همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ نماد توفیق‌ انقلاب اسلامی در حوزه زنان
کد خبر: 3760864
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
سیدعباس صالحی بیان کرد:

همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ نماد توفیق‌ انقلاب اسلامی در حوزه زنان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب، اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، گفت: از جمله این حوزه‌ها همایش قرآنی است که به یکی از نمادهای توفیق‌ نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

همایش بانوان قرآن‌پژوه؛ نماد توفیق‌ انقلاب اسلامی در حوزه زنان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه صبح امروز، 12 آبان‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان دیگر دستگاه‌های همکار در برپایی این همایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در بخشی از این نشست صالحی طی سخنانی ضمن قدردانی از افرادی که در برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه سهیم هستند، گفت: اگر بخواهیم در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توفیقاتی را برای جمهوری اسلامی برشماریم و بگوییم چه اقدامات شاخصی داشته‌ایم، بی‌تردید در 10 اقدام نخست دو مسئله قرار دارد که به جلسه ما مرتبط است.
وی با تأکید بر اینکه بخش اول در حوزه بحث‌های قرآنی است، افزود: اگر بخواهیم اتفاقات قرآنی چهل سال پس از انقلاب اسلامی را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، مجموعه متغیرهای مختلف و آیتم‌های مختلفی که می‌توان برای رویدادهایی که در این چهل سال اتفاق افتاده است برشماریم، در هر کدام از این بخش‌ها از ظاهر تا باطن قرآن رشد قابل ملاحظه‌ای از تلاوت و قرائت تا آموزش و پژوهش و مطبوعات و رسانه‌های دیداری و شنیداری داشته‌ایم.
صالحی گفت: تعداد اتفاقاتی که در حوزه قرآن طی چهل سال پس از انقلاب اسلامی رخ داده است، بسیار قابل توجه و غیرقابل قیاس با دوره‌های قبل است. این از برکات انقلاب اسلامی است که باید در چهلمین سال پیروزی انقلاب قدر این برکات را دانست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از شاخص‌ها را حوزه زنان بیان کرد و گفت: در این حوزه نیز اتفاقات قابل توجهی رخ داده است. در آموزش رده‌های مختلف در سطح نخبگان علمی، پژوهشگران، هنرمندان و ... این رشد وجود داشته است. زمانی در حوزه داستان‌نویسی و شعر مقایسه‌ای بین قبل از انقلاب و بعد از انقلاب انجام می‌شد. در برخی حوزه‌ها زنان از مردان جلوتر بوده و در برخی به مردان بسیار نزدیک بودند، در حالی که قبل از انقلاب این‌گونه نبوده است.
صالحی بیان کرد: در حوزه راه‌اندازی مؤسسات، انجمن‌ها، تشکل‌ها و مطبوعات سهم قابل توجهی از رسانه‌ها را زنان برعهده گرفته‌اند. به نظر می‌آید این هم یکی از شاخص‌های توفیق‌ انقلاب اسلامی بوده است و باید قدر آن را دانست که جریان اجتماعی زنان روز به روز نقش قابل توجه‌تری را در حوزه‌های مختلف پیدا کرده است.
وی در ادامه به برگزاری پانزدهمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه اشاره و بیان کرد: ترکیب بحث زنان و حوزه قرآن یکی از نمادهای این توفیق‌ و یکی از نقطه‌های تلاقی دو شاخص موفقیت انقلاب اسلامی است. این تلاقی از جهات متعددی اهمیت دارد و می‌تواند منشأ برکات و ثمرات قابل توجهی باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یکی از ابعاد به این برمی‌گردد که حوزه زنان را به عنوان حوزه تجلی اسماء جمالیه الهی بدانیم و به طبع آنجایی که قرآن به عنوان وجه جمالی حضرت حق خود را چه در شکل مکتوب و چه در شکل هنرهای جمیله ظاهر می‌کند، آن بخش ظرافت و تجلی اسماء الهی که در زنان ظهور و بروز دارد، نسبت قابل توجه‌تری با بخش جمالی قرآن پیدا می‌کند و لذا می‌تواند نسبت فعالی برقرار کند تا این جمال را درک و منتقل کند.
صالحی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه 1400 سال بعد از نزول قرآن آن گونه که باید از این نقطه‌های ارتباط استفاده نکرده‌ایم، گفت: به این معنی که وجه جمالی قرآن آن گونه که باید و شاید مکشوف نشده است. دلیل این کار هم این است که زنان در این حوزه به میزانی که می‌توانستند فعالیت نکردند. یعنی هم فهم و هم ارتباط با قرآن و در ادامه انتقال آن بیشتر مردانه بوده است تا زنانه، چون مردانه بوده نتوانسته‌ است آن وجوه جمالی قرآن را نه در فهم و در اراده آن‌گونه که باید عرضه کند.
وی گفت: حضور بیشتر بانوان در عرصه قرآن می‌تواند دنیای جدیدی را در فهم قرآن و ارائه معارف آن در اشکال مختلف نشان دهد. نکته مؤثر دیگر برای بانوان قرآن‌پژوه این است که در زنان وجه مادرانه را می‌شناسیم و این وجه تکثیری است. قدرت زنان در این است که می‌توانند با کسب معرفت در یک زمینه حداکثر تأثیر را بگذارند، کاری که مردان کمتر می‌توانند انجام دهند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم حوزه قرآن تکثیر معرفتی و رفتاری پیدا کند، احتیاج به حضور بیشتر زنان داریم، بیان کرد: وجه مادرانه زنان کمک می‌کند تا هم معرفت و هم رفتار قرآنی تکثیر بیشتری پیدا کند. زنان از طریق نفوذ در فضای خانواده، اجتماع، ادبیات و بیان و ... قدرت تأثیرگذاری بیشتری دارند. بنابراین اگر زنان را به کمک بگیریم هم رفتار و هم معرفت قرآنی قدرت تکثیر بیشتری پیدا می‌کند.
صالحی در ادامه یکی از جهاتی را که باعث شده تا در انسان‌سازی قرآنی یا جامعه‌سازی قرآنی کمتر به موفقیت برسیم در ورود کمتر بانوان به این حوزه بیان کرد و گفت: مادری که قرآنی باشد، همسری که قرآنی باشد و زنانی که قرآنی باشند، سریع‌‌تر می‌توانند جامعه و خانواده را قرآنی کنند و در اجتماع‌سازی قرآنی تأثیر خواهند گذاشت. این به قدرت باروری و تکثیر به عنوان یک ویژگی مادرانه در زنان برمی‌گردد. این قدرت را می‌توانیم در خدمت حوزه قرآن قرار دهیم.
صالحی یکی دیگر از وجوهی را که در زنان وجود دارد، اما به اندازه کافی از آن استفاده نشده است پشتکار آنان دانست و افزود: معارف قرآنی و تلاش برای تحقق رفتار قرآنی مد نظر نیاز به پشتکار دارد. طبیعت زنانه با پشتکار همراه است و از آنجایی که قرآن لایه‌های وسیع دارد، حرکت به سمت این لایه‌ها نیاز به پشتکار و پیوستگی دارد که این به عنوان نعمت خدادادی در زنان وجود دارد.
وی بیان کرد: به نظر ویژگی‌هایی که در حوزه زنان وجود داشته ظرفیت‌های استفاده نشده‌ای بوده است که باید مورد استفاده قرار گیرد. اینکه آمار پایان‌نامه‌های قرآنی از سال 66 تاکنون به بیش از 30 هزار مورد رسیده است، نشانگر افق جدیدی در فضای مباحث قرآنی در کشور و حتی در جهان تشیع و اسلام است و کمک زیادی می‌کند تا بتوانیم در ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی، هنری و قرآنی با جهان بهره فراوانی از آن‌ها ببریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش با بیان این جمله که ما نیز در خدمت این امر هستیم تا به برپایی این همایش کمک کنیم، گفت: از خانواده «حجت‌الاسلام عبداللهیان» و تلاش‌های مستمرشان در سال‌های متمادی قدردانی می‌کنم. همچنین از مرحوم «حجت‌الاسلام احمد احمدی» که علماً، عملاً و اخلاقاً منشأ بسیاری از آثار بوده‌اند قدردانی می‌کنم و به روح پرفتوح ایشان درود می‌فرستم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha