به گزارش ایکنا، این پرسشها همواره و از زمان گسترش ارتباطات دیجیتال در جهان و رشد اینترنت مطرح شده و همزاد همیشگی تجارت الکترونیک بوده است. این مساله هم برای مصرف کنندگان دغدغه بوده و هم برای صاحبان فروشگاههای اینترنتی مسالهای مهم است؛ زیرا جذب هر چه بیشتر اطمینان و اعتماد مشتری منجر به فروش بیشتر و سود فروشگاه نیز میشود و در واقع برای خریدار و فروشنده سودمند است. در ادامه سعی میکنیم به ریشههای این که چگونه اعتماد به فروشگاههای اینترنتی گسترش یافت و چگونه میتوانیم به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم، میپردازیم.
شکلگیری اعتماد مجازی و رتبهبندی
سالها پیش، وقتی ebay در 1995 ایجاد شد، سعی کرد بازاری مبتنی بر اعتماد باشد. در این فروشگاه اینترنتی، برای این که خریدار و فروشندهای که تاکنون یکدیگر را ندیدهاند، بتوانند با خیال آسوده با یکدیگر به تبادل بپردازند، از سازوکار ثبت اعتبار استفاده میکردند. یعنی به هنگام مبادله و خرید و فروش افراد با یکدیگر، نمرهای از سوی هر یک به دیگری داده میشد که با بالا رفتن تعداد این مبادلات و خرید و فروشها در آن فروشگاه اینترنتی، نمره فرد در سایت مبنایی برای کیفیت و در نتیجه اعتماد به خرید محسوب میشد.
با این حال هنوز هم مساله اعتماد به فروشگاه اینترنتی و خرید از فروشگاه آنلاین وجود دارد. به همین منظور نیز چندین راه برای این که بدانیم چگونه به یک فروشگاه آنلاین اعتماد کرده و از آن خرید کنیم، وجود دارد که در بخش بعد به آن میپردازیم. پس اگر میخواهید بدانید چطور میتوانید به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنید، ادامه مطلب را بخوانید.
راههای اعتماد به فروشگاه اینترنتی
صاحبنظران و متخصصان فروشگاههای آنلاین و فروشگاههای اینترنتی راههایی را برای این که بتوان به یک فروشگاه آنلاین اعتماد کرد، معرفی کردهاند. این راهها دامنه وسیعی دارند و از طراحی سایت تا محتوا را شامل میشوند.
1- طراحی سایت: کیفیت طراحی یک وبسایت نماگر قدرتمندی از زمان و پولی است که در آن فروشگاه اینترنتی سرمایهگذاری شده است. سرمایه بیشتر صرف شده در یک سایت، آن را با احتمال بیشتری قابل اطمینان میکند. به همین دلیل طراحی نخستین چیزی است که در بررسی یک فروشگاه آنلاین باید مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال فروشگاه اینترنتی اکالا با طراحی مناسب، نشان از سرمایهگذاری مناسبی دارد که در این خصوص صورت گرفته است.
2- کیفیت تصاویر: طراحی خوب را میتوان به کیفیت تصاویر استفاده شده نیز گسترش داد. استفاده از تصاویر کپی شده در برخی از موارد میتواند نشانهای از فریب یا پنهان کردن چیزی از مشتری باشد.
3- به روز بودن محتوا: به تاریخ محتواهای ایجاد شده نگاه بیندازید. وجود محتواهای جدید به معنی آن است که این فروشگاه اینترنتی به طور مرتب بروز رسانی میشود و این نیز نشان دهنده سرمایهگذاری در آن سایت است.
4- نحوه خدماتدهی به مشتری: به نحوه خدماتدهی به مشتری و بخشهای «تماس با ما» یا عباراتی از این قبیل و خدماتی که به مشتری داده میشود، همچون «باشگاه مشتریان»توجه کنید. این موارد میتواند نشاندهنده اعتبار سایت باشد. برای مثال در سوپرمارکت اینترنتی اکالا، طرحهای خوبی در باشگاه مشتریان و ارائه تخفیفها وجود دارد.
5- حسابهای شبکههای اجتماعی: با کلیک بر دکمههای رسانههای اجتماعی و بررسی اعتبار حسابهای اجتماعی آنها، میتوان چیزهای زیادی در مورد اعتماد به آنها آموخت. مسائلی از قبیل نظرات در شبکههای اجتماعی در مورد آن فروشگاه و تعداد «دنبال کنندگان» مواردی مهم در این بین هستند.
6- https: وجود حرف S در انتهای http برای نشان دادن این که یک سایت برای انجام مبادلات و تراکنش ایمن است، ضروری است. برای داشتن دامنه https خرید گواهی ssl لازم است که نیازمند فرآیندهایی خاصی است. اگر پرداخت آنلاین میکنید، حتما از https استفاده کنید.
با بررسی فروشگاه اینترنتی مواد غذایی اکالا با داشتن اعتبار و سابقه مناسب و سرمایهگذاری مطمئنی که در بخش سوپرمارکت آنلاین انجام داده است، انتخاب مناسبی برای پاسخگویی به اعتماد مشتریان است. طراحی مناسب سایت در کنار خدماتدهی مناسب به مشتریان و تضمین خرید مطمئن، از مهمترین نقاط قوت سوپرمارکت اینترنتی اکالا محسوب میشوند.