گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم+عکس
کد خبر: 3759270
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
اختصاصی/

گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم+عکس

گروه بین‌الملل ـ نشست مشترک نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف فیلیپین به همت رایزنی فرهنگی ایران در مانیل در این مرکز برگزار شد.

گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم(س)+عکسبه گزارش ایکنا از فیلیپین؛ این نشست پنج شنبه(سوم آبان ماه) به همت رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین و با حضور «گابریل گاچا»، سفیر پاپ فرانسیس در مانیل، محمد تنهایی، سفیر ایران در فیلیپین، دانشگاه پاپی «سانتا توماس»، دانشگاه مسیحی فیلیپین، دانشگاه دولتی فیلیپین، سازمان کنفرانس اسقف‌های فیلیپین، شورای امامان مسلمان فیلیپین، کلیسای اوانجلیست‌ها، کلیسای پی ـ سی ـ ای ـ سی، کلیسای مورمون‌ها، بودایی‌ها، جنبش «فوکولاره» ایتالیا، سازمان «یونی هارمونی پارتنر مانیلا»(اتحاد هماهنگ ادیان مذهبی) و سازمان عقیدتی پلیس فیلیپین در رایزنی فرهنگی کشورمان در مانیل برگزار شد.

استقبال از آیات بیانگر قداست حضرت مریم
این جلسه با تلاوت آیات 42 تا 45 سوره آل عمران با محوریت حضرت مریم(س) توسط «شهاوی آرامپونی»، قاری روشندل قرآن کریم از فیلیپین آغاز شد و پس از قرائت قرآن ترجمه انگلیسی آیات برای حضار که بیشتر مسیحی بودند، قرائت شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

«پابلیتو اباد بای بادو»، استاد الهیات دانشگاه یو – اس - تی و مجری برنامه در این مراسم ضمن خوش آمد‌گویی به حضار گفت: در نشست دوره‌ای قبل «واحد هماهنگی‌های چند جانبه مانیل» که با شرکت نمایندگان ادیان مختلف و همچنین با حضور رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه در سالن اجتماعات دانشگاه «یو –اس- تی» برگزار شد، مقرر شد جلسه امروز در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار شود.

وی افزود: حرکت‌های مثبت رایزنی فرهنگی در تقویت نشست‌های گفتگوی ادیان مسیحیت و اسلام همواره مشوق دست اندرکاران این گونه نشست‌ها بوده و هست؛ لذا از رایزنی فرهنگی قدردانی می‌کنیم.

گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم(س)+عکس

سپس محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل اظهار کرد: ما در زمانی هستیم که پیروان ادیان مختلف باید تلاش‌های شایسته ای برای شرکت در گفت و گوهای سازنده دینی انجام دهند. من مطمئن هستم که همه موافق خواهند بود که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر، نیاز به گفت‌وگو  در بین پیروان ادیان احساس می‌شود و باید بگویم که  امروز، گفت و گو تنها یک انتخاب  نیست بلکه یک بایستن اجباری است.

وی افزود: گروه‌های بنیادگرا و افراط گرا در سراسر جهان با کشتن، ترور و نابود کردن زندگی و جوامع به نام مذهب در حال از بین بردن اعتقادات مردم هستند. در این برهه از زمان است که همه پیروان واقعی ادیان مختلف باید با تأکید بر مشترکات، بر وحدت، همدلی و صلح تأکید کنند.

جعفری ملک تصریح کرد: امروز ما شاهد این واقعیت غم انگیز هستیم که بسیاری از جوانان که در جستجوی ایدئولوژی و به دنبال یافتن پاسخ سؤالات خود هستند و برای همین پاسخ‌های نادرست به دامن گروه‌های افراطی و دین ستیز هدایت می‌شوند. با این حال، این نوع جستجو نشانه‌ای از تمایل ذاتی انسان به سوی دین و نسبت به خدا است.

ضرورت گفت‌و‌گوهای سازنده
وی گفت: با چنین جلساتی، می‌توانیم با همکاری یکدیگر راه‌ها و پاسخ‌هایی را برای سؤالات جوانان درباره دین، مذهب و خدا بیابیم و نیازهای آنان را تأمین کنیم. از طریق گفت‌و‌گوهای سازنده دینی، می‌توانیم به جوانان و مردم جهان پاسخ دهیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل ادامه داد: من امیدوارم که وحدت و همدلی در این نشست سالها ادامه داشته باشد و با گفتگوی صحیح بین مذاهب، بتوانیم صلح و آرامش بیشتری ایجاد کنیم و در نهایت این را با پیروان همه ادیان و فرقه‌ها و دیگر مردم جهان به اشتراک بگذاریم.

همچنین «گابریل گاچا»( Gabriel Caccia) سفیر پاپ فرانسیس در فیلیپین سخنرانی و اظهار کرد: اینجانب به عنوان نماینده پاپ هشت سال در خاورمیانه بوده و مطالب زیادی را در مورد مسلمانان و آداب و سنن آنان آموخته‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که گفتگو ابزاری مؤثر و مفید برای حل مشکلات موجود میان پیروان ادیان مختلف است.

گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم(س)+عکس

سفیر واتیکان بیان کرد: همانگونه که شاهد بودید جلسه امروز با آیاتی از قرآن کریم آغاز شد که در آن قداست و احترام به مریم مقدس مادر عیسی مسیح مورد تأکید قرار گرفت. اما علی‌رغم وجود چنین حقایقی دست‌های خارجی همواره کوشیده‌اند اختلافاتی را میان پیروان این دو دین بزرگ ایجاد کنند.

اعلام روز مسلمانان و مسیحیان
وی تأکید کرد: ما می‌توانیم حول محور مریم مقدس به عنوان یکی از مشترکات میان اسلام و مسیحیت عمل کنیم و اینجانب خود شاهد بودم که چگونه در لبنان در ایام عید کریسمس که در آستانه آن قرار داریم مسلمانان با شادی‌های ما شریک می‌شدند و ما نیز متقابلاً در اعیاد اسلامی با شادی آن‌ها همراه بودیم و چنین اموری به ویژه در مدارسی که مسیحیان و مسلمانان حضور داشتند به وضوح دیده می‌شد، لذا سؤالی که در ذهن من خطور کرده، این است که چرا در مواردی، دست‌هایی برای دیدارهای مشترک ما مانع ایجاد و از اقدامی که برای ما و مسلمانان مفید است، جلوگیری می‌کنند؛ در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنم روزی خاص با عنوان «روز ملی مسلمانان و مسیحیان» اعلام شود که مسیحیان و مسلمانان آن را گرامی داشته و در آن روز موضوع مریم مقدس به عنوان یک عامل مشترک میان ما و مسلمانان قرار گیرد.

سفیر واتیکان تصریح کرد: توجه به مریم قدیسه باید همانگونه باشد که سرکار خانم دکتر تندیس تقوی، همسر گرامی رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین به آن پرداختند و نسبت به تهیه تابلوهای خوشنویسی آیات قرآن برای نمایش این مشترکات اقدام و آن را تقدیم به پاپ فرانسیس در واتیکان کردند؛ همت به خرج دادن در اقدامی این چنین بزرگ عامل تقویت و توجه به اشتراکات میان مسیحیان و مسلمانان است.

پدر روحانی  گاچا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که گفته شد ما زمان فعالیت در خاورمیانه به دنبال استقرار روزی مشترک در این زمینه بودیم؛ بنابراین درخواست کردیم که روز 25 مارس هر سال مسلمانان و مسیحیان در بیروت در کنار یکدیگر باشند و این مهم با پاپ فرانسیس نیز مطرح شده است.

گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم(س)+عکس

سفیر واتیکان ادامه داد: در دومین نشست واتیکان که در نوع خود یکی از بزرگترین وقایع کلیسای کاتولیک محسوب می‌شد و به شورای دوم کلیسا معروف است، مسئولان کاتولیک خط مشی‌هایی را اعلام کردند که باعث به وجود آمدن دیدی جدید برای زندگی مردم کلیسا شد. از نکات برجسته این خط مشی این است که همه ما متعلق به یک خانواده با یک پدر و مادر هستیم که به گروه‌های مختلفی تقسیم شده و در آداب، سنن و کنش‌ها تفاوت‌هایی داریم که نباید به آن‌ها توجه کرد؛ زیرا عامل اختلاف خواهد بود؛ این در حالی است که ما همه دارای شأن انسانی به دور از تفاوت‌هایی مانند نژاد، رنگ و کشور هستیم و مخلوق یک خداییم و هدف نهایی ما رسیدن به خداوند است لذا توجه به یک بنیان انسانی و اساسی از نکات بسیار مهم است.

ایران؛ سرزمین تنوع ادیان
محمد تنهایی، سفیر کشورمان در مانیل نیز در ادامه نشست طی سخنانی اظهار کرد: در این نشست میهمانان ارجمند و شخصیت‌های مهمی به ویژه عالیجناب «گابریل گاچا» سفیر واتیکان هستند که از تاریخ اسلام و مسیحیت اطلاع دارند؛ اما به هر حال به عنوان یک ایرانی مسلمان اعلام می‌کنم که ایران سرزمینی است که در آن تنوع ادیان مختلف و تمدنی هزاران ساله وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی و مسلمان در ایران گفت: در کشور من اقوام مختلفی همچون ترک، بلوچ، کرد و دیگر اقوام زندگی می‌کنند و این تنوع نژادها عاملی در شکل‌گیری زندگی مشترک آن‌ها و بودن در کنار یکدیگر است.

تنهایی درک بهتر از پیروان ادیان و مذاهب مختلف از طریق همکاری با یکدیگر را مانند همکاری اعضای بدن انسان دانست و جمهوری اسلامی ایران را کشوری برشمرد که آغازگر و مبتکر گفت‌و‌گوهای میان ادیان است.

وی همچنین موفقیت در این امر را به صورت یک شبه، یک ساله و یا چند ساله غیر ممکن و توجه به دیدگاه‌های مختلف را از وظایف دست اندرکاران ادیان دانست و تأکید کرد: این تلاشی است که باید تا پایان تاریخ ادامه یابد و هدف ما استقرار صلح و دوری از خشونت و جنگ بوده و این نظر جمهوری اسلامی ایران است.

گردهمایی ادیان به میزبانی ایران در فیلیپین/ استقبال از آیات سوره مریم(س)+عکس

خانم «لیلین سیزون»، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه سانتا توماس در پایان نشست، موضوعات مطرح شده را جمع بندی کرد و گردهمایی نمایندگان ادیان در سالن رایزنی فرهنگی ایران را لطف خداوند دانست.

وی با بیان این که ما گرد هم آمده‌ایم تا راه‌های ممکن همکاری‌های بیشتر را در میان پیروان ادیان بیابیم، از رایزنی فرهنگی به خاطر حضور فعال در امور گفتگوهای ادیان در فیلیپین قدردانی و ابراز امیدواری کرد که سازمان «یونی هارمونی پارتنر مانیلا» در آینده بتواند نسبت به انجام امور اجتماعی در میان پیروان ادیان مختلف در فیلیپین اقدام کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha