رونمایی از کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» در ایکنا/ گردآوری 12600 منبع برای محققان
کد خبر: 3754538
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
با حضور صمصامی مؤلف صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» در ایکنا/ گردآوری 12600 منبع برای محققان

گروه اقتصاد ــ کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» به قلم حسین صمصامی و همکاران، عصر روز گذشته، سه‎شنبه 17 مهرماه با حضور نویسنده کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در ایکنا رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» در ایکنا/ گردآوری 12600 منبع برای محققانبه گزارش ایکنا، این کتاب به تازگی در چهار جلد منتشر شده که جلد اول آن به تاریخ عقاید اقتصاد اسلامی، نظام اقتصادی اسلام و نقد سایر نظام‌ها از منظر اسلام، اخلاق و اقتصاد اسلامی و عدالت اقتصادی اختصاص دارد.
جلد دوم این کتاب شامل اقتصاد خُرد و اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی و جلد سوم آن شامل اقتصاد مالی (فاینانس) اسلامی است. جلد چهارم کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» نیز به مباحثی شامل اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد دولت، اقتصاد بهداشت و آموزش، اقتصاد کار، حقوق و اقتصاد اسلامی، توسعه اقتصادی، اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی و اقتصاد شهری و منطقه‌ای پرداخته است.
حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی، عضو هیئت‎علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده این کتاب، درگفت‌وگو با ایکنا، به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت و گفت: این دوره چهارجلدی «مأخدشناسی اقتصادی اسلامی» یکی از کامل‌ترین مأخذشناسی‌هایی است که در حوزه اقتصاد اسلامی منتشر شده و دوازده هزار و ششصد منابع اقتصاد اسلامی شامل کتاب و مقاله به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در آن تجمیع شده است.
وی افزود: کار مهمی که در این مأخذشناسی انجام شده این است که به تمام این منابع کد جی ال اسلامی زدیم. یک جی ال اسلامی تعریف کردیم و هر کتاب و منبعی کد خاص خود را دارد و بعد دسته‌بندی شده است.
صمصامی ادامه داد: ویژگی دیگر این است که نویسنده و اثر براساس سال مرتب شده است؛ بنابراین یک محقق اقتصاد اسلامی اگر بخواهد به عنوان مثال درباره بحث عدالت کاری انجام دهد می‌تواند به آن بخش مراجعه کرده و در آنجا اکثر منابع مهمی که درباره عدالت در اقتصاد اسلامی است، از سالی که این منابع منتشر شده، در دسترس است.
سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: دوره‌ای که برای این منابع در نظر گرفته شده از سال 1900 تا 2016 میلادی است. بنابراین منبع مهمی برای محققان اقتصاد اسلامی به شمار می‌آید و امیدواریم محققان با استفاده از این منبع بتوانند کارهای ارزشمندی انجام دهند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: این کتاب حاصل کار تیمی است و حدود 10 نفر، که اسامی آن‌ها در کتاب ذکر شده، در جمع‌آوری این منابع کمک کرده‌اند و حدود چهار سال برای جمع‌آوری منابع تلاش شده است و یک سال هم طول کشید که آن را گونه‌ای تنظیم کنیم که قابل ارائه باشد.

رونمایی از کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» در ایکنا/ گردآوری 12600 منبع برای محققان
وی تأکید کرد: ما این مطالب را ابتدا در یک فایل اکسل جمع‌آوری کرده، بعد کُدگذاری را انجام دادیم، سپس براساس سال و موضوع، تنظیم و بعد به صورت جداولی تنظیم کردیم که در هر جدول، عنوان کتاب، سال انتشار، محل نشر و سایر مشخصات دیگر که برای پیدا کردن یک کتاب یا مقاله لازم است قید شده است تا منبعی برای محققان عرصه اقتصاد اسلامی باشد.
مؤلف کتاب «مأخذشناسی اقتصاد اسلامی» در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از این منابع مربوط به قبل از انقلاب اسلامی و چه تعداد مربوط به بعد از انقلاب است؟ یادآور شد: چون این مطالب براساس سال قمری، هجری یا میلادی است، ابتدا سال‌ها را یکی کردیم تا بتوانیم آنها را تنظیم کنیم. منابعی که به عنوان مثال مربوط به سال 1900 است بسیار کم است اما هرچه جلوتر آمده‌ایم، مثلا در دهه 1980 و 1990 حجم این منابعی که در حوزه اقتصاد اسلامی نوشته می‌شود گسترش پیدا می‌کند؛ بنابراین محقق اقتصاد اسلامی می‌تواند منابع مختلفی که در حوزه‌ای مشخص نوشته شده را بر حسب سال نگارش پیدا کرده و از آن استفاده کند.

برای مشاهده فیلم رونمایی از این کتاب اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha