عادل عبدالمهدی، گزینه اصلی نخست‌وزیری عراق
کد خبر: 3747366
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
الشرق الأوسط اعلام کرد:

عادل عبدالمهدی، گزینه اصلی نخست‌وزیری عراق

گروه بین‎الملل ـ روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» به نقل از منبع آگاه سیاسی عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی بیشتر شانش را برای تصدی‌گری پست نخست‌وزیری این کشور دارد.

 عادل عبدالمهدی، حائز بیشترین شانس برای نخست‌وزیری عراقبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری السومریه‌نیوز؛ روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع آگاه سیاسی نوشت؛ عادل عبدالمهدی از مزایای زیادی برخوردار است که گروه‌های سیاسی را به سوی انتخاب وی به عنوان نخست‌وزیر سوق می‌دهد.

این منبع مطلع سیاسی که خواست نامش فاش نشود، با بیان این که رابطه خوب عبدالمهدی با همه گروه‎های داخلی، خارجی و منطقه‎ای از جمله این ویژگی‌هاست، تصریح کرد: او از بیشترین شانس برای دستیابی به این منصب برخوردار است.

در ادامه این گزارش آمده؛ انتخاب عبدالمهدی به‌عنوان نخست‌وزیر می‎تواند این فرصت را برای دیگر گروه‌ها فراهم کند که به دستیابی به مناصب وزارتی امید داشته باشند، به‌ویژه این که او پس از کناره گیری از مجلس اعلای اسلامی عراق و ملحق نشدن به جریان «الحکمه» از جریان سیاستمداران مستقل به شمار می‎رود.

این منبع ادامه داد: ائتلاف فتح به ریاست هادی عامری نیز مانعی در انتخاب عادل عبدالمهدی به‌عنوان نخست‌وزیر نمی‌بیند، بلکه این ائتلاف خود از موافقان انتخاب وی است.

گفتنی است؛ عادل عبدالمهدی، سیاستمدار و اقتصاددان شیعه عراقی است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام وزیر دارایی بود. وی همچنین یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.

او تنها سیاستمدار عراقی است که دو بار از مناصب بالای حکومتی استعفا داده است، همچنان که در سال 2016 از مجلس اعلای اسلامی عراق خارج شد.

انتهای پیام

captcha