خداحافظی پیرمردها از مدیریت/ نمایشگاهی از جنس مدیریت مسجد/ تبریک تولد ایکنا
کد خبر: 3764427
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
بر خط جامعه؛

خداحافظی پیرمردها از مدیریت/ نمایشگاهی از جنس مدیریت مسجد/ تبریک تولد ایکنا

گروه جامعه ــ در هفته بارانی و سردی که گذشت، گرمای خانواده‌های پرتلاش ایرانی، جامعه را همچنان بی‌تفاوت به تحریم‌های آمریکایی نگاه داشت؛ تحریم‌هایی که دو هفته است از سر گرفته شده اما نه تنها تأثیری بر روحیه مردم و بازار نداشته بلکه عزم ملی را برای مقابله همه‌جانبه در مقابل زیاده‌خواهان، جزم کرده است. این هفته همچنین با فرارسیدن مهلت قانونی 24 آبان‌ماه، مدیران بازنشسته جای خود را به جوان‌ترها دادند.

خداحافظی پیرمردها از مدیریت در هفته سردی که گذشتبه گزارش ایکنا؛ در هفته بارانی و سردی که پشت سر گذاشتیم، سرمای هوا به ناگاه فزونی یافت اما گرمای خانواده‌های پرتلاش ایرانی، جامعه ما را همچنان بی‌تفاوت به تحریم‌ها نگاه داشت. این هفته، بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی و دانشگاهی از جناح‌های مختلف سیاسی و با سلایق گوناگون، با امضای نامه‎‌ها و طومارهایی نسبت به تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکایی اعتراض کردند. این هفته همچنین سلطان سکه، از سکه افتاد تا اصطلاحاً اخلالگران اقتصادی ماست‌های خود را کیسه کنند و کسی هوس اختلال در روند زندگی مردم ایران، آن هم در شرایط تحریم به سرش نیفتد. در میان این سردی هوا و سرمای بازار خبر، بسته خبری «بر خط جامعه» خبرهایی اجتماعی از این هفته را جمع‌آوری کرده است که با هم می‌خوانیم:

خداحافظی پیرمردها از مدیریت کشور

24 آبان‌ماه، مهلت پایانی مدیران بازنشسته برای کناره‌گیری از مدیریت مناصب کشوری بود. بسیاری از استانداران، فرمانداران و شهرداران بازنشسته در شهرهای مختلف کشور جای خود را به جوان‌ترها و غیربازنشسته‌ها دادند.

این هفته در شهرداری تهران نیز، پیروز حناچی با رأی اعضای شورای اسلامی شهر، جایگزین افشانی شد.

خداحافظی پیرمردها از مدیریت در هفته سردی که گذشت

حناچی، متولد سال ۱۳۴۳ و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و دکترای تخصصی معماری - مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است. از سوابق اجرایی وی می ‌توان به‌ معاونت وزارت مسکن و شهرسازی، دبیری شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور، عضویت در شورای عالی ترافیک و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اشاره کرد.

برپایی نمایشگاه تخصصی مسجد

این هفته پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی، اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد با هدف ارائه دستاوردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد در حوزه‌های مختلف مرتبط با مدیریت و ساماندهی مساجد آغاز به کار کرد. بازدید از این نمایشگاه، عمومی نیست چراکه قرار مباحث تخصصی مرتبط با مساجد کشور به ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها، فعالان مسجدی و ... ارائه شود.

اینفوگرافی‌های متعدد با هدف ترسیم کلی اقدامات مرتبط با مساجد از جمله عملکردهای موفق مسئولان برپایی این نمایشگاه است، به طوری که مسئول هر غرفه ضمن تشریح مبحث مرتبط در هر غرفه، مسائل و مشکلات مربوط به حوزه خود را از فعالان مسجدی دریافت و مقرر شده است در پایان نمایشگاه جلسه هم اندیشی با محوریت رفع آسیب‌های مساجد ایران و ارتقا کیفیت مساجد برپا شود.

خداحافظی پیرمردها از مدیریت در هفته سردی که گذشت

از جمله بخش‌های جالب توجه اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد می‌توان به بخش آشنایی با نظام حقوقی مسجد اشاره کرد. در این بخش که به صورت اینفوگرافی ارائه شده است، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه با مباحث مختلف حقوقی مرتبط با مسجد از جمله وقفیت و مسائل مرتبط با آن، استقرار نظام مالی مدیریتی، بیمه مسئولیت مدنی، بیمه حوادث و آتش سوزی، استخدام و قراردادهای مرتبط با آن، وضعیت قانونی کار خادم مسجد و مفاد مربوط به قانون کار که خادمان مساجد را نیز در برمی‌گیرد، آشنا می‌شوند.

این رویداد، اتفاقی مهم در زمینه ارتقای نرم‌افزاری و دانش مدیریت مساجد در کشور محسوب می‌شود.

یکی از گزارش‌های ایکنا از این نمایشگاه را اینجا بخوانید!

دومین همایش سواد رسانه ای برگزار شد

دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به همت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، این هفته برگزار شد.

رضوان حکیم‌‌زاده، معاون وزارت آموزش و پرورش یکی از سخنرانان این همایش بود که با اشاره به ترویج خشونت و پرخاشگری در آثار سینمایی کشور و تاثیر منفی آن بر کودکان گفت: ما نباید فیلم‌های حاوی خشونت، فحش و پرخاش را نمایش داده و آن را رواج دهیم و عادی‌سازی کنیم. به شدت از این محتوا نگران هستیم. بر همین اساس از وزارت ارشاد در موضوع ممیزی درخواست می‌کنیم حتما این مسئله را در نظر گرفته و از پخش آثار حاوی الفاظ رکیک و پرخاش‌گونه جلوگیری کند.

خداحافظی پیرمردها از مدیریت در هفته سردی که گذشت

در این همایش از ۵ فیلم سینمای به وقت شام، اتاق تاریک، جشن دلتنگی، لاتاری و خجالت نکش تقدیر شد و فیلم جشن دلتنگی به عنوان فیلم برتر در حوزه سواد رسانه‌ای معرفی شد. همچنین از ۴ مجتمع دیجیتال در استان‌های سمنان، آذربایجان غربی، قزوین و اصفهان نیز به عنوان مجتمع‌های حامی سواد رسانه‌ای در کشور تجلیل شد.

ایکنا خبرگزاری اول حامی سواد رسانه ای در کشور

همچنین در اختتامیه دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که ۲۱ آبان ماه در سالن سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به عنوان خبرگزاری برتر در حوزه رسانه معرفی و با اهدای لوح تقدیر و تندیس از این خبرگزاری تجلیل شد.

قوانین فضای مجازی؛ نیازمند اخلاق‌مداری و عدالت‎محوری

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد این هفته توضیحاتی درباره لزوم اخلاق‌مداری و عدالت‌محوری در قوانین فضای فضای مجازی ارائه کرد.

وی با تأکید بر اینکه، تمامی کسانی که برای فعالیت در حوزه فضای مجازی سخن می‎گویند ابتدا باید آن را به درستی بشناسند، اظهار کرد: در رأس همه این فعالیت‎ها بحث اخلاق‌مداری و زندگی مؤمنانه مطرح است، بر همین اساس باید در تدوین قوانین فضای مجازی دخالت کرده و آن را اخلاق‌مدار و عدالت محور تنظیم کنیم.

گفت‌وگوی موسویان با ایکنا را اینجا بخوانید.

رئیس جمهور در اجلاس سراسری نماز سخنرانی می‌کند

محمود مظفر، قائم‌‌مقام ستاد اقامه نماز کشور روز چهارشنبه، 23 آبان‌ماه در گفت‌وگو با ایکنا اعلام کرد: بیست‌وهفتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز»، چهارشنبه، ۱۴ آذرماه با پیام مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان آغاز به کار می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: با اعلام نظر قطعی دفتر رئیس جمهور، دکتر حسن روحانی در این اجلاس سخنرانی می‌کند. در این اجلاس، علاوه بر سخنرانی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز سخنرانی می‌کند و جدیدترین شیوه‌های دعوت به نماز با حضور گروه‌های مختلف طلاب، دانشجویان و کارشناسان امر اقامه نماز مطرح و بررسی می‌شود.

وقف؛ کماکان سوژه اجتماعی ایکنا

مدیرعامل بنیاد پژوهش و توسعه فرهنگ وقف، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در برهه‌هایی از تاریخ چهار دهه انقلاب، مسائل سیاسی در اداره موقوفات دخیل شده است و این امر به فرهنگ وقف ضربه زده است، اگر از موقوفات برای یک تفکر خاص سیاسی استفاده شود، در بخشی از جامعه که به آن تفکر اعتقادی ندارند ذهنیت منفی نسبت به وقف ایجاد می‌شود.

نجفقلی حبیبی، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اقبال مردم به سنت نبوی وقف را نیازمند اعتمادآفرینی دانست و گفت: آنچه سبب ایجاد سیستمی امین و کارآمد می‌شود اعمال قانون است؛ کم‌کاری و ساده‌انگاری ما نباید باعث خدشه‌دار کردن یک مفهوم پرثمر دینی شود.

این مصاحبه را اینجا بخوانید!

جدیدترین نظرسنجی‌های اربعینی ایسپا

مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، این هفته نتایج دونظرسنجی جدید اربعینی را منتشر کرد.

بر اساس یکی از این نظرسنجی‌ها، می‌دهد بیش از ۵۰ درصد زائران پیاده‌روی اربعین از برنامه‌های فرهنگی موکب‌های ایرانی بهره برده‌اند.

همچنین نظرسنجی دیگری از ایسپا در موضوع زيارت اربعين نشان می‌دهد ۸۸,۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که در کشور عراق احساس امنیت داشته‌اند و تنها ۹.۸ درصد در پاسخ به این سؤال گزینه خیر را انتخاب کرده‌اند.

سالگرد زلزله کرمانشاه

22 آبان سالگرد زلزله مصیب‌بار کرمانشاه بود. ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در سالگرد زلزله کرمانشاه، توضیحاتی درباره خدمات سلامت به مناطق زلزله‌زده ارائه داد.

وی با اشاره به برپایی شش بیمارستان سیار در مناطق زلزله زده کرمانشاه در کمتر از ۱۵ ساعت از پس از وقوع زلزله اظهار کرد: برخی از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت به هنگام وقوع زلزله کرمانشاه در سال گذشته، مورد تقدیر مجامع بین‌المللی قرار گرفت و بهتر است رسانه‌ها درخصوص میزان رضایت‌مندی مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه از اقدامات انجام شده در حوزه سلامت در این مناطق از مردم همان مناطق سوال کنند.

حریرچی همچنین با بیان اینکه به همت پزشکان و پرستاران کرمانشاه، ۲ هزار و ۸۹۳ بستری در بیمارستان‌های استان کرمانشاه صورت گرفت و ۴۲۸ بیمار برای بستری به خارج از بیمارستان‌های استان کرمانشاه انتقال یافتند، گفت: هزار و ۹۸۰ عمل جراحی در کمتر از سه روز و حدود ۱۰۰ عمل جراحی پیوند عضو با موفقیت در مناطق زلزله زده کرمانشاه انجام شد.

عکس‌های اختصاصی ایکنا از سالگرد زلزله کرمانشاه را اینجا ببینید.

آزادی 4 هزار زندانی غیرعمد به کمک خیران

یکی از خبرهای خوب این هفته این بود که ستاد دیه کشور اعلام کرد: در شش ماهه نخست سال جاری به همت خیرین تعداد چهار هزار و ۳۳ زندانی جرایم غیرعمد از بند زندان رهایی یافتند که ۱۰۱ نفر این مددجویان را زنان شامل می‌شوند. استان اصفهان با آزادی ۳۷۵ زندانی نیازمند در رأس این فهرست قرار داشته و در ادامه تهران با استخلاص ۳۲۰ بدهکار و فارس با ۱۸۸ مورد آزادی در رتبه‌های بعد قرار دارند. دو هزار و ۱۹ نفر از این محبوسان را بدهکاران چک، هزار و ۲۷ نفر را متعهدان پرداخت مهریه و نفقه و مابقی افراد را محکومان دیه ناشی از حوادث رانندگی یا کارگاهی تشکیل می‌دهند.

خداحافظی پیرمردها از مدیریت در هفته سردی که گذشت

بنابراین خبر، کل بدهی زندانیان یادشده رقمی معادل پنج هزار میلیارد ریال بود که به همت کمیته‌های صلح ستاد دیه ۴۷ درصد این محکوم‌‌ٌبه از سوی شکات خصوصی و اولیاءدم گذشت شده. همچنین حدود ۷۰۰ نفر از مددجویان هم بدون پرداخت وجه و تنها از طریق مشاوره و مددکاری از بند آزاد شده‌اند.

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و زندانیان نیازمند، نمونه بارز یکی از فعالیت‌های خیریه مردمی در جامعه ما محسوب می‌شود.

آغاز اعزام رسمی زائران به سوریه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: یکی از آژانس‌های مسافرتی به نام در چارچوب ضوابط به شکل رسمی ثبت‌نام سفر به عتبات سوریه را آغاز کرده است و متقاضیان را در قالب کاروان و به شکل هوایی، به این سفرمعنوی اعزام می‌کند. در دمشق نیز امکانات خوبی از نظر هتل، اسکورت امنیتی و ... برای زائران وجود دارد.

پلارک تأکید کرد: امنیت زینبیه به شکل صد در صدی در کنترل است و همه مناطقی که در اختیار دولت سوریه است، امنیت کافی دارند به خصوص که فعلاً حتی در نواحی درگیر بحران هم آتش‌بس برقرار است.

خداحافظی پیرمردها از مدیریت در هفته سردی که گذشت

وی همچنین با اشاره به ازدحام زائران در حرم‌های مطهر سوریه گفت: من پیش‌تر در اوج بحران جنگ به سوریه سفر کردم و از خلوت بودن حرم‌ها بسیار ناراحت بودم اما در حال حاضر زیارت حرم‌های مطهر بسیار رونق گرفته است. بهترین خاطره من از سفر اخیر به سوریه، مربوط به شب آخر ماه صفر بود که ازدحام جمعیت را در حرم‌های مطهر مشاهده کردم؛ آنگونه که حتی زیارت ضریح مطهر سخت شده بود.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

وضعیت غرفه‌های تجاری در متروی تهران

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد غرفه‌های تجاری متروی تهران در حال افزایش است؟ گفت: غرفه‌هایی که ما داریم غرفه‌های تجاری هستند که تعداد آنها ثابت است و افزایش پیدا نکرده‌اند. اما از سال گذشته تعدادی از بازارچه‌ها از جمله بازارچه زیرگذر شهید لشکری در مترو ساماندهی شده‌اند.

وی دلیل بهبود و ساماندهی بازارچه‌های داخل مترو را احترام به مسافران مترو و بهبود شرایط کاری برای غرفه‌داران اعلام و اظهار کرد: در واگذاری غرفه‌ها دو دیدگاه را دنبال می‌کنیم. اول ایجاد فضا و محیطی برای کسب و کار و رفع نیازهای ضروری مسافران و دومین دیدگاه هم خارج کردن محیط مترو از حالتی خشک و صرفاً تشکیل شده از در و دیوار است.

پیام معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برای 16 سالگی ایکنا

این هفته و در روز 20 آبان‌ماه، خبرگزاری ایکنا 16 ساله شد. محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا نوشت:
۱۵سال اهتمام نخستین خبرگزاری تخصصی قرآن‌کریم در معرفت‌افزایی و همراه‌سازی جامعه با ساحت مقدس قرآن و اهل بیت(ع) ستودنی است.
این خبرگزاری مهذب طی این مدت همواره کوشید بسیاری از مسائل و معضلات جامعه را در قالب سوژه‌های مختلف با تمسک به قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع) و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه مورد واکاوی قرار داده و به رسالت روشنگرانه خود در آشناسازی مردم به ویژه نسل جوان کشور به این حوزه جامه‌ عمل بپوشاند. در آستانه ۱۶ سالگی ایکنا، تداوم بهره‌مندی هم‌میهنان عزیز از این رسانه تاثیرگذار دینی برای تحقق هرچه بیشتر فرهنگ و سبک زندگی قرآنی را از درگاه احدیت خواستارم و امیدوارم این رسانه با درک فضای جدید اطلاع‌رسانی و استفاده بهینه از فناوری‌های نوین ارتباطی، هرچه بیشتر و عمیق‌تر به رسالت اصلی خود بپردازد و با ایجاد جذابیت و استفاده از روش‌های جدید ارتباطی، در آستانه چهل سالگی انقلاب، ضریب نفوذ خود را افزایش دهد.

انتهای پیام

captcha