سهم سیستان‌وبلوچستان؛ ۵ درصد از کل کتابخانه‌های مساجد کشور
کد خبر: 3765933
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

سهم سیستان‌وبلوچستان؛ ۵ درصد از کل کتابخانه‌های مساجد کشور

گروه فرهنگی ـ معاون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور گفت: تعداد ۵۸۰ کتابخانه در جوار مساجد سطح استان سیستان و بلوچستان برپاست که ۵ درصد از کل کتابخانه‌های مساجد کشور را به خود اختصاص داده است.

سهم سیستان‌وبلوچستان؛ 5 درصد از کل کتابخانه‌های مساجد کشور

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، سعید سعادتی، معاون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور شب گذشته، 29 آبان‌ماه در نشست خبری که در جمع اصحاب رسانه استان برگزار شد، گفت: اگر تاریخ را مطالعه کنیم، می‌بینیم که تأثیرگذارترین کتابخانه‌ها همیشه در جوار مساجد تشکیل شده‌اند؛ در عراق، مصر، ایران و سایر نقاط دنیای اسلام، مسجد همیشه محل علم، اندیشه و فکر بوده و از دل کتابخانه‌های مساجد، شخصیت‌های بزرگی بیرون آمدند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، 13 هزار کتابخانه در جوار مساجد ما وجود دارد که از این تعداد، 6 هزار کتابخانه به‌صورت مخزن‌دار و دارای کتابدار بوده و مابقی به‌صورت باز، درون شبستان مسجد و بدون کتابدار هستند.
معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بیان کرد: تعداد 580 کتابخانه در جوار مساجد سطح استان سیستان و بلوچستان برپاست که 5 درصد از کل کتابخانه‌های مساجد کشور را به خود اختصاص داده است.

توزیع 250 هزار جلد کتاب به‌مناسبت هفته کتابخوانی
وی افزود: همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کاروان‌های کتاب دو روز پیش از تهران راه افتاد و امروز یکی از این کاروان‌ها به سیستان و بلوچستان و شهرستان میرجاوه رسید.
سعادتی اظهار کرد: در کل کشور، تعداد 250 هزار جلد کتاب که شامل 1400 عنوان کتاب می‌شود، آماده توزیع است؛ ارزش ریالی این کتاب‌ها، در مجموع 50 میلیارد ریال است و عمدتا شامل کتب کمک‌درسی، رمان، شعر و ادبیات می‌شود، چرا که مخاطبان بیشتری دارند.
وی بیان کرد: ما امروزه در عصر ارتباطات و گسترش فضای مجازی به‌سر می‌بریم، با این حال، کتاب همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و باید گفت هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد، مگر خود کتاب.

اجرای طرح «شنبه‌های با کتاب» در مساجد
معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور افزود: طرح «شنبه‌های با کتاب» از جمله طرح‌هایی است که برای ترویج فرهنگ مطالعه به‌صورت آزمایشی در 200 مسجد سطح کشور اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: در این طرح، امام جماعت مسجد و یا کتابدار، هر هفته شنبه‌ها، بین دو نماز یک کتاب را معرفی می‌کند، یک صفحه از آن را می‌خواند و در پایان، کتاب‌ها بصورت امانی میان نمازگزاران توزیع می‌شود؛ افراد تا شنبه هفته بعد، وقت دارند تا آن را مطالعه کنند.
سعادتی اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌های مساجد وضعیت خوبی ندارد؛ باید از لحاظ کمّی توسعه پیدا کند، تا حدی که بتوان ادعا کرد در هر مسجد یا محله، یک کتابخانه دایر است. در کنار آن، به دنبال توسعه کیفی کتابخانه‌های موجود نیز هستیم.

انتهای پیام

captcha