تویسرکان؛ ‌از پیشتازان اهدای کتاب در همدان
کد خبر: 3766798
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

تویسرکان؛ ‌از پیشتازان اهدای کتاب در همدان

گروه فرهنگی ـ رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی تویسرکان گفت: مردم این شهرستان در اهدای کتاب گوی سبقت را در استان همدان ربوده و یکی از پیشتازان اهدای کتاب در استان هستند که بسیاری از مواقع با حجم عظیمی از کتاب‌های اهدایی مواجه می‌شویم.

تویسرکان؛ یکی از سردمداران اهدای کتاب در همدان

مهدی کریمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی تویسرکان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، بیان کرد: کتابخانه رضی‌الدین آرتیمانی به‌عنوان کتابخانه برتر و نمونه کشوری انتخاب شد که طی مراسمی در تالار وحدت از مسئولان آن نیز تقدیر شد.
وی با اشاره به دلایل انتخاب این کتابخانه به‌عنوان یک کتابخانه نمونه در سطح کشور خاطرنشان کرد: انجام برنامه‌های مدون فرهنگی در طی سال و هم‌چنین باید یادآور شد که این کتابخانه علاوه بر انجام رسالت اصلی که امانت کتاب است در انجام برنامه‌های جانبی نیز مانند نشست کتابخوان جلسات نقد کتاب، نمایشگاه کتاب و برنامه‌های مختلف در حوزه کودکان، کلاس نقاشی، کاردستی و کارگاه قصه‌گویی موفق بوده که در بین سایر کتابخانه‌های کشور مورد توجه قرار گرفت.
کریمی افزود: نمونه شدن به راحتی نیست و مستلزم گذشت از فیلترهای مشخصی است که کتابخانه میررضی با گذشتن از این فیلترها جزء سه نمونه کشوری شد. همچنین انتخاب عبدالمحمد سعادتی به عنوان کتابدار پیشکسوت و نمونه از افتخارات بزرگ در این عرصه هستند.
وی گفت: در هفته کتاب امسال، بیش از 100 برنامه اجرا شده و یا درحال اجرا است که برگزاری نشست کتابخوان «مفاخر»، رونمایی دو جلد کتاب از نویسندگان بومی شهرستان با تالیف سجاد ترکاشوند، برگزاری سلسله نشست کتابخوان در همه کتابخانه‌ها و مدارس شهرستان، برگزاری نقد کتاب در 5 کتابخانه شهرستان، قصه گویی در 5 کتابخانه، جشن کتاب در کتابخانه‌های روستایی، بازدید دانش‌آموزان و مسئولان از کتابخانه‌های عمومی، انجام عضویت رایگان طی دو روز در کتابخانه‌های عمومی شهرستان را می‌توان از مهمترین این برنامه‌ها برشمرد.
وی یکی دیگر از افتخارات شهرستان را انجام طرح اهدای کتاب توسط مردم به کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مردم تویسرکان در این خصوص گوی سبقت را در استان ربوده و یکی از سردمداران اهدای کتاب در استان است که بسیاری از مواقع با حجم عظیمی از کتاب‌های اهدایی مواجه می‌شویم.
رئیس کتابخانه‌های عمومی تویسرکان با بیان اینکه تویسرکان در بحث مطالعه جایگاه خوبی دارد، عنوان کرد: تویسرکان دارای 9 باب کتابخانه عمومی در 6 باب کتابخانه شهری و 3 باب کتابخانه روستایی است که از این 6 کتابخانه شهری یک باب در شهر فرسفج یک باب در شهر سرکان و 4 باب در تویسرکان قرار دارد.

‌«عترت» ‌کتابخانه‌ای ویژه ‌کودکان ‌
وی افزود: روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر جمعیت نیز مجهز به کتابخانه شده‌اند که می توان به دو روستای اشتران و سید شهاب از روستاهای دارای کتابخانه اشاره کرد.

کریمی با بیان اینکه یکی از کتابخانه‌های شهر تویسرکان مختص به کودکان است، گفت: در کل کشور فقط سه کتابخانه مختص کودکان وجود دارد که خوشبختانه کتابخانه عترت تویسرکان یکی از آنهاست.
وی با اشاره به اینکه تویسرکان به لحاظ زیر بنا رتبه اول استان را داراست، گفت: ما 3593 متر مربع فضای کتابخانه‌ای داریم که به ازای هر 100 نفر جمعیت 3/49 متر مربع سرانه فضای مطالعه در شهرستان است که این آمار در استان تا قبل از هفته کتاب 2.5 متر مربع بوده است.
کریمی افزود: ما در تویسرکان 61915 عنوان کتاب معادل ۹۰۸۷۲ نسخه کتاب در کتابخانه داریم که از این مجموع ۱۷۲۰۰ نسخه مربوط به کودکان است.
وی همچنین اظهار کرد: تعداد اعضای این نهاد تا پایان مهر 5582 نفر بوده است که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵/۲عضو کتابخانه هستند که در این مورد نیز در رتبه دوم استان قرار داریم.
وی در پایان در رابطه با اعتبار کتابخانه ها گفت: ۵ درصد از درامد شهرداری ها باید به امر کتابخوانی اختصاص داده شود که در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیون از ۳ شهرداری سرکان، فرسفج و تویسرکان دریافت شد ک این رقم در سال گذشته ۱۸ میلیون و پانصد هزار تومان بود.
انتهای پیام

captcha