمک‌های جهانیان به این مؤسسه است.

قطع کمک به آنروا؛ ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

برخی تحلیلگران معتقدند، تأمین 65 درصد از بودجه آنروا از سوی آمریکا نه تنها به دلایل انسان‌دوستانه نبوده است، بلکه آمریکایی‌ها می خواستند از طریق این آژانس شریان‌های اصلی حیات ملت فلسطین از جمله غذا، بهداشت و آموزش را در دست بگیرند و از این آژانس به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود در این کشور استفاده کنند، اما مقاومت مردم فلسطین مانع از دستیابی آنها به اهداف خود شد.

در پی اعلام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس و تیره شدن روابط دولت تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا در دی‌ماه سال ۱۳۹۶، آمریکا از کاهش بودجه این آژانس به نصف سخن گفت و هدف از این اقدام را وادار ساختن فلسطینیان به نشستن بر سر میز مذاکره عنوان کرد.

در نامه دولت آمریکا به آنروا این طور ذکر شد که ترامپ فقط با اختصاص 60 میلیون دلار از کمک‌های مصوب به این صندوق بین‌المللی موافقت کرده و امضای چک 65 میلیون دلار باقی‌مانده را به «بررسی‌های آتی» موکول کرده است.

این تصمیم واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت به گونه‌ای که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‎ای از این تصمیم ترامپ حمایت کرد و تأکید کرد: باید برای تغییر موضع آنروا که به جای حل مشکلات آوارگان فلسطینی، به دنبال همیشگی کردن آنهاست، اقدامات عملی اتخاذ شود.

نتانیاهو از آمریکا خواست تا کمک‌های خود را به جای «آنروا» از طریق کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی ارسال کند.

در همین راستا، ماتیاس شمالی، مدیر اجرایی آنروا در نوار غزه در اسفندماه سال 96 نسبت به کسری بودجه این آژانس هشدار داد و تصریح کرد: بودجه این نهاد برای تامین نیازهای آوارگان فلسطینی و کمک‌رسانی به آنها فقط تا ماه جولای (تیر ـ مردادماه) پاسخگو است.

کاهش بودجه آنروا و فرصتی برای اتحاد جهانیان در برابر استکبار

ماتیاس شمالی، مدیر اجرایی آنروا در نوار غزه

وی افزود: اگر بودجه لازم برای این آژانس به منظور کمک‌رسانی به فلسطینیان تامین نشود، آنروا مجبور است تا اقداماتی را برای کاهش خدمات خود در پنج منطقه عملیاتی‌اش در غزه در پیش گیرد.

اختلاف‌نظر در ارتباط با این اقدام ترامپ در میان سیاستمداران آمریکایی نیز دیده می‌شد، به گونه‌ای که در تیرماه سال جاری، 7 سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه‎ای به وزیر خارجه این کشور خواستار تأمین کامل بودجه آنروا از سوی آمریکا شده و نسبت به پیامدهای امنیتی این اقدام هشدار دادند.

سیاستمداران آمریکایی در این نامه تصریح کردند که کاهش بودجه آنروا از سوی آمریکا قدرت این آژانس بین‌المللی در ادامه خدمت‌رسانی در زمینه آموزش و بهداشت برای میلیون‌ها انسان را دچار مشکل می‌کند که این امر پیامدهایی برای امنیت متحدین نزدیک ما از جمله اسرائیل و اردن در پی خواهد داشت.

این رویارویی آمریکایی با ملت فلسطین به همین جا ختم نشد و موج انتقادات و هشدارها نتوانست رئیس جمهور آمریکا را نسبت به تصمیم اشتباه و ظالمانه خود متنبه کند، تا جایی که وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه (10 شهریورماه) از قطع کامل کمک‌های مالی خود به این آژانس خبر داد، تصمیمی که موجی از اعتراضات را در جهان برانگیخت و نهادها و شخصیت‌های مختلف سیاسی با صدور بیانیه‌های مختلف به نوعی همبستگی جهانی و لو در مقام سخن را در رویارویی با این رئیس‌جمهور آمریکا را به نمایش گذاشتند.

ترفند آمریکا

اما برخی کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که آمریکا با این تصمیم در نظر دارد،  فلسطینیان را از مطالبات خود از جمله حق بازگشت منصرف کند، چرا که ما شاهد آن هستیم که از 10 فروردین‌ماه سال جاری هر روز جمعه شاهد تظاهرات‌های بازگشت در نوار غزه با مرزهای فلسطین اشغالی هستیم و با وجود این که این تظاهرات‌ها تاکنون بیش از 100 شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته و شهروندان فلسطینی به شدت از سوی مقامات صهیونیست تهدید شده‌اند، اما این تظاهرات‌ها به چالشی جدی برای اسرائیل تبدیل شده است.

قطع کمک به آنروا؛ ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

بنابراین آمریکا تلاش می‌کند از طریق قطع کمک مالی به آنروا، فلسطینیان را برای عقب‌نشینی از مطالبات خود تحت فشار قرار دهد، با این وجود روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور او در مسائل غرب آسیا بیشترین تلاش را برای قطع حمایت مالی آمریکا به آنروا انجام داده است.

به نوشته این روزنامه، هدف کوشنر از این طرح، مجاب کردن سیاستمداران فلسطینی به دست کشیدن از مطالباتشان در زمینه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌هایشان است.

واکنش به تصمیم ترامپ

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز تأسف از اقدام آمریکا مبنی بر قطع بودجه آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی، خواستار حمایت‌های بین‌المللی از این آژانس و جبران این کاهش بودجه شد و هشدار داد که ناکامی در مورد کمبود بودجه آنروا، پیامدهای جدی بشردوستانه و توسعه‌ای دارد و بر ثبات منطقه‌ای اثرگذار است.

لندن نیز به عنوان دومین تأمین کننده بودجه آنروا نیز از عدم همراهی خود با دونالد ترامپ خبرداد و الیستر برت، معاون وزیر خارجه انگلستان در امور خاورمیانه با صدور بیانیه‌ای برپایبندی کشورش به حمایت از آنروا تاکید و تصریح کرد که آنروا یک سازمان بشردوستانه و ثبات دهنده ضروری در منطقه است که روزانه به میلیون ها فلسطینی آواره کمک می‌کند و لندن برای تداوم ارائه خدمات ضروری به آوارگان فلسطینی تلاش می‌کند.


آلمان نیز نه تنها در این باره سکوت نکرد، بلکه از افزایش کمک‎های خود به این سازمان بین‌المللی خبرداد، به‌طوری که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این خصو ص گفت: بحران بودجه در آنروا موجب بروز خلل در مأموریت‎های این نهاد می‌شود و بر این اساس، مشکلات آنروا می‌تواند زنجیره‌ای از تبعات در این خصوص را به دنبال داشته باشد.

ذوق‌زدگی اسرائیل

اما نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن استقبال از تصمیم دولت آمریکا مبنی بر متوقف کردن کامل کمک مالی به «آنروا»، انحلال این سازمان را خواستار شد.

قطع کمک به آنروا؛ ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل

وی در اظهاراتی تعجب برانگیز و مضحک مدعی شد که فلسطینیان ۷۰ سال پیش آنروا را با هدف جاودانه ساختن موجودیت خویش به عنوان آواره تاسیس کردند و به همین خاطر نیز دولت آمریکا تصمیم به قطع کامل کمک مالی خود به این آژانس گرفت!

واكنش رسمي آنروا

اما، سخنگوی رسمی آژانس امدادرسانی و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، از قطع کمک‌های مالی آمریکا به این نهاد کمک‌رسانی ابراز تأسف و ناامیدی کرد و اعلام کرد که آمریکا و آنروا در دسامبر سال گذشته (2017) توافق ادامه حمایت مالی واشنگتن را امضا کردند و به همین دلیل این تصمیم «غیرمنتظره» است.

وی ادامه داد: ما کمک‌ها و خدمات خود به 5.4 میلیون آواره از فلسطین در کرانه باختری و قدس و غزه و نیز اردن، سوریه و لبنان را ادامه خواهیم داد.

قطع کمک به آنروا؛ ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

اتحادیه عرب، کشورهای عربی از جمله امارات، اردن و مصر نیز ضمن تأسف‌بار خواندن تصمیم ترامپ بر حمایت خود از آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی تاکید کردند، به طوری که وزیر خارجه اردن از اقدام آمریکا در قطع کمک‌های مالی به آنروا ابراز تأسف کرد و تصمیم آمریکا را اشتباه دانست.

ایمن صفدی گفت که اردن تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی و سیاسی به آنروا را به کار خواهد گرفت تا این آژانس بتواند به وظایف خود در قبال بیش از ۵ میلیون فلسطینی بر اساس برنامه سازمان ملل عمل کند.

وی تأکید کرد که حفاظت از آنروا یعنی احترام گذاشتن به حق آوارگان فلسطینی در زندگی با کرامت و حق ۵۰۰ هزار کودک فلسطینی پناهنده در رفتن به مدرسه و حق بازگشت همه آن‌ها به سرزمین‌های خود بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل.

واکنش احزاب فلسطینی

گروه‎ها و احزاب فلسطینی نیز در بیانیه‎های متعددی از موضع خود در این باره پرده برداشته و این اقدام از سوی آمریکا را محکوم کردند، به عنوان مثال جبهه مردمی برای آزادی فلسطین قطع کمک‎های مالی به آنروا را اعلام جنگ با مسئله فلسطین و حقوق فلسطینیان خواند.

یوسف حساینه، از اعضای ارشد حماس نیز گفت که این اقدام آمریکا، دزدی سیاسی و سقوط اخلاقی بود و واشنگتن با این کار دنبال اجرای توطئه‌های هدف‌دار صهیونیست‌ها برای تسویه مسئله آوارگان و تبدیل آن از مسئله‌ای سیاسی به مسئله‌ای انسانی است.

ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران فلسطین به مقابله با این تصمیم آمریکا برمی‌خیزند و تا زمانی که راه‌حلی برای مسئله آوارگان فلسطین یافت نشود، آژانس آنروا به قوت خود باقی خواهد ماند.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که تشکیلات قصد دارد برای رسیدگی به تصمیم اخیر آمریکا و مقابله با قطع کمک‌های مالی به آنروا و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع به مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت رجوع کند.

وی دراین‌ باره گفت: این تصمیم کمکی به برقراری صلح نمی‌کند، بلکه تروریسم در منطقه را تشدید می‌کند و به‌منزله زیرپاگذاشتن حقوق مردم فلسطین است.

 قطع کمک به آنروا؛ ترفندی برای عقب‌نشینی فلسطینیان از مطالبات

به هرحال امروز روزی است که جهانیان می‌توانند ثابت کنند با موضع‌گیری صحیح و اقدامات عملی هماهنگ و متحدانه، توطئه‌ آمریکایی را خنثی کرده و به دولت آمریکا ثابت کنند زمان ادامه دادن به سیاست‎های قلدرمآبانه و یک جانبه به پایان رسیده و اگر خواستار بقا در صحنه سیاست جهانی هستند، بهتر است، سمت و سوی سیاست‎های خود را تغییر دهند که اگر این اتفاق بیافتد شبه ابرقدرتی برای کشوری به نام آمریکا برای همیشه از میان خواهد رفت.

یادآوری می‌شود، آژانس بین‌المللی آنروا در پی تصمیم چند ماه پیش آمریکا برای کاهش کمک‌های مالی به این نهاد، شاهد بزرگ‌ترین بحران مالی در تاریخ خود بوده است، به‌طوری که کمک‌های مالی آمریکا در سال 2017 میلادی از 365 میلیون دلار به 65 میلیون دلار در سال 2018 رسیده است، این در حالی است که هم‌اکنون 4.5 میلیون فلسطینی ساکن کشورهای اردن، لبنان، سوریه، غزه، بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری متکی به خدمات آنروا هستند و حال با قطع شدن این خدمات سرنوشت این فلسطینیان نامشخص خواهد بود.

گزارش از زهره نوری

انتهای پیام

captcha