مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول؛ برگزار کننده نشست‌های علمی عاشورایی
کد خبر: 3753497
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول؛ برگزار کننده نشست‌های علمی عاشورایی

گروه معارف ـ از آغاز محرم امسال سلسله «نشست‌های علمی عاشورایی» در مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول با حضور برخی از کارشناسان و استادان حوزه و دانشگاه آغاز شد که تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول؛ برگزار کننده نشست‌های علمی عاشورایی

به گزارش ایکنا از خوزستان، از آغاز محرم امسال سلسله «نشست‌های علمی عاشورایی» در مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول با حضور برخی از کارشناسان و استادان حوزه و دانشگاه آغاز شد که تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

از اول تا هشتم محرم امسال برابر بیستم تا بیست و هفتم شهریور در مجموعه فرهنگی آیت الله معزی دزفول و در جوار مزار مقدس علمای خاندان معزی نشست‌هایی با حضور استاد دکتر عبدالحسین طالعی، سردبیر مجله کتاب شناسی شیعه، محقق و مدرس دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا هدایت پناه پژوهشگر تاریخ اسلام، دکتر محمد رضا فخر روحانی استاد زبان شناسی و مترجم آثار عاشورایی و استاد محمد صادق محقق شاعر وپژوهشگر تشکیل شد.

در نخستین روز استاد طالعی در موضوع فرهنگ حسینی در فضای اطلاعات و ارتباطات سخن گفت. وی ویژگی‌های فضای فعلی را در شامل فراوانی اطلاعات، عمر کوتاه اطلاعات، آلودگی اطلاعات و فرو ریختن دیوارهای هویت در تمام جوامع دانست و گفت: فرهنگ حسینی تکیه بر اصول ثابت فطری و عقلی دارد که میان تمام جوامع مشترک است.

او نتیجه گرفت که اگر بخواهیم فرهنگ حسینی را ترویج نماییم ، باید بر عقلی بودن آموزه های حسینی تأکید کنیم.

روز دوم استاد محقق ویژگی‌های ادبی و محتوایی اشعار عاشورایی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد الحسین معزی متخلص به بهار را تحلیل کرد. وی این شعرها را با اشعار عمان سامانی مقایسه و شباهت‌ها و تفاوتهای میان آنها را بر شمرد.

در نشست سوم و چهارم دکتر هدایت پناه نقش انواع سکوت در زمینه سازی جنایت امویان در کربلا را تبیین و به فرهنگ سازی که معاویه در تمام سال‌های امارت خود در شام و از آنجا به تمام دیار مسلمان نشین داشت، اشاره کرد؛ به ویژه در سال‌های 40 تا 60 هجری که بعد از شهادت امیر المؤمنین(ع) معاویه مانعی در برابر خود نمی دید. روشن ساختن چهره منافقانی همچون ابو موسی اشعری بخشی دیگر از این دو نشست بود.

نشست پنجم تا هفتم به سخنان دکتر فخر روحانی اختصاص داشت که طی آن‌ برخی از تجربه‌های خود در مسیر گسترش جهانی فرهنگ عاشورا را بیان کرد و بایسته‌های پژوهشی تبلیغی در این مسیر را توضیح داد.

فخرروحانی گزارش هایی از ارتباطات علمی خود با شخصیت های علمی شیعه و غیر شیعه در مراکز مختلف جهان - که با محوریت ترویج فرهنگ حسینی شکل گرفته - ارائه کرد.

هشتمین و آخرین نشست به سخنرانی استاد محقق اختصاص داشت که به بیان شرح حال مرحوم ملا محمد رشید ضیائی دزفولی و تحلیل ویژگیهای اشعار او پرداخت.

براساس این گزارش، این نشست‌ها با مشارکت عبدالحسین طالعی، دکتر محمد کاظم معزی فرزند آیت الله معزی، حجت الاسلام سید اسماعیل علوی و مهندس عزیز اسفنده و گروهی دیگر برگزار شد.

گفتنی است، این نشست‌های علمی عاشورایی همه روزه در مجموعه فرهنگی آیت‌الله معزی دزفول با حضور کارشناسان شهرستانی برگزار می‌شود و در دهه پایانی ماه صفر با دعوت مجدد در استادان کشوری ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

captcha