نگهداری قرآن‌های خطی نادر در کتابخانه وقفی مدینه
کد خبر: 3758561
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

نگهداری قرآن‌های خطی نادر در کتابخانه وقفی مدینه

گروه بین‌الملل ـ کتابخانه تخصصی قرآن یکی از بخش‌های مجمع کتابخانه‌های وقفی «ملک عبدالعزیز» در مدینه است که در آن بیش از هزار نسخه خطی نادر و کمیاب قرآن نگهداری می‌شود.

نگهداری قرآن‌های خطی نادر در کتابخانه وقفی مدینهبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «المدینه»؛ مجمع ملک عبدالعزیز دارای 150 هزار کتاب و نسخه خطی نادر است که به کارشناسان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند.
 
این مجمع دارای مشهورترین کتابخانه‌های وقفی جهان از جمله کتابخانه «مصحف شریف»، کتابخانه محمودیه، کتابخانه عمومی مدینه منوره و کتابخانه‌های مدارسی همچون احسائیه، ساقزلی، شفاء و عرفانیه است.
 
مشهورترین کتابخانه این سازمان، «مصحف شریف» است که دربردارنده 1878 قرآن خطی و 84 قرآنی کمیاب و نادر است، قدیمی‌ترین نسخه قرآن در این کتابخانه به سال 488 هجری قمری برمی‌گردد که با خط «علی بن محمد بطلیوسی» و بر روی پوست آهو نوشته شده است. بعد از آن قدیمی‌ترین نسخه قرآن مربوط به سال 549 هـ ق است که توسط «ابی سعد محمد اسماعیل بن محمد» به نگارش درآمده است.
 
از دیگر نسخه‌های قرآنی مهم این کتابخانه نسخه خطی نوشته شده توسط «غلام محی‌الدین» در سال 1240هـ ق است. همچنین یک نسخه قرآنی که از سوی سلطان قایتبای (هفدهمین شاه از شاهان ممالیک مصر که در سال 872هـ به تخت سلطنت نشست) به این کتابخانه اهدا شد و این نسخه قرآن نشان‌دهنده شاهکار خوشنویسی و هنر عربی است.
 
علاوه بر نسخه‌های قدیمی قرآن، مجمع ملک عبدالعزیز دارای نسخه‌های خطی کمیابی است که تعداد آن‌ها به 15 هزار و 722 نسخه می‌رسد، 25 هزار کتاب کم‌یاب و تصاویر، لوح‌ها و هزاران کتاب دیگر با موضوعات مختلف نیز در این مجمع نگهداری می‌شود.

 
انتهای پیام
captcha