تدوین سند اخلاق حرفه‌ای در کتابخانه‌ها
کد خبر: 3762989
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

تدوین سند اخلاق حرفه‌ای در کتابخانه‌ها

کانون خبرنگاران نبأ ــ فعال فرهنگی از ارتقای اخلاق و سنجش اخلاقی فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی کشور با تدوین سند اخلاق حرفه‌ای در کتابخانه‌ها خبر داد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در ادامه برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتاب‌دار، روز دوشنبه، ۲۱ آبان‌ماه طی مراسمی با حضور دبیرکل نهاد، مشاوران، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از «سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی» رونمایی خواهد شد.

زینب برخورداری، مجری طرح «سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی» با اشاره به ضرورت تدوین سند اخلاقی در حرفه‌های مختلف، اظهار کرد: ارزیابی اخلاقی عملکرد حرفه‌ها، یک بحث جهانی است و این ارزیابی و انتقاد اخلاقی به حرفه‌ها تنها زمانی محقق می‌شود که آن حرفه دارای سند اخلاقی باشد. به عبارت دیگر سند اخلاقی شامل مجموعه‌ای از خط مشی‌هایی است که به واسطه آن می‌توان ضمن عملیاتی کردن اخلاق در حرفه‌های مختلف، اخلاقی بودن این فعالیت‌ها را نیز سنجید.

وی با ابراز خرسندی از احساس نیاز مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به ضرورت تدوین سند اخلاق حرفه‌ای برای کتابخانه‌های عمومی، گفت: خوشبختانه وجود درک مناسب از این ضرورت مهم در کتابخانه‌های عمومی کشور، با برگزاری جلسات مختلفی میان نهاد و معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه تهران همراه شد که در نهایت به انعقاد قراردادی مشترک در 20 بند انجامید.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، افزود: یکی از بندهای بیست‌گانه این قرارداد به پژوهش و طراحی الگوی مطلوب اخلاق حرفه‌ای با تدوین سند اختصاص داشت که این بند منجر به شکل‌گیری همکاری میان نهاد و پژوهشکده اخلاق حرفه‌ای دانشگاه تهران به‌عنوان طراح اسناد اخلاق برای حرفه‌های مختلف شد. این قرارداد در اسفندماه سال ۱۳۹۵ منعقد شد و سند مورد نظر در شهریورماه سال جاری تحویل کارفرما شد و ان‌شاءالله در ۲۱ آبان‌ماه از آن رونمایی خواهد شد.

برخورداری درباره اقدامات صورت گرفته برای تدوین سند اخلاقی کتابخانه‌های عمومی، گفت: اقدامات صورت گرفته بر اساس مشاهدات مستقیم و غیر مستقیم پژوهشگران ما از گذران وقت کتاب‌داران در کتابخانه‌ها، تحلیل اسناد بالادستی، سنجش فرآیندها و نظام‌های سازمانی، بررسی بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت کتابخانه‌ها، مصاحبه با افراد مطلع، ارائه پرسشنامه برای مقیاس فرافکنی و نظرسنجی از کتاب‌داران از طریق اتوماسیون انجام شد که بر اساس اطلاعات به دست آمده، انگاره‌سنجی مناسبی از کتاب‌داران به‌عمل آمد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های «یاوران اخلاق» و تهیه پیش‌نویس این سند از این کارگاه‌ها، اظهار کرد: سال گذشته ۱۵ کارگاه «یاوران اخلاق» در ۱۵ استان کشور برگزار شد که طی آن ۴۰ نفر از کتاب‌داران طی آموزش ویژه‌ای ۴۰ ساعته، مهارت‌های لازم را برای برطرف کردن مشکلات و چالش‌های اخلاقی نهاد بعد از اتمام قرارداد با دانشگاه تهران، کسب کردند؛ به‌عنوان مثال «تعارض‌های اخلاقی» یکی از سرفصل‌های این آموزش‌ها بوده است.

مجری طرح «سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی» افزود: طی برگزاری این کارگاه، بخشی از زمان هر کارگاه به نظرخواهی از کتاب‌داران و استادان حاضر برای تدوین نکاتی اخلاقی در حرفه‌ کتاب‌داری اختصاص داشت که در نهایت پیش‌نویس سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی از دل این کارگاه‌ها تهیه شد و پس از تدوین آن توسط اعضای هیئت علمی پروژه، که از استادان دانشگاه تهران تشکیل شده‌اند، نزد معاونت‌های مختلف و دست‌اندرکاران مورد قرارداد نهاد و یاوران اخلاق به همه‌پرسی گذاشته شد.

برخورداری تصریح کرد: بر این اساس باید عنوان کرد که این سند از نظرات کتاب‌داران شکل گرفته و در واقع از درون نهاد برخاسته و به‌صورت یک ابلاغ از بالا به پایین نبوده است و کتاب‌داران در تهیه محتوای آن مشارکت داشته‌اند.

وی درباره محتوای این سند نیز توضیح داد: این سند دارای سه قسمت «اصول اخلاقی، منشور اخلاقی و عهدنامه اخلاقی کارکنان» است که ضمن آن پیشنهاداتی و راهکارهای حذف موانع و بهبود شرایط و زمینه‌سازی برای تحقق سند به دو شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شده است.

برخورداری درباره ثمرات تدوین سند اخلاقی کتابخانه‌های عمومی برای نهاد، گفت: رونمایی و اجرایی شدن این سند در کتابخانه‌های عمومی، ضمن ارتقاء وضعیت اخلاقی در نهاد کتابخانه‌ها، این وضعیت را برای نهاد قابل رصد و اندازه‌گیری می‌کند. همچنین این سند با بررسی موانع اخلاقی نهاد از جنبه‌های مختلف، راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای عبور از این موانع ارائه می‌دهد.

حدیثه سوختانلو
انتهای پیام

captcha