کهن‌ترین ترجمه از واقعه کربلا منتشر شد
کد خبر: 3744005
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲

کهن‌ترین ترجمه از واقعه کربلا منتشر شد

گروه ادب ــ ترجمه «وقعة الطف» بازسازی مقتل الحسین ابومخنف، کهن‌ترین روایت از واقعه کربلا منتشر شد.

کهن‌ترین ترجمه از واقعه کربلا منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ «وقعةالطف» که بازسازی مقتل الحسین ابومخنف، کهن‌ترین روایت از واقعه کربلا است، از سوی محمدصادق روحانی ترجمه شد. این اثر به قلم محمدهادی یوسفی غروی به نگارش درآمده و «نشر طه» آن را به چاپ رسانده است.
در مقدمه این کتاب آمده است؛ دست‌یابی به روایتی معتبر و دقیق از واقعه کربلا همواره دغدغه علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ عاشورا بوده است. کتاب ابومخنف با نام مقتل الحسین(ع) نزدیک‌ترین روایت از این واقعه را گزارش کرده است. استاد محمدهادی یوسفی غروی کتاب «ابومخنف» را بر اساس منابع معتبر، بازسازی و احیا کرده است.
این اثر با نام «وقعةالطف» منتشر شده و در سالیان اخیر جزء منابع اصلی واقعه عاشورا بوده است. در واقع «وقعة الطف» کهن‌ترین گزارش مکتوب از واقعه کربلا است و با این کتاب، به گزارش تاریخی از واقعه عاشورا، بدون افزوده‌های متأخر، دست یافته‌ایم. در این اثر همه نقل‌های بازمانده از کتاب ابومخنف گردآوری شده و می‌توانیم بگوییم اکنون ساختار اصلی کتاب «مقتل الحسین» را در اختیار داریم.
این ترجمه با رعایت دقت و امانت، ساختار علمی کتاب را حفظ کرده و تحقیقات مترجم، امتیازاتی را به کتاب افزوده است. همچنین شرح حال همه شخصیت‌های مرتبط با واقعه کربلا براساس منابع علمی در انتهای کتاب آمده است.
این کتاب حاصل سال‌ها پژوهش استاد محمدهادی یوسفی غروی است. وی که در حوزه علمیه نجف و قم به تحصیل و تحقیق مشغول بوده، اکنون یکی از پژوهشگران به نام حوزه تاریخ اسلام به شمار می‌رود. «وقعة الطف» و «دانشنامه تاریخ اسلام» (موسوعة التاریخ الاسلامی) مهمترین آثار وی در این حوزه است.
یادآور می‌شود؛ ترجمه «وقعة الطف» از سوی «نشر طه» در 342 صفحه، قطع وزیری و جلد سخت با قیمت 32 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.
انتهای پیام

captcha