مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رتبه چهارمی بانوی ایرانی در مسابقات قرآن دبی
کد خبر: 3764719
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رتبه چهارمی بانوی ایرانی در مسابقات قرآن دبی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کسب رتبه چهارم توسط بانوی ایرانی در مسابقات قرآن دبی، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، 26 آبان‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ رتبه چهارمی بانوی ایرانی در مسابقات قرآن دبی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ‌صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، 26 آبان‌ماه اخبار قرآنی متنوعی را مخابره کردند که یکی از مهم‌ترین این اخبار، کسب رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دبی توسط زهرا خلیلی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 26 آبان‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد شش خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که سه خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و سه خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
«بی‌اعتنایی به مصوبه هیئت رسیدگی به موسسات قرآن و عترت»، ‌«زهرا خلیلی در مسابقات قرآن امارات، چهارم شد» و «اجرای طرح ملی حفظ قرآن در بخش کارکنان دولت»، عناوین سه خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز خبری با عنوان ‌«زهرا خلیلی در مسابقات قرآن امارات، چهارم شد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که مربوط به حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن دبی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات در بخش بانوان شب گذشته به پایان رسید و زهرا خلیلی ثمرین نماینده کشورمان در این مسابقات پس از نمایندگان کشورهای بحرین، سنگال و الجزایر، رتبه چهارم را به دست آورد.
زهرا خلیلی 29 آبا‌ن‌ماه سال 84 در خانواده‌ای مذهبی متولد شده است و به دلیل مشکل ژنتیکی نابیناست. او از سنین کودکی با قرآن مانوس شده و در سال 95 موفق شد تا کل قرآن کریم را حفظ کند. زهرا خلیلی در مرکز قرآنی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نزد اساتیدی همچون خانم‌ها مشفق، ساریخانی و رحمانی و همچنین الهام منگولی به درجه عالی حفظ دست یافت. مقام چهارم خلیلی، بهترین مقام کسب شده توسط نمایندگان کشورمان در این مسابقات در هر دو بخش آقایان و خانم‌ها است».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 508 قرآن توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است. در ادامه و تا این ساعت نیز پنج خبر دیگر با عناوین «دو برادر معلم قرآن، یاری‌رسان به محرومان، مجاهد در برابر متجاوزان و شهادت همزمان»، «عنوان چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن امارات به نماینده کشورمان رسید»، «حماس ابهت رژيم صهيونيستي را فرو ريخت»، ««جمعه موعود» جدید‌ترین اثر گروه محمد رسول الله(ص) در وصف امام زمان(عج)» و «معرفی آفرینش و خلقت بر اساس رهنمودهای قرآن در «راز آفرینش»» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که اغلب این اخبار نیز در حوزه قرآنی جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز نسبت به انتشار خبری با عنوان «دو برادر معلم قرآن، یاری‌رسان به محرومان، مجاهد در برابر متجاوزان و شهادت همزمان» اقدام کرده که در رابطه با دیدار‌های جامعه قرآنی با خانواده‌های معظم شهدا بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «در ادامه دیدار‌های جامعه قرآنی با خانواده‌های معظم شهدا هیأتی قرآنی این هفته به دیدار خانواده برادران شهید مصطفی و حمید‌رضا مشتاقیان رفتند.
این دو برادر با پیروزی انقلاب اسلامی در کنار درس و مدرسه به فعالیت‌های انقلابی خود ادامه داد و حمیدرضا داوطلبانه به عضویت در کمیته انقلاب اسلامی برای پاسداری از ارزش‌های انقلاب در‌آمد. مصطفی هم با فرمان امام مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی به این نهاد پیوست و در ادامه حمید‌رضا با توصیه برادرش به عضویت در جهاد درآمد و برای خدمت‌رسانی راهی مناطق محروم شد. این دو برادر در کنار همه این فعالیت‌ها علاقه زیادی به قرآن داشتند و در جلسات شرکت‌ می‌کردند و به دیگر جوانان هم درس قرآن می‌دادند.
با‌ آغاز جنگ از همان روز‌های نخست با لبیک به فرمان امام راهی منطقه شدند و در سومار به جهاد با دشمن بعثی مشغول شدند. ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۵۹ درحالی که تقریباً دوماه از آغاز جنگ نگذشته بود، در یکی از عملیات‌ها مصطفی و حمید در کنار هم با دشمن درگیر شدند و مصطفی براثر اصابت ترکش خمپاره خمسه‌خمسه دشمن در منطقه عملیاتی سومار به شهادت رسید. ساعاتی از شهادت مصطفی نگذشته بود که حمید‌رضا هم به آسمان پر کشید و پیکر پاک این شهیدان عزیز بازنگشت. البته چند سال بعد بقایایی از پیکر مصطفی پیدا شد، اما حمید‌رضا جاوید‌الاثر ماند».
مهر
«مرحله نهایی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان آغاز به کار کرد»، «دانشگاه آزاد میزبان سی و چهارمین جشنواره دانشجویی قرآن و عترت شد» و «نماهنگ «آموزگار قرآن» منتشر شد»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز قرآنی هستند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز طی امروز خبری با عنوان «مرحله نهایی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان آغاز به کار کرد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرحله نهایی سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور با شرکت ۶۴۰ دانشجوی برگزیده در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.
از ابتدای آغاز این دوره بیش از ۳۵۰ هزار دانشجو در ۵رشته در این مسابقات شرکت کردند.
لازم به ذکر است، مراسم افتتاحیه با حضور وزیر علوم در حال برگزاری است.
محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد صبح امروز در سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که در این دانشگاه و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است، گفت: بسیار خرسندم که این جشنواره در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز می شود و به تمام دانشجویان قرآن‌پژوه و قرآن مدار خوش آمد می گویم.
وی افزود: خرسندم که این افتخار نصیب دانشگاه فردوسی مشهد شده است که رایحه دل انگیز تلاوت قرآن و تکنولوژی قرآنی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر با عناوین ««حال خوش خواندن» بدرقه شد» و «جهان در انتظار شنیدن نوای الهی سلاله ای از تبار پیامبر(ص)» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این اخبار قرآنی نبوده و در حوزه‌های معارفی دیگر همچون عترت قرار دارند.
ایسنا
از پانزده خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، هفت خبر با عناوین «رقابت بیش از ۶۴۰ برگزیده سی و سومین جشنواره قرآن و عترت آغاز شد»، «ضرورت رشد خلاقیت‌های دانشجویان در حوزه‌های قرآن‌پژوهی»، «آموزش‌های قرآنی فقط در حوزه علوم انسانی خلاصه نشود»، «تشکیل نمایندگانی از مجامع استانی کشور در عرصه‌ قرآن و عترت»، «میزبانی سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور مشخص شد»، «فعالیت‌های قرآنی مرز متمایز دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های دنیا» و «تقدیر از برگزیدگان جشنواره ملی قرآن و عترت/تجلیل از رئیس دفتر سابق نهاد رهبری در دانشگاه‌ها» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.
اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا بیشتر در رابطه با برگزاری سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور است که در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «آغاز اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در بخش کارکنان دولت» و «زهرا خلیلی در مسابقات قرآن امارات، چهارم شد» در حوزه قرآنی بوده و دیگر اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون ایثار و شهادت منعکس شده‌اند.
ایبنا
«44 سال فعالیت دفتر نشر فرهنگ اسلامی در گذر انقلاب»، «نمایشگاه «وقف؛ چشمه همیشه‌ جاری» در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس‌» و «امضای تفاهم‌نامه به‌نشر و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، سه خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار نیز قرآنی نیستند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته است.
کیهان
روزنامه کیهان در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «وسوسه شیطان زمینه‌ها و موانع آن» به قلم امیرعلی ستوده کرده که مطلبی خواندنی و قابل تأمل بوده و در بخشی از آن نیز آمده است: « کاربرد واژه امر در آموزه‌های قرآنی، این معنا را روشن می‌سازد که امر حقیقتی بیرون از دایره خلق است. خداوند در آیه ۵۴ سوره اعراف می‌فرماید: «ألا له الأمر و الخلق؛ آگاه باشید که امر و خلق برای اوست».
این امر الهی که از آن به روح الهی نیز یاد می‌شود، در کالبدی که از خاک آفریده شده، دمیده می‌شود: اذ قال ربک للملائکه انی خالق بشرا من صلصال من حماء مسنون فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوآ له ساجدین؛ یاد کن هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: من بشری را از خاک خشک ریخته شده از لایه بدبو آفریدم، پس هنگامی که آن را به استوا و اعتدال آراستم و در آن از روح خود دمیدم، پس برایش بر زمین سجده‌کنندگان بیافتید. (حجر، آیات 28 و 29)
به نظر می‌رسد که همین دمیدن روح لوازمی از جمله جعل همه اسماء و صفات الهی در ذات انسانی داشته باشد(بقره، آیه ۳۱) و انسان این توانایی را یافته که در طریق هدایت‌های عقلانی درونی و وحیانی بیرونی، بتواند همه اسما و صفات الهی را در خود فعلیت بخشیده و خدایی شود و در نهایت در مقام مظهریت ربوبیت، خلافت الهی را به عهده گیرد.(بقره، آیه ۳۰)
اما حسادت و کینه‌توزی برخی از افراد نالایق در مقام قدس، موجب می‌شود تا این خلافت را برنتابند و نوعی دیگر از ریح را در جان آدمی بدمند که خداوند از آن به وسوسه یاد کرده است: «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطَانُ قَالَ یَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلَى شَجَرَهِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لَّا یَبْلَى؛ پس شیطان او را وسوسه کرد»، گفت: اى آدم! آیا تو را به درخت جاودان و سلطنتى که کهنه نمی‌شود، راهنمایى کنم؟(طه، آیه ۱۲۰)
این‌گونه بود که وسوسه و وزوز باد شیطانی در گوش جان آدمی، موجب شد تا انسان در زمین هبوط کند.
خداوند به انسان‌ها هشدار می‌دهد که ابلیس و شیاطین جنی در کمین آدمی نشسته‌اند تا او را همانند پدرشان با وسوسه از راه به در کنند. (اعراف؛ آیات ۱۱ تا ۱۷ و ۲۷؛ حجر، آیات ۳۲ تا ۳۹؛ اسراء، آیات ۶۱ تا ۶۵؛ ص، آیات ۷۴ تا ۸۱).
کار اینان وسوسه کردن است. وسوسه یا وسواس به معنای صدای پنهان و مخفی برخاسته از باد است.(لسان العرب، ابن منظور، ج ۱۵، ص ۲۹۳) بنابراین کسانی هستند که چون باد در گوش جان آدمی وزوز می‌کنند».
انتهای پیام

captcha