رشد ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز
کد خبر: 3767238
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

رشد ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز

گروه جامعه ــ با اجرای طرح ملی بسیج همگام با کشاورز در هفت هزار روستا، امسال رشد ۱۰ تا ۳۰ درصدی برخی محصولات کشاورزی راهبردی شکل گرفته است.

رشد ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری طرح ملی بسیج همگام با کشاورز، امروز پنجم آذرماه، با حضور کاظم خاوازی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و محمدرضا جهان‌سوز، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی برگزار شد.

محمدرضا جهان‌سوز، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد این طرح پرداخت و گفت: فعالیت‌های اولیه مرتبط با این طرح با هدف کمک به ارتقای کشاورزی، بالا بردن میزان تولید محصول کشاورزان، علمی شدن کشاورزی و ارگانیک کردن محصولات کشاورزی از سال ۹۲ آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی همکاری محققان موسسه تحقیقات برنج کشور در دستیابی به موفقیت در اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز را ارزشمند خواند و گفت: در سال جاری با اجرای دقیق برنامه‌های ترویجی و آموزشی در کنار راهنمایی‌های محققان موسسه تحقیقات برنج کشور، اجرای این طرح در استان گیلان با تائید سازمان جهادکشاورزی استان، افزایش عملکرد داشته است.
 وی با اشاره به اینکه میان کشاورزان نمونه و متوسط ملی فاصله زیادی به لحاظ عملکرد وجود دارد، اظهار کرد: در برخی از نقاط، میزان محصولات کشاورزان از یک تا ۲۱ برابر با یکدیگر تفاوت دارد. این مشکل از علمی نبودن کشاورزی نشأت می‌گیرد، اگر علم وارد عرصه کشاورزی شود، شکاف عملکرد از بین می‌رود.

جهان‌سوز با اشاره به اینکه امسال  ۲۰ هزار کشاورز متقاضی بهره‌مندی از خدمات طرح ملی بسیج همگام با کشاورز بوده‌اند، اظهار کرد:  خدمات این طرح شامل ایجاد کانون‌های یادگیری، آموزش و توانمندسازی مهندسین کشاورزی به عنوان مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز، ایجاد شبکه مشاوره آنلاین، تولید محتوای آموزشی کاربردی، تجهیز پایگاه‌های مقاومت روستایی به کتابخانه‌های تخصصی کشاورزی است.

کاظم خاوازی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز با بیان اینکه طرح بسیج همگام با کشاورز تاکنون در هفت هزار روستا اجرایی شده است، گفت: اجرای این طرح منجر به افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی در محصولات راهبردی همچون گندم، جو، ذرت، کلزا و برنج در ۲۰ هزار نقطه شده است.

وی برنامه آینده این طرح را اجرایی شدن در ۴۰ هزار روستا برشمرد، به نحوی که ۱۵ هزار مهندس بسیجی مشغول به کار آموزش کشاورزان شوند.

در بخش دیگری از این نشست، مراسم رونمایی از پنج عنوان راهنمای محصول زراعی و دامی و دو عنوان کتابچه عملیاتی زراعی حوزه کشاورزی از سوی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.

رشد ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز

بنابرگزارش ایکنا؛  در راستای خودکفایی در محصولات راهبردی و دستیابی به تأمین امنیت غذایی پایدار در کشور، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در یک هم‌افزایی اثربخش با سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اقداماتی را رقم زده است که از جمله می‌توان به رونمایی از پنج عنوان کتاب تخصصی کشاورزی اشاره کرد. ویژگی منحصر به فرد این کتاب‌ها استفاده از ظرفیت ارزشمند کارشناسان خبره و کشاورزان نمونه کشور در تدوین آنها است.

انتهای پیام

captcha