محمود فرشیدی، دبیر کانون تربیت اسلامی در گفتوگو با ایکنا؛ به تبیین دغدغهها و نگرانیهای این کانون در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: این کانون در سال 1377 با مجوز وزارت کشور آغاز به کار کرد تا به معرفی نظام تربیتی اسلام براساس منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بپردازد و زمینههای استقرار نظام تربیت اسلامی را در جامعه فراهم کند.
وی با بیان اینکه حیطه فعالیت کانون تربیت اسلامی فراتر از آموزش و پرورش است، تصریح کرد: با وجود این اولویتها به این وزارتخانه مربوط میشود. فرهنگیان ولایتمدار و انقلابی درصدد هستند تا با ایجاد تشکیلاتی فرهنگی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی نظام تربیت اسلامی را نهادینه کنند و از فعالیتهای ظاهری حزبی خودداری کنند.
فرشیدی کانون تربیت اسلامی را از معدود تشکلهایی دانست که وزارت آموزش و پرورش را با شاخصهای تربیت اسلامی میسنجد و نظرات مثبت و منفی خود را به عنوان یک مرکز و مرجع غیردولتی اعلام میکند و گفت: کانون در 26 استان به عنوان یک حزب ملی شعبه دارد.
وی به برخی دغدغهها و نگرانیهای کانون تربیت اسلامی در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش و به ویژه اجرای سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: کانون تربیت اسلامی از ابتدا درباره مطابقت این سند با اهداف نظام اسلامی حساس بود و مواردی را نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داد که مورد توجه قرار گرفت و اصلاحاتی انجام شد.
وی ادامه داد: کانون در ارتباط با زیرنظامهای سند تحول آموزش و پرورش بررسیهای متعددی را انجام داد و به برخی تناقضها پی برد که از جمله باید به زیرنظام تربیت معلم اشاره کرد که برخلاف اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نگاشته شده است؛ در صورتی که باید پیرو و تابع آن باشد. در این زیرنظام از عدم استخدام دانشجو معلم سخن به میان آمده است، در صورتی که رمز قوت دانشگاه فرهنگیان همین امر است. همچنین تصویب شده است که در دانشگاه فرهنگیان میز یونسکو ایجاد شود و این برخلاف نگاه ایرانی ــ اسلامی و بومی است که دانشگاه فرهنگیان باید دنبال کند.
دبیرکل کانون مدارس اسلامی با اشاره به اینکه در سند تحول پیشنهاد تغییر نام این وزارتخانه به وزارت تربیت بیان شده بود، گفت: قرار بود در بعد آموزش نیز تربیت لحاظ شود و با نگاه تربیتی همه امور به پیش رود. خانوادهها نیز در این زمینه از مسئولیت برخوردار هستند، اما مدارس نسل آینده را در اختیار دارد و باید از این گنج برای فردای نظام استفاده کنند. بیش از 13 میلیون دانشآموز در اختیار وزارت آموزش و پرورش است و باید جوابگوی اقدامات خود برای این حجم از نیرویی که در اختیار دارد، باشد.
نگاه حداقلی به آموزش و پرورش
فرشیدی با بیان اینکه این نگرانیها به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقال داده شده است، تصریح کرد: نگاه موجود به وزارت آموزش و پرورش بسیار حداقلی است؛ این در حالی است که دانشآموزان و نسل آینده بیش از هر زمان دیگری نیاز به مراقبت و صیانت دارند. تهاجم فرهنگی دشمن، معصومیت و سادگی کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده است و وظیفه آموزش و پرورش مصونیت بخشی در این زمینه است تا با آگاهیدهی آنان را واکسینه کند.
وی تصریح کرد: در گذشته خانوادهها را از اینکه فرزندان خود را به تنهایی به کوچه و خیابان بفرستند برحذر میداشتیم، اما امروز باید به خانوادهها تذکر دهیم که فرزندان خود را به تنهایی در اتاق با ابزار تکنولوژی و فضای مجازی تنها نگذارند؛ چراکه خطر در کمین آنان است. مدرسه میتواند در این زمینه با ایجاد گروههای همسال نقشآفرینی کند و چراغ مدرسه حتی در ایام تعطیل نیز روشن باشد و به مرکزی برای دورهمیهای دانشآموزان تبدیل شود.
فرشیدی کاهش ساعات درسی و افزایش روزهای تعطیلی در مدارس را از جمله نکات منفی مرتبط با مدارس خواند و اظهار کرد: مدرسه باید دست نسل آینده را بگیرد و همراه با خانوادهها برای تقویت فعالیتهای غیردرسی در مدارس اقدام کند. خلأ خلاقیت در مدراس احساس میشود، اما پرداختن به مهارتآموزی نباید با کاهش آموزشهای علمی مواجه شود. اگر فرصتهای نوجوانی و جوانی برای علم آموزی از بین برود، دانشمند پروری برای دنیای فردا با خظر روبرو میشود. ایجاد تعادل و مدیریت بین علمآموزی و مهارتافزایی، همان نکتهای است که نیاز به مدیریت هنرمندانه دارد.
وی به برخی تغییر و تحولات در کتب درسی نیز اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد و توصیه مشاهده برخی فیلمهای سینمایی در کتب درسی با وجود اینکه فیلمهای ارزشیتری نیز ساخته شدهاند که میتوان به دانشآموزان معرفی کرد از جمله این موارد است.
فرشیدی در ادامه سخنان خود به نشریه رسمی وزارت آموزش و پروش با عنوان نگاه اشاره و بیان کرد: در صورتی که سند تحول باید مبنای کار باشد، در نشریه نگاه مطالبی درج میشود که در گفتوگو با افراد مخالف سند تحول است. چطور میتوان در نشریهای که در کف مدارس توزیع میشود، مطالب برخلاف سند را منتشر کرد.
انتهای پیام