به گزارش ایکنا؛ محمد عمران، 23 مهرماه 1323 مصادف با 15 اکتبر 1944 بهدنیا آمد و از 10سالگی آموزش قرائت قرآن را آغاز کرد و در همان سنین حافظ کل قرآن شد. عمران، تصمیم داشت تا از خود یک قاری قوی و حرفهای بسازد اما وقتی خانواده او تصمیم گرفتند تا به قاهره سفر کنند، ایشان نیز به اجبار به قاهره رفت. محمدرضا پورزرگری، قاری بینالمللی قرآن کریم در رابطه با تلاوت سوره مبارکه تحریم محمد عمران میگوید: این تلاوتی طولانی است در عین حال بیش از دوازده دقیقه اول تلاوت در مقام بیات قرائت شده و محمد عمران با صدای بسیار فاخر و حجیم و صدای بم و در عین حال صدایی که ارتفاع بسیار بالایی دارد، این تلاوت را انجام دادند.
وی ادامه داد: مزاج لحنی ایشان با بسیاری از قراء همعصر خود متفاوت است؛ چراکه ایشان جزء مبتهلین و منشدین نیز بوده و با بهرهمندی از تواناییهای لحنی بسیار بالا و انعطاف صوتی فوقالعادهای که داشته و نیز طنین گرم زیبا و در عین حال حجیمی که در صدای خود داشتند، تلاوت خود را انجام دادند. استاد محمد عمران این تلاوت را در مقام بیات و بسیار طولانی انجام دادند. همچنین، غفلههای متفاوت و تلوینهای نغمی خاصی را در مقام بیات دنبال کردند.
پورزرگری با اشاره به اینکه استاد محمد عمران تلاوت خود را با بیات دکا آغاز کردند و در ادامه بیات نوا را اجرا کرده و تلاوت را با همین بیاتخوانی ادامه دادند، گفت: ایشان آیه اول را بیش از پنج بار با بسمله تکرار و بیات حسینی را نیز قرائت کردند و مکثهایی که ایشان در تلاوت خود داشتند با توجه به فضای قرائت مجلسیشان مکثهایی منطقی بود که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ایشان در«وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا» واژه «حَدِيثًا» را وقتی وقف میکنند، یک حالت خاصی در صدا و لحن خود ایجاد میکنند. در تکرارشان نیز «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ» را با یک حالت خاصی اجرا و حالت انتظاری و غفله را در گوش مستمع ایجاد میکنند. در ابتدا از «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ» این «وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ» حالت خاصی دارد و نوع آکسانها و نبر کلمات نیز در تلاوتهای استاد خیلی خاص است.
این قاری بینالمللی قرآن کریم تصریح کرد: همچنین، قسمت «فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَذَا» را با یک حالت غفله سؤالی انجام میدهند و «قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ» را نیز با حالت خبری قرائت میکنند و همه اینها در مقام بیات است. در تکرار سومشان نیز بسمله را با «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ» به عبارتی میتوان گفت ذهن انسان را به سمت نغمه دیگری میبرد درحالیکه میتوان گفت نغمه پایانی را باز به فرمی انتخاب میکنند که هنوز در مقام بیات است. همچنین، میتوان به نوعی تصویرگری آیات و اشاره به معنای آیات را نیز در تلاوت ایشان احساس کرد.
وی اظهار کرد: استاد بیات حسینی را در «قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ» دوباره تکرار میکنند. یک فراز و نشیب صوتی و آهنگی در «تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» دارند و بیات شوری را در «وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ» دوباره قرائت میکنند و تلاوت را در «فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ» میرسانند در محیر دیوان اول و همچنان این صدای بم در طول تلاوت در این بخشها شنیده میشود و از بم صدای خود استفاده میکنند. آرام آرام ایشان در تکرار پنجم وارد اوجخوانی میشود و در این اوجخوانی احساس میکنیم که ایشان وارد مقام کُرد میشود. در مقام کرد، فرودشان در نغمه نهاوند است و این کار را یکی دو بار تکرار میکنند و تلاوت را باز به همین منوال ادامه میدهند.
انتهای پیام