طرح 1452 از پله‌های آسان برای شروع حفظ قرآن آغاز کرده است
کد خبر: 3743477
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸

طرح 1452 از پله‌های آسان برای شروع حفظ قرآن آغاز کرده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در برنامه تحلیلی افق، آغاز اجرای طرح بشارت 1452 را از مراحل ساده و راحت برای عموم برشمرد.

طرح 1452 از پله‌های آسان برای شروع حفظ قرآن آغاز کرده است

به گزارش ایکنا؛ احمد لیایی، مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن سیما در برنامه افق رادیو قرآن گفت: طرح بشارت ۱۴۵۲ سابقه ۱۱ ساله دارد و امسال در دوازدهمین سال این طرح با همگرایی خوبی که بین دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی بود و الان هم به آن اشاره فرمودید، در ستاد راهبری حفظ قرآن در کشور به این نتیجه رسیدند که امسال مبنای محور فعالیت حفظ را طرح بشارت ۱۴۵۲ قرار دهند.

وی ادامه داد: ستاد راهبری در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مستقر است که همه دستگاه‌ها در آنجا عضو هستند. در عین حال بحث محتوای طرح در آنجا مطرح شد که حفظ جزء ۳۰ قرآن را محور قرار داده شود. با توجه به این‌که سوره‌های کوچک در این جزء واقع شده است و کودکان و نوجوانان راحت‌تر می‌توانند حفظ کنند، و بخشی از سوره‌ها را حفظ باشند، لذا جزء سی را محور فعالیت‌ها مقرر کردیم و حفظ را به عنوان نکته‌ای که مقام معظم رهبری در سال ۹۳ به آن اشاره کردند که ما باید ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم، تصمیم بر این شد که از جزء ۳۰ آغاز کنیم.

احمد لیایی افزود: خوشبختانه این هم‌گرایی را در استقبال مردم شاهد بودیم و قرار بر این بود که ما طرح را مثل سال‌های گذشته فقط در ایام تابستان داشته باشیم. با علاقه‌مندی که مردم و نهاد‌ها نشان دادند قرار شد در فصل تابستان پاییز و زمستان اجرا شود

وی بیان کرد: فصل تابستانِ این طرح رو به پایان هست و ما جزء ۳۰ را با توجه به این‌که حفظ قرآن کلا امری هست که نباید به‌سرعت انجام شود، چون نیاز به تثبیت و مرور دارد، مقرر شد جزء ۳۰ را در سه قسمت در حقیقت جلو ببریم و لذا از پایان قرآن آغاز کردیم؛ یعنی از سوره الناس تا سوره زلزال در فصل تابستان، از سوره زلزال تا سوره طارق در فصل پاییز و از سوره طارق تا سوره نبأ در فصل زمستان، برگزار خواهد شد.

لیایی ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش مقرر شد، به صورت جدی مشارکت کنند و تمامی مدارس و دانش‌آموزان هم در این طرح شرکت کنند. از ما خواستند، زمانی پایان مرحله اول طرح را ادامه دهیم که مدارس که باز ‌شود، تا دانش‌آموزان هم بتوانند قسمت اول طرح را مشارکت کنند؛ لذا مقرر شد در پایان تابستان فصل اول را به پایان نبریم و تا اواسط آبان‌ماه این ۱۶ سوره را ادامه دهیم.

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن گفت: سعی ما بر این بود که از پله‌های آسان و از مراحل آسان این کار را آغاز کنیم. علی‌رغم این‌که از پنج الی شش سال قبل، جزء ۳۰ یکی از محتوا‌های طرح‌های ما را تشکیل می‌داد، امسال نیز این جزء را با توجه به آسان بودن آن، محتوای طرح قرار دهیم. در عین حال عجله هم نداریم و این‌که طرح‌هایی که در سال گذشته سه ماهه بسته می‌شد امسال ۹ ماهه انجام شد که یکی از دلایلش همین است.

وی اظهار کرد: در عین حال این انتظار را از همه دستگاه‌ها داریم که کماکان در این طرح مشارکت جدی داشته باشند. شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون هم خیلی خوب وارد کارزار شدند.  به‌غیر از شبکه قرآن که یکی از مأموریت‌هایش این طرح است و به عنوان پرچمدار مطرح شده و طی دو برنامه هم به برنامه حفظ پرداختند، شبکه‌های دیگر شبکه رادیویی ایران، تهران، جوان، سلامت، ورزش، گفت‌وگو و پیام هم به این طرح پرداختند. تبلیغات این طرح هم به عنوان یک اینفوگرافیک از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد و در رادیو هم آنونس پخش شد. به‌غیر از مسابقه پیامکی که از همه شبکه‌ها پخش می‌شد.

احمد لیایی ادامه داد: شبکه‌های تلویزیونی هم شبکه‌های سراسری یک، دو، سه، چهار، پنج و شبکه آموزش و شبکه قرآن، هم هر روز با توجه به محتوای طرح برنامه ویژه داشتند و شبکه امید و شبکه کودک نیز در سیما به این طرح پرداخته است. بخش‌های دیگر نیز به این صورت بود که شبکه‌های استانی هم هر روز در این برنامه مشارکت داشتند.

وی عنوان کرد: برای جوایز این طرح، ۱۴ خودرو پیش‌بینی کرده‌ایم، چون قرآنی‌ها هم باید از این جوایز بهره‌مند باشند. ما حدود سه میلیارد تومان جایزه پیش‌بینی کرده‌ایم. امسال نرم‌افزار روبیکا و سیناروبیک دو نرم‌افزاری هستند، که با استقبال مردم مواجه شدند و برای این‌که فرایند ثبت نام مردم آسان باشد و بتوانند در بخش‌های مختلف این طرح شرکت کنند. اعضای خانواده و پرسنل مؤسسات می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. تمام راه‌های حضور در طرح را تسهیل کردیم؛ لذا جدولی برای انواع جوایز و نحوه مشارکت در نظر گرفته شده است. شرکت‌کنندگان در این طرح با دعوت از دیگران از امتیاز بیشتری برخوردار می‌شوند و بالاترین امتیاز شامل کسانی خواهد بود که موفق به شرکت در قرعه کشی خودرو شوند. این جایزه توسط نهاد‌هایی که مشارکت می‌کنند پیش‌بینی شده است.

لیایی گفت: جوایز قبلی به صورت کامل تسویه شده است اگر کسی مشکلی دارد با دفتر گروه تلاوت شبکه قرآن به شماره ۰۲۱۲۲۱۶۶۷۵۵ تماس حاصل کند. به زودی تبلیغات جوایز طرح هم اعلام خواهد شد. قرعه‌کشی خودرو‌ها هم در پایان سال انجام خواهد شد. البته بخش‌هایی از آن جوایز در هر فصلی داده خواهد شد. مثلا بعضی نهاد‌ها کلاس‌هایی را برای تابستان پیش‌بینی کردند، مانند سازمان دارالقرآن و سازمان اوقاف، برای آن‌ها جوایزی خاص پیش‌بینی کرده‌ایم. در فصل پاییز و زمستان هم همین‌گونه  است. آزمونی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف، برای حفظ قرآن در نظر گرفتند، با این طرح مشترک است و جوایزی نیز برای این آزمون پیش بینی کرده‌ایم که در وقت خودش تقدیم خواهیم کرد.

مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید در فصل تابستان حفظ سوره‌های جزء سی را از پایان قرآن آغاز کردیم؛ یعنی از سوره ناس تا زلزال، اما برای فصل پاییز این روش را انجام نخواهیم داد. یعنی از سوره طارق آغاز خواهیم کرد و به سوره زلزال ختم خواهد شد؛ لذا محتوای ادامه طرح 1452 ، این سوره‌هاست. ولی با توجه به همراهی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها با این طرح در سال تحصیلی جدید، فرجه ای برای آنها در نظر گرفته شده است تا آنها هم بتوانند در این طرح شرکت کنند؛ یعنی ۱۶ سوره را هم حفظ کنند و لذا آغاز طرح پاییز از اواسط آبان‌ماه خواهد بود. از مهر تا اواسط آبان را به مرور این ۱۶ سوره اختصاص داده‌ایم و از همه شبکه‌ها تکرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: شبکه قرآن هم در حال حاضر با این‌که فصل تابستان تمام شده است مسابقه‌ای تحت عنوان بشارت هر روز ساعت شش بعد از ظهر پخش می‌کند که یک ساعت و نیم خواهد بود وهمین طرح را در قالب مسابقه ادامه می‌دهد، و از فصل پاییز همان روند برنامه ادامه خواهد یافت.

احمد لیایی در پایان با اشاره به برگزاری طرح ۱۴۵۲ اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که در این طرح بزرگ حداقل یک میلیون حافظ جزء ۳۰ داشته باشیم.

انتهای پیام

 

captcha