راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای تفکر درباره تبعات انحرافات حکومت‌ها/ اقدامات تفرقه‌افکنانه؛ آفتی که باید مراقب بود
کد خبر: 3758555
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶
آیت‌الله غروی عنوان کرد:

راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای تفکر درباره تبعات انحرافات حکومت‌ها/ اقدامات تفرقه‌افکنانه؛ آفتی که باید مراقب بود

گروه سیاسی ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم راهپیمایی اربعین را فرصتی برای فکر کردن درباره آفات و تبعات اعوجاج و انحراف حکومت‌ها خواند و گفت: باید از ظرفیت معنوی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این حرکت به خوبی استفاده کرد، زیرا مایه قوت شیعه و مسلمانان است و ضروری است در مسیر این راهپیمایی از سر دادن شعارهای تفرقه‌زا پرهیز کرد و از این ظرفیت برای نفی یک فرد در مقابل اثبات دیگری سوء استفاده نکرد.

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و شورای عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت‌های جهانی شدن راهپیمایی اربعین گفت: به زیارت اربعین امام حسین(ع) بسیار تأکید شده و حتی در برخی روایات آمده که علامت مؤمن زیارت اربعین است. از طرفی این رسم از قدیم بوده که برای زیارت امام حسین(ع) راهی طولانی به صورت پیاده طی شود که نشانه یک حرمتگزاری بوده و بزرگان و مراجع و مردم عادی نیز چنین رسمی را به جا می‌آوردند.

راهپیمایی اربعین فرصت زائران برای تفکر درباره تبعات انحرافات حکومت‌ها

وی ادامه داد: اما به خصوص پس از سقوط صدام و شرایط جدیدی که در عراق حاکم شد و اشتیاق ایرانیان برای زیارت امام حسین(ع) طبیعتاً این راهپیمایی اوج و شدت بیشتری گرفت. به گونه‌ای که کم‌کم آوازه این پدیده بی‌نظیر به سایر کشورها هم پیچید و زمینه برای یک راهپیمایی عظیم به سمت مرقد امام حسین(ع) فراهم شد به گونه‌ای که علاوه بر شیعیان و مسلمانان، غیرمسلمانان هم برای حضور در این حرکت تمایل پیدا کردند که این به خاطر پیامی است که از قیام امام حسین(ع) درک کردند.

آیت‌الله غروی اظهار کرد: امروزه این زیارت که به شکل راهپیمایی میلیونی درآمده بار معنایی خاصی یافته و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده و بر این اساس ظرفیت‌های معنوی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیشتری پیدا کرده که با قبل از آن قابل مقایسه نیست. اما نکته مهم استفاده از این ظرفیت‌هاست تا زائران به این نکته توجه کنند که چرا امام حسین(ع) با وجود گذشت تنها 50 سال از وفات پیامبر(ص) و سخنان پیامبر(ص) درباره اهل بیت(ع) و عترت، به شهادت رسید و چه اتفاقی افتاد که حکومت اسلامی به نحوی دچار اعوجاج و کج‌روی شد که به راحتی شأن و جایگاه امام حسین(ع) را زیر پا گذاشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: به عبارتی این چه انحرافی بود که فردی مانند یزید به عنوان خلیفه حکومت اسلامی برگزیده شد و مردم هم از آن تبعیت کردند. امام حسین(ع) چه خطری را احساس کردند که حاضر به بیعت با یزید نشدند و مقاومت کردند. در واقع زائران از فرصت این راهپیمایی برای درس گرفتن از این نکات بهره ببرند که انحراف و اعوجاج حکومت‌ها چه آثار و تبعاتی خواهد داشت.

ضرورت پرهیز از اقدامات تفرقه‌افکنانه در ایام راهپیمایی

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین در درجه اول اثبات حقانیت شیعه و نماد یک حرکت شیعی است، گفت: در درجه‌ای بالاتر و وسیع‌تر یک نماد اسلامی است و در درجه‌ و افقی وسیع‌تر نماد ظلم‌ناپذیری، ذلت‌ناپذیری و آزادگی است. باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد زیرا مایه قوت شیعه و مسلمانان است و باید سعی کرد در مسیر این راهپیمایی از سر دادن شعارهایی که تفرقه‌زاست پرهیز کرد و این گونه نباشد که از این ظرفیت برای نفی یک فرد در مقابل اثبات دیگری سوء استفاده شود.

آیت‌الله غروی یادآور شد: این راهپیمایی یک بستر برای شیعه، امت اسلامی و عاشقان امام حسین(ع) و فرهنگ و پیام ایشان از هر دین و مذهبی است. در این صورت است که می‌توان از این ظرفیت برای احیای اسلام ناب محمدی و اهل بیتی و انتقال پیام آن در سطح جهانی استفاده کرد و لذا باید مراقب بود که آسیبی به آن وارد نشود و روز به روز بر شکوه آن نیز افزوده شود.

تلاش رسانه‌های معاند برای سانسور راهپیمایی اربعین نشانه عظمت و اثرگذاری آن است

آیت‌الله غروی درباره تلاش غربی‌ها برای سانسور و کمرنگ نشان دادن عظمت این راهپیمایی گفت: این طبیعت دشمن است که دشمنی کند. اتفاقاً این نشانه اثرگذاری این راهپیمایی است که غربی‌ها سعی می‌کنند در رسانه‌های خودشان آن را کم‌رمق و معمولی جلوه داده و گاه هم نسبت به آن لجن‌پراکنی کنند. اما باید کار و وظیفه خود را انجام دهیم و از این ظرفیت به درستی در مسیر تبلیغات جهانی استفاده کنیم و به دور از تحریفات و اختلافات جلوه و پیام اصلی این حرکت را به مردم سایر کشورها انتقال دهیم تا بتوانیم جلوی این بایکوت خبری و تبلیغات سوء را بگیریم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد: رسانه‌های زیاد و مختلفی در جهان وجود دارد و این گونه نیست که همه آن‌ها دنبال حق و حقیقت نباشند. بالاخره در این راهپیمایی جذابیت‌هایی وجود دارد که نظر آن رسانه‌ها را هم جلب می‌کند و باید در حد توان از ظرفیت‌های فرهنگی این حرکت استفاده کرد زیرا حتی بر آن رسانه‌ها هم تأثیر می‌گذارد تا شمه‌ای از واقعیت را منعکس کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

 

captcha