خانواده نیاز به متولی ندارد/ نمی‌توان کسی را برای فرزندآوری مجاب کرد
کد خبر: 3756906
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
جامعه شناسان می‌گویند:

خانواده نیاز به متولی ندارد/ نمی‌توان کسی را برای فرزندآوری مجاب کرد

گروه سلامت ــ در پنل تحولات ساختار خانواده و فرزندآوری بر اهمیت استقلال خانواده برای تصمیم‌گیری در امور مربوط به خود تأکید شد.

خانواده نیاز به متولی ندارد/ نمی‌توان کسی را برای فرزندآوری مجاب کردبه گزارش ایکنا، تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پنل تخصصی «تحولات ساختار خانواده و فرزندآوری» که در حاشیه برپایی کنگره ملی خانواده برگزار شد، با بیان اینکه بحث خانواده بسیار فراگیر و حوزه‌ای شلوغ است، گفت: با وجود فعالیت افراد و دستگاه‌های زیاد، کسی نمی‌تواند در این حوزه اقدام مؤثری داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور گفت: حتی اگر همه زنان کشور شاغل باشند باز هم تغییر قابل توجهی در فرزندآوری آن‌ها ندارد؛ کما اینکه اگر همه آن‌ها خانه دار شوند باز هم تغییری در نرخ فرزندآوری ایجاد نخواهد شد، در حال حاضر درصد کمی از زنان کشور شاغل هستند، اما جریان فرزندآوری محدود را تجربه می‌کنیم.

وی ادامه داد: تصورم این است که مسأله‌ای در زندگی افراد مهم شده که ما نمی‌خواهیم آن را بپذیریم و آن مفهموم «زندگی کردن» است؛ عاملیت در کاهش نرخ باروری همین میل به زندگی کردن است.

آزادارمکی گفت: زندگی کردن غایب دیروز و حاضر امروز است؛ زندگی کردن مختصات خاص خود را دارد که همان خلوت کردن، عیش و لذت و سرمایه داشتن است و در این شرایط منافع فردی زن و مرد بر فرزندآوری چیرگی پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: با شرایط فعلی هیچ منابع مالی گسترده‌ای نمی‌تواند فرزندان خانواده را بیشتر کند.

در ادامه امیدعلی احمدی، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه خانواده با مشکلات زیادی رو به رو است، گفت: در حال حاضر همه خود را متولی خانواده می‌دانند این در حالی است که خانواده متولی نمی‌خواهد. خانواده‌ها باید در یک فضای مشترک تجارب خود را با تسهیل گری سازمان‌های مردم نهاد به اشتراک بگذارند و تبادل اطلاعات و تجربیات داشته باشند. باید این نگاه تقویت شود که تنها نهادی که می‌تواند به خانواده کمک کند، خود خانواده است.

احمدی اضافه کرد: دخالت دولت‌ها در امورات خانواده نمی‌تواند راهگشا باشد بلکه در بیشتر موارد به مشکلات می‌افزاید.

وی با بیان اینکه حل مشکلات خانواده تنها با حضور اعضای خانواده و یک گفت‌وگوی سازنده امکان پذیر است، گفت: هرگونه دخالت در خانواده تا زمانی که بدون برنامه و مطالعه باشد تاثیری ندارد.

وی با اشاره به کاهش نرخ فرزندآوری در کشور افزود: باید خانواده‌ها خودشان مجاب شوند که لازم است جمعیت کشور افزایش پیدا کند و تا زمانی که به این نتیجه نرسیده باشند، سیاست‌های تشویقی پاسخگو نیست.

محمدجواد محمودی، رییس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این پنل با بیان اینکه به راحتی نمی‌توان خانواده‌ها را مجاب کرد تا به سوی فرزندآوری حرکت کنند، گفت: در حال حاضر باروری به زیر عدد ۲ که نرخ جانشینی است، رسیده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۰ و پیش از توصیه‌ها برای افزایش جمعیت، کشور با افزایش نرخ باروری مواجه شد و شعار افزایش جمیعت از سال ۸۶ زده شد. از سال ۹۰ تا ۹۵ شاهد افزایش نرخ باروری بودیم به طوری که نرخ باروری در سرشماری سال ۹۵ به نرخ جانشینی رسید. اردیبهشت ۹۳ سیاست‌های ابلاغی جمعیت توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد و سال ۹۴ شاهد افزایش تولد بودیم.

محمودی تاکید کرد: در ۶ ماهه سال ۹۷ حدود ۷۰۶ هزار تولد ثبت شد که گویای کاهش نرخ باروری در سال ۹۷ است.

وی گفت: مهمتر از تعداد جمعیت، ساختار جمعیت است به طوری که اگر جمعیت جوان و نیروی کار به میزان لازم باشد و با سالمندی مواجه نباشیم، یک جمعیت متناسب داریم.

انتهای پیام
captcha