ضرورت سواد قرآنی کادر اجرایی مؤسسات و تشکل‌های مردمی/ اهتمام بانوان به تدبر در قرآن؛ زمینه گرایش جامعه به سمت تعالی
کد خبر: 3758200
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶
یک حافظ کل قرآن تأکید کرد:

ضرورت سواد قرآنی کادر اجرایی مؤسسات و تشکل‌های مردمی/ اهتمام بانوان به تدبر در قرآن؛ زمینه گرایش جامعه به سمت تعالی

گروه چهره‌ها ــ حافظ کل قرآن از استان فارس گفت: با معرفی بانوان قرآنی در سطح جامعه می‌توان زمینه انس بیشتر را با قرآن فراهم کرد؛ چنانکه مقام معظم رهبری بر معرفی قرآنیان همراه با مقام‌ها و رتبه‌های آن‌ها تأکید داشته‌اند و از سوی دیگر تشویق کردن قرآن‌آموزان زمینه خوبی برای ثباتشان در این راه است.‌

آموزش و پرورش از بانوان خوب قرآنی استفاده کند/ ضرورت سواد قرآنی کادر اجرایی مؤسسات و تشکل‌های مردمی/ اهتمام بانوان به تدبر در قرآن زمینه گرایش جامعه به سمت تعالی را فراهم می‌کندبه گزارش ایکنا؛ همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه که با یک سال تأخیر، طی آذرماه امسال شاهد برپایی پانزدهمین دوره آن در مشهد مقدس هستیم، با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برگزار خواهد شد. طی این همایش هر ساله از تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر، پژوهشی در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل به عمل می‌آید که در این گفت‌وگو به معرفی فاطمه شفیعی‌رونیزی، از بانوان برگزیده در رشته حفظ قرآن، می‌پردازیم؛
ــ متولد چه سالی و اهل کدام شهر هستید؟
در سال 1363 در روستای رونیز سفلی استهبان استان فارس متولد شدم.
ــ در حال حاضر ساکن آنجا هستید؟
خیر، حدود 10 سال است که در شهر سروستان استان فارس سکونت دارم.
ــ درباره سطح تحصیل و حرفه‌تان بگویید.
با حضور در آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حفاظ قرآن توانستم مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث را دریافت کنم. با طرح «سفیر قرآنی» از استهبان به عنوان مدیر یکی از شعب بیت‌الاحزان در شهر سروستان مشغول به فعالیت هستم و در کنار آن نیز به عنوان مربی حفظ، ترجمه و مفاهیم و تدبر در قرآن نیز فعالیت می‌کنم.
ــ نحوه آشنایی خود را با همایش بانوان قرآن‌پژوه بیان کنید.
چند سال پیش چند نفر از دوستانم در این همایش تجلیل شدند و از این طریق با همایش آشنا شدم و مطلع هستم که این همایش به صورت سالیانه برگزار می‌شود و طی آن از بانوان مطرح در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و تفسیر تجلیل به عمل می‌آید. از سوی دیگر نیز رابط جنوب کشور این همایش مؤسسه قرآن‌پژوهان هست که با من و فعالیت‌هایم آشنا بودند. لذا به من پیشنهاد دادند و رزومه‌ام را به دبیرخانه همایش ارسال کردم. البته این کار را برای ایجاد انگیزه و تکاپوی بیشتر در خودم انجام دادم.
ــ طی این همایش به عنوان بانوی حافظ قرآن از شما تجلیل می‌شود؟
بله.
ــ حفظ قرآن را از چه سنی آغاز کردید و درباره روش حفظتان بگویید.
از حدود چهارده‌سالگی حفظ قرآن را شروع و 10 جزء آن را حفظ کردم، اما به دلیل مشغله درسی نتوانستم ادامه دهم تا اینکه در سن 22 سالگی توانستم طی دو سال حفظم را با حضور در شعبه‌ای از مؤسسه بیت‌الاحزان در روستای محل سکونتم به اتمام برسانم. علاوه بر آن نیز کار ترجمه و مفاهیم قرآن را انجام می‌دادم و با وجود اینکه حفظ همراه با ترجمه هنوز مطرح نبود، اما به حفظ با ترجمه و دقت در مفاهیم قرآن مشغول بودم و علاقه خاصی نیز در این زمینه داشتم.
ــ چقدر سعی کرده‌اید تا آموزه‌های قرآنی را در زندگی برای نزدیک شدن به بانوی مسلمان قرآنی به کار بگیرید؟
تمام تلاشم را می‌کنم تا آموزه‌های قرآنی را در زندگی به کار بگیرم و مبنای من نیز این بوده است و همیشه طوری رفتار می‌کردم که فردی نتواند ایراد و خرده‌ای به واسطه خطای من از جامعه قرآنی و قرآنیان بگیرد.
ــ برپایی چنین همایش‌هایی چه میزان در تشویق شما برای ادامه فعالیت‌های قرآنی مؤثر است؟
طی سال‌های گذشته، در طرح‌ها و یا همایش‌های ملی حضور پیدا کرده‌ام و عملاً انگیزه‌های خوبی در من ایجاد شد و امیدوارم پس از برپایی این همایش نیز این احساس برای چندمین بار در من ایجاد شود، چون برایم مانند موتور محرکی است که موجب افزایش فعالیت‌هایم می‌شود.
ــ این میزان تکریم و تشویق‌ها برای بانوان قرآنی کافی است؟
کافی نیست، اما معتقدم تنها بحث تکریم و تشویق‌ها نیست، بلکه ارتباط با بانوان قرآن‌پژوه و جهت دادن به آن‌ها و برپایی همایش‌هایی که حتی تجلیل از بانوان نیز نباشد، تمام این‌ها در ادامه فعالیت بانوان قرآنی مؤثر است.
ــ درباره رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید بگویید.
در رشته‌های حفظ چند جزء و کل در مرحله‌های مختلف شهرستانی و سراسری مسابقات حائز رتبه‌هایی بوده‌ام، اما گواهینامه‌ تخصصی مدیریت امور قرآنی را از سوی اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت و هم معاونت قرآن و عترت و همچنین گواهینامه دوره تربیت مربی تدبر در قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن را نیز دریافت کرده‌ام.
ــ نهادهای قرآنی چقدر به فعالیت شما توجه و کمک می‌کنند؟
اهتمامی از سوی نهادها درباره فعالیت‌های من انجام نشده است، اما مؤسسه بیت‌الاحزان از فعالیت‌ من پشتیبانی می‌کند.
ــ به نظر شما حوزه‌های مغفول مانده در امور قرآنی کشور کدام است که بانوان بتوانند در آن‌ها فعالیت کنند؟
معتقدم در آموزش و پرورش و در دانشگاه‌ها از بانوان خوب قرآنی بهره گرفته نمی‌‌شود. از سوی دیگر بانوان باید بیش از پیش در بحث تدبر در قرآن و مفاهیم آن توجه کنند، چون اگر بانوان در این زمینه وارد شوند، شاهد جامعه‌ای خواهیم بود که به سمت تعالی حرکت می‌کند.
ــ انس بیشتر بانوان و دختران با قرآن کریم چگونه حاصل می‌شود؟
با معرفی بانوان قرآنی در جامعه می‌توان زمینه مؤانست بیشتر را با قرآن فراهم کرد، چنانکه مقام معظم رهبری بر معرفی قرآنیان همراه با مقام‌ها و رتبه‌های آن‌ها تأکید داشته‌اند. از سوی دیگر تشویق کردن قرآن‌آموزان زمینه خوبی برای ثباتشان در این راه است.
می‌‌توان گفت سواد قرآنی کادر اجرایی مؤسسه، دارا بودن برنامه آموزشی مناسب برای قرآن‌آموزان و ایجاد رابطه صمیمیتی با مخاطبان در این زمینه اثرگذار است. ضمن اینکه متأسفانه در خانواده‌ها نیز گرایش قرآنی کمرنگ شده است.
بیش از 200 حافظ کل و حافظان دیگر جزوهای قرآن در این شعبه مؤسسه حضور دارند. همچنین حدود دوهزار قرآن‌آموز در این شعبه مشغول فراگیری قرآن هستند. صمیمتی که میان آن‌هاست و اعتمادی که در میان مخاطبان به جامعه قرآنی شکل گرفته است، از برکات قرآن است و زمینه انس بیشتر آن‌ها را با قرآن نیز فراهم کرده است.
ــ از برنامه روزانه قرآنی‌تان بگویید.
در کنار فعالیتم در حیطه آموزش قرآن به قرآن‌آموزان، روزانه حدود دو جزء را برای تثبیت محفوظاتم مرور می‌کنم.
ــ آیا علاقه‌مند هستید که در عرصه قرائت نیز به صورت تخصصی فعالیت کنید؟
بیشتر ترجیح می‌دهم در عرصه تدبر، ترجمه و مفاهیم فعال باشم و این راه را ادامه دهم.
ــ زندگی کدام‌یک از بانوانی که نامشان در قرآن کریم است برایتان جالب بوده و درباره سیره زندگی‌شان تأمل داشته‌اید؟
هرکدام از آن‌ها از جنبه‌ای قابل ستایش و الگو هستند.
ــ کدام آیات از قرآن را با خود زمزمه می‌کنید؟
آیات «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، «اُفوِّضُ أمری إلَی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد»، «إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» را سعی می‌کنم بیشتر تکرار کنم.
ــ درخواستتان را از مسئولان کشورمان به عنوان بانوی فعال قرآنی بگویید.
از حضور بانوان خوب قرآنی در آموزش و پرورش استفاده کنند. البته باید بگویم درصدی به بحث استخدام در آموزش و پرورش فکر نمی‌کنم، اما دوست دارم و وظیفه خود می‌دانم که با مراجعه به مدارس به امر تبلیغ قرآن بپردازم، مثلاً این امکان فراهم شود تا از این طریق دانش‌آموزان مستعد شناسایی شوند و هم به سؤالات و شبهات دانش‌آموزان آن هم با استفاده از آیات قرآن پاسخ داده شود و آن‌ها به قرآن علاقه‌مند شوند.
ــ صحبت پایانی
محور این دوره از همایش را قرآن و امام جواد(ع) نامیده‌اند و برایم جالب است. علاقه‌مندم که ببینم در این همایش چه برنامه‌هایی را با این محوریت در نظر گرفته‌اند. دیگر اینکه از خداوند که توفیق گام‌ نهادن در این راه را به من داده است متشکرم. همچنین از خانواده‌ام و بانیان این مؤسسه که این همایش را برپا می‌کنند قدردانی می‌کنم.
انتهای پیام 

captcha