نمایشگاه عاشورایی هنرمند اهل سنت در آلمان+عکس
کد خبر: 3751117
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

نمایشگاه عاشورایی هنرمند اهل سنت در آلمان+عکس

گروه بین‌الملل ـ نمایشگاه هنر عاشورایی و نهضت امام حسین(ع) با عنوان «شهید عشق» در شهر «وایمار»، پایتخت فرهنگ و هنر آلمان در حال برگزاری است.

به گزارش ایکنا؛ وایمار پایتخت فرهنگ و هنر آلمان هفته گذشته میزبان برنامه‌ای فراگیر و گسترده به نام «هفته فرهنگ ملل» بود.

این شهر تاریخی که بخش قابل ملاحظه‌ای از هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادبیات آلمان همچون گوته، شیلر، باخ، نیچه و... بدان تعلق دارند، همه ساله هفته‌ای را اختصاص به معرفی فرهنگ ملل گوناگون می‌دهد تا از این راه زمینه تعامل و تبادلات میان ‏فرهنگی جوامع غربی با دنیای معاصر خود را فراهم آورد.

هفته فرهنگ ملل همچنین تلاشی است برای ایجاد گفتگو و اندیشیدن درباره دستآوردهای بشری که تعلق به سرزمین و جغرافیای اروپا ندارد اما می‏کوشد پیام انسانی خود را در قالب خلق آثار و برنامه‏های فرهنگی و هنری در معرض توجه افکار عمومی اروپا از دریچه وایمار، شهری تاریخی و خاستگاه ادب و هنر و فرهنگ آلمان قرار دهد.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان هم‌زمان با این هفته نمایشگاه عاشورایی از سوم مهرماه در سالن طبقه دوم مرکز خرید «وایمار اتریوم/ Weimar Atrium» (بخش سینما، نمایشگاه و بازی‌های کودکان) برگزار کرده است و این نمایشگاه تا 25 مهر ادامه خواهد داشت.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان با اعلام خبر نمایشگاه آورده است: تقارن این هفته در سال جاری با ایام محرم این فرصت را برای رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آلمان فراهم ساخت تا بتواند در هماهنگی با شهرداری وایمار برپایی نمایشگاهی ویژه با عنوان «شهید عشق» را که اختصاص به معرفی حماسه حسینی و نهضت عاشورایی دارد در معرض دید علاقه‏‌مندانی قرار دهد که برای بازدید از فعالیت‏ها و برنامه‏های هنری- فرهنگی این هفته از سراسر آلمان به وایمار عزیمت کرده و از مراکز تاریخی و دیدنی همچنین نمایشگاه‏ها و اجراهای هنری بازدید به عمل می‏آورند.

چهل مینیاتور هنری
شهید عشق یک گزارش تصویری از خلق مجموعه چهل مینیاتور هنری است که توسط هنرمندی حنفی‌مذهب و اهل سنت برای تبیین تاریخ قیام امام حسین(ع) در قالب مکتب هنر مینیاتور ماوراءالنهر ترسیم شده و اصل مجموعه آن اینک در بایگانی مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه کشورمان نگهداری می‏شود. شاه «محمد محمد جانف» خالق این مجموعه با توجه به روایت مقتل‏الحسین(ع) گزارش تصویری خود را به شکل چهل مجلس مینیاتور عرضه داشته است. چهل مجلسی که از انتخاب یزید ابن معاویه به عنوان خلیفه از سوی پدرش آغاز شده و با اعزام نمایندگانی برای اخذ بیعت با وی به مدینة النبی صفحه خود را در معرض دید مخاطبان می‏گشاید.

نمایشگاه عاشورایی هنرمند اهل سنت در آلمان+عکس

سلسله حوادث حماسه حسینی از این مقطع به بعد محور و موضوع خلق چهل مجلس است که هنرمند آن را پیشنهاد همت خود ساخته و در نهایت با آخرین تابلو که بازگشت کاروان اسرای شام به مدینه است، این مجموعه را به پایان می‏رساند. چهل مجلسی که در فاصله خروج از مدینه تا بازگشت خاندان اهل بیت(ع) به مدینه رقم زده شده است، برای سه هفته پیاپی در وایمار زینت‏بخش مرکز وایمار اتریوم « Weimar Atrium»  شده است.

یک بُعد دیگر این نمایشگاه ایجاد ارتباط میان هنر خوشنویسی با مضمون عاشوراست. انعکاس تابلوهایی که به خامه هنرمندانی همچون ربابه حسین‏پور، لیلا وزیری، صداقت جباری و عجمی کتابت شده است در کنار نمونه‏هایی از پرده‏های عاشورایی که در پرده‏خوانی مورد استفاده واقع می‏شوند و نیز نمادها و سمبل‏هایی چون عَلَم و کُتَل که هنر خوشنویسی مناقب حسینی بر روی آنها دست‌دوزی شده است از دیگر جنبه‏های انتقال هنری پیام عاشورا به مخاطبان است.

در کنار این نمایشگاه، رایزنی با تدوین یک جزوه به زبان آلمانی در باب اطلاع‌‏رسانی اهداف و نتایج قیام سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، ‏کوشیده بخشی از هویت فرهنگی مسلمانان، شیعیان و ایرانیان را که در اشکال هنری برای انتقال پیام عاشورا دستمایه خلاقیت‏ آنها شده است، به مخاطب توضیح دهد.

انتهای پیام

captcha