بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و قومی در بوسنی
کد خبر: 3746243
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و قومی در بوسنی

گروه بین‌الملل - با دخالت برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای، تنش‌های سیاسی و قومیتی در منطقه بالکان بویژه بوسنی و هرزگوین، رو به افزایش است.

به گزارش ایکنا به نقل از بلومبرگ؛ با گذشت بیش از دو دهه از جنگ در شبه جزیره بالکان، قدرت‌های جهانی در پی افزایش نفوذ خود در این منطقه هستند و این امر باعث پیچیده شدن اوضاع این منطقه شده است. 
رهبران منطقه بالکان تحت تاثیر بازیگرانی همچون روسیه، ترکیه و ایالات متحده در صدد نادیده گرفتن توافق‌نامه‌های قومی و منطقه‌ای هستند که در پی برقراری صلح در این منطقه امضا شده بود.
صربستان کشور همسایه بوسنی، روابط خود را با کوزوو که در سال 2008 اعلام استقلال کرده بود، بهبود بخشیده که این امر می‌تواند شانس پیوستن آن به اتحادیه اروپا را افزایش دهد؛ بوسنی نیز در پی پیوستن به این اتحادیه است. روز جمعه الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان و هاشم تاجی رهبر کوزوو با فدریکا موگرینی دیدار کردند؛ در همین حال دولت آلمان اعلام کرده است که تغییر مرزها در این منطقه می‌تواند موجب آشفتگی اوضاع شود.

مساله ترسیم مجدد مرزها، نگرانی از گسترش آشوب به داخل خاک بوسنی که خود متشکل از دو منطقه صرب‌نشین و منطقه مسلمان و کروات‌نشین است را افزایش داده است.

میلوراد دودیچ، رهبر صرب های بوسنی خواستار جدایی منطقه تحت کنترل خود از بوسنی است؛ پوتین از این مساله حمایت کرده و خواستار گفتگو بر سر این موضوع شده است.

در همین حال فاضل نووالیچ، نخست وزیر بخش مسلمان و کروات بوسنی می‌گوید: در بالکان شما نمی‌توانید بدون جنگ به استقلال برسید. 
 
انتهای پیام
captcha