خاطره‌ای از خاص‌ترین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه/ مرحوم حجت‌الاسلام «احمدی» همایش را فراجناحی پیش می‌برد
کد خبر: 3760050
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
حجت‌الاسلام عبداللهیان:

خاطره‌ای از خاص‌ترین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه/ مرحوم حجت‌الاسلام «احمدی» همایش را فراجناحی پیش می‌برد

گروه فعالیت های قرآنی ــ دبیر اجرایی همایش بانوان قرآن‌پژوه با اشاره به اینکه خاص‌ترین و متفاوت‌ترین دوره این همایش دوره هفتم آن بوده است به بیان خاطره از آن دوره پرداخت و در ادامه جایگاه و نقش مرحوم حجت‌الاسلام احمدی را در اعتلای همایش بانوان‌ قرآن‌پژوه تشریح کرد.

رد نشود //// خاطره‌ای از خاص‌ترین دوره همایش بانوان قرآن پژوه / خلائی که پر شدنی نیست

به گزارش ایکنا؛ همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه چهارده دوره را پشت سر گذاشته است، همایشی که تاکنون خروجی‌ها و دستاوردهایی به همراه داشته و بانوان قرآنی زیادی را به جامعه معرفی کرده است. این همایش امسال از حضور یکی از یاوران و همراهان همیشگی خود محروم شده است تا شاهد اولین دوره برگزاری آن پس از فقدان دبیر آن باشیم. دبیری که از دوره اول همایش یار همیشگی برگزارکنندگان بود و تا آخرین دوره بر نقش و عهدی که در راه اعتلای همایش بسته بود وفادار ماند. در ادامه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر علمی همایش بانوان قرآن‌پژوه، انجام شده تا به سؤالاتی در مورد دستاوردهای این همایش و نقش و جایگاه مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی پاسخ دهد. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
- تاکنون چهارده دوره از برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه می‌گذرد و به زودی دوره پانزدهم این همایش که در نوع خود بی‌نظیر است کلید خواهد خورد. توضیح دهید که چطور شد به فکر برپایی چنین همایشی افتادید و چگونه این همایش راه‌اندازی شد؟
مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) چهار نشریه قرآنی با عناوین «بینات»، «بشارت»، «آفاق نور» و «سپیده‌آفرین» منتشر می‌کند که یکی از آن‌ها ویژه نابینایان است. همیشه تلاش کرده‌ایم تا در حوزه‌هایی که خلأ آن‌ها احساس می‌شود و کسی در آن‌ها فعالیتی نکرده وارد شویم. با توجه به اینکه سابقه فعالیت‌های قرآنی بیش از 25 سال است، این خلأ احساس شد که قشر وسیعی در جامعه وجود دارد که می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را در تربیت نسل جوان داشته باشند و از آن‌ها غفلت شده است.
بعد از اینکه این پیشنهاد به مسئولان داده شد و در جلسه‌ای در محضر مقام معظم رهبری مطرح شد، ایشان بسیار تشویق کردند و فرمودند که موضوع مهمی است که باید ادامه پیدا کند و پیشرفت داشته باشد. معظم‌له به مسئولان حاضر در آن جلسه امر کردند که همکاری آن‌ها در این همایش جزء حسنات خواهد بود.
تناسبی که بانوان با معارف قرآن دارند و تبلیغ معارف قرآن از سوی مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، ما را ترغیب کرد به این امر اهتمام ورزیم و در ادامه کار از فضل خداوند نیز بهره‌مند شدیم.
- در مورد دستاوردهای این همایش بگویید و اینکه مهم‌ترین دستاوردهایش چه مواردی بوده است؟
دستاوردهای این همایش را می‌توان در چند محور کلی دسته‌بندی کرد. محور اول اینکه حدود 600 نفر از بانوان شاخص شناسایی و معرفی شده‌اند. با معرفی این افراد فعالیت‌های قرآنی رونق پیدا کرده است. هر جریانی مورد تشویق و تأیید قرار بگیرد آن جریان رو به رشد و تکامل حرکت خواهد کرد. خوشبختانه با معرفی این بانوان مراکز قرآنی در اماکن گوناگون رشد و ترقی پیدا کرده است.
به فضل الهی و در پرتو این همایش 21 هزار پایان‌نامه قرآنی گردآوری شده است که بیش از 15 عنوان از این پایان‌نامه‌ها مربوط به بانوان قرآن‌پژوه بوده است. این دستاورد کوچکی نیست و فواید بسیار زیادی را می‌تواند هم برای کشور و هم برای جهان اسلام به همراه داشته باشد.
نتیجه دیگر این است که فعالیت‌های قرآنی بانوان دقیقاً بعد از پیرزی انقلاب اسلامی آغاز شد و در سال 66 بانویی از اولین پایان‌نامه قرآنی دفاع کرد و این از ثمرات انقلاب است که توانست این بستر را فراهم کند تا بانوان به این سطح از رشد برسند. بالفعل نتیجه پایان‌نامه‌ها این است که با توجه به پژوهش‌های قرآنی، از بسیاری از موازی‌کاری‌ها و تکرار پژوهش‌ها جلوگیری می‌شود. وقتی یک پایان‌نامه نوشته می‌شود، پژوهشگر نگاه می‌کند که سابقه دارد یا خیر و اگر سابقه داشت، موضوع دیگری را انتخاب می‌کند. این پایان‌نامه‌ها که به برکت همایش گردآوری شده است باعث تولید علم و جلوگیری از تکرار پژوهش‌هاست و کار کم‌ارزشی نیست.
دستاورد دیگر این همایش درباره هنرمندان است. هنرهای بانوان نادیده گرفته می‌شود و نادیده گرفتن این هنرها زیان بسیار زیادی را سبب می‌شود. در خارج از کشور دشمنان ایران و اسلام بانوی ایرانی را کم‌سواد و ناتوان از فعالیت در مشاغل مختلف، که فاقد بینش و دانش است، معرفی کرده‌اند. زمانی که هنر منتشر شود نشان خواهد داد که فکر هنر در بین بانوان در سطح بالایی است.
حدود سه هزار تصویر از آثار هنری بانوان گردآوری شده و کتابی در همین زمینه تهیه شده است که نشان‌دهنده سطح هنر در بین بانوان ایرانی است.
از دیگر دستاوردهای این همایش فعالیت در موضوع سوره مبارکه «یاسین» است. خانواده بزرگ یاسین را تشکیل داده‌ایم و اکنون بیش از 10 هزار نفر از طریق پایگاه اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند و هر روز صبح این سوره مبارکه را تلاوت و به حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) تقدیم می‌کنند تا هر روز این دو ثقل گران‌بها گرامی داشته شود. سوره مبارکه یاسین قلب قرآن است و پیامبر اکرم(ص) فرمودند: دوست دارند این سوره در قلب تک‌تک امت جا داشته باشد. به برکت همین فرمایش یک خانواده تشکیل داده‌ایم و اعضای این خانواده هر روز صبح این سوره مبارکه را تلاوت می‌کنند.
- این همایش مختص داخل کشور نیست و بخشی از فعالیت‌های آن به بحث بین‌الملل و فعالان قرآنی در عرصه بین‌الملل نیز اختصاص داشته است. در این زمینه چه دستاوردهایی را شاهد بوده‌ایم؟
آثار بخش بین‌الملل این بوده که بانوان شرکت‌کننده از کشورهای دیگر در این همایش پیام‌های خوبی برای فعالیت‌های قرآنی ایران داشته‌اند. این افراد به خوبی واقعیت‌های موجود در ایران اسلامی و اهتمامی را که به قرآن در بین بانوان وجود دارد به اطرافیان خود انتقال داده‌اند.
برخی به ناروا تهمت‌هایی به شیعیان وارد می‌کنند که اهتمام چندانی به قرآن و فعالیت‌های قرآنی ندارند. زمانی که بانوان قرآنی از کشورهای دیگر در این همایش حضور می‌یابند، متوجه واقعیت فعالیت‌ها خواهند شد و این تهمت‌های ناروا خنثی می‌شود. این همایش دستاوردهای بسیار زیاد دیگری دارد که فقط در این بخش به کلیاتی اشاره شد.
- در زمینه توسعه فرهنگ اسلامی و قرآنی در کشور و دنیای اسلامی بانوان چه نقشی در این زمینه دارند و چه میزان می‌توانند موثر باشند؟
برخی مشاغل یا فعالیت های سخت و مشقت‌بار هست که به لحاظ جسمی و روحی تناسب چندانی با بانوان ندارد، اما تناسب خاصی بین بانوان و معارف قرآن کریم وجود دارد، زیرا معارف اسلامی با دل و جان سروکار دارد. لذا تناسب ذاتی بین بانوانی که از لطافت روحی، احساسات بالا و عاطفه بسیار زیاد و معارف قرآنی برخوردار هستند وجود دارد.
ویژگی بعدی که در مورد بانوان وجود دارد این است که معارف قرآن زمانی به دل می‌نشیند که با زبان محبت و عاطفه و مهربانی بیان شود و بین زبان گفتاری بانوان و آقایان بسیار تفاوت است. این‌ها می‌تواند حقایق دین را به قلب انسان‌ها به بهترین وجه منتقل کند.
ویژگی دیگر بانوان قرآنی این است که فرصت کار بیشتری از آقایان دارند. آقایان به خاطر مشغله‌های زندگی و مسائل دیگر، فرصت کافی برای کار بر روی معارف قرآن کریم را ندارند، اما بانوان فرصت بسیار خوبی برای تبلیغ معارف اسلامی دارند.
یک بانوی قرآنی در یک خانواده می‌تواند افراد بسیاری از جمله فرزندان و همسر و ... را جذب کند. بنابراین بانوان در انتقال معارف قرآن کریم به دیگران تأثیر بی‌بدیلی دارند.
- تا‌کنون چهارده دوره را برگزار کرده‌اید و پانزدهمین دوره هم به زودی برگزار می‌شود. در طی این ادوار کدام دوره را متفاوت‌تر و بهتر از بقیه می‌دانید؟
تمام ادوار برگزار شده در سطح مطلوبی بوده است. بهترین، خاص‌ترین و متفاوت‌ترین دوره‌ای که تا‌کنون تجربه کرده‌ام دوره هفتم این همایش است که بانوان حاضر در همایش با مقام معظم رهبری دیدار کردند. بیانات مقام معظم رهبری در آن دیدار و فرمایشاتی که ایراد فرمودند راه‌های زیادی را فراروی همایش قرار داد و انگیزه بسیار زیادی به برگزارکنندگان برای ادامه مسیر داد. در آن دوره بیش از چهار هزار بانوی قرآن‌پژوه حضور داشتند و از فرمایشات معظم‌له بهره‌مند شدند.
- در این دوره برنامه‌ای برای دیدار با مقام معظم رهبری تدارک دیده شده است یا خیر؟
اقداماتی انجام شده که امیدوارم این دیدار محقق شود.
- یکی از همراهان همیشگی این همایش مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدی بود. دوره پانزدهم اولین دوره‌ای خواهد بود که این همایش بدون حضور ایشان برگزار می‌شود. در مورد نقش آن مرحوم در روند برگزاری همایش و اثرگذاری‌های ایشان در این زمینه بگویید؟
فقدان ایشان را به همه پژوهشگران به ویژه تمامی بانوان قرآن‌پژوه تسلیت می‌گویم. مرحوم دکتر احمدی از نخستین دوره تا زمانی که در قید حیات بودند نقش اساسی داشتند. در طول این 14 سال با حوصله‌ فراوان هیچ وقت قصوری در زمینه اجرایی از خود نشان ندادند.
معمولاً مسائلی هست که ممکن است در برخی از سال‌ها حاشیه‌هایی را ایجاد کند یا برخی از جریانات محدودیت ایجاد کنند، اما در تمامی این سال‌ها مرحوم احمدی با شرح صدری که داشتند تمام برگزارکنندگان را تشویق می‌کردند و همه افراد به واسطه حضور ایشان دلگرم بودند و فعالیت‌ها را به بهترین نحو انجام می‌دادند.
ایشان از همان ابتدا تا آخرین لحظات تأکید داشتند که همایش فراجناحی باشد و لذا در دعوت از بانوان و قرآن‌پژوهان و حتی میهمانان و مدعوین فراجناحی عمل می‌کردند. همه این‌ها در پرتو شرح صدر و ذهن باز و اخلاصی بود که وی در این 14 سال از خود نشان داد.
- امسال برنامه خاصی برای تجلیل از جایگاه علمی مرحوم احمدی در نظر گرفته‌اید؟
بله؛ در متن برگزاری همایش ویژه‌برنامه‌ای تدارک دیده و از خانواده آن مرحوم دعوت شده است و امیدواریم به نیکویی از این مرد بزرگ یاد کنیم.
- خلأ ایشان در همایش احساس خواهد شد. برای اینکه این خلأ به همایش آسیبی نرساند چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟
قطعاً غیبت ایشان خلأ بزرگی خواهد بود با وجود این از امام زمان(عج) یاری و مدد طلبیده‌ایم تا با دعای خودشان خلأ ایشان را جبران کنند و ان‌شاء‌الله همایش به خوبی برگزار خواهد شد.
- در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده است بفرمایید.
در مورد مرحوم احمدی باید بگویم که با اخلاصشان ثمرات بسیار زیادی برای همایش داشتند. برخی مواقع می‌فرمودند تا زمانی که توان داشته باشم، پشتیبان همایش هستم. ایشان به خوبی و با تمام وجود در راه اعتلای همایش تلاش و به عهد خود وفا کردند. امیدوارم این همایش و برگزاری آن نور و معنویتی برای روح بزرگ ایشان باشد. 

انتهای پیام

captcha