فرمانده هزاره افغانستان آزاد شد
کد خبر: 3767352
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

فرمانده هزاره افغانستان آزاد شد

گروه بین‌الملل ــ دفتر مطبوعاتی معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که «فرمانده علی‌پور» شب گذشته از بازداشت نیروهای امنیتی آزاد شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العربیه؛ دفتر مطبوعاتی سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان، شب گذشته 5 آذر (26 نوامبر) با انتشار خبری اعلام کرد: فرمانده علی‌پور از بازداشت امنیت ملی این کشور آزاد شده است و اکنون در دفتر وی حضور دارد.

این در حالی است که ژنرال اختر ابراهیمی، مشاور ارشد امنیتی وزارت امور داخله افغانستان، امروز 6 آذر (27 نوامبر) در نشست خبری در واکنش به تظاهرات کابل و بامیان گفت: علی‌پور مجرم است و نهادهای قضایی باید درباره او تصمیم‌گیری کنند.

وی پیش از این با بیان اینکه علی‌پور را به دلیل اتهام‌هایش بازداشت کرده‌اند، افزود: علی‌پور شهروند منطقه بهسود استان میدان وردک است. وی در دوره جهاد با طالبان سلاح داشت. در عین حال مدتی را در شهر کوته‌سنگی رانندگی می‌کرد. پس از آن گروه مسلح «مقاومت» را تشکیل داد و وی از شرکت‌های تجاری و ساختمانی اخاذی می‌کرد.

ابراهیمی در واکنش به اخباری که از شلیک نیروهای پلیس به تظاهرکنندگان خبر می‌داد، گفت: آنان به مردم شلیک نکرده‌اند. تعدادی از فرصت‌طلبان با استفاده از اسلحه که وزارت کشور برای تأمین امنیت مساجد در اختیار آنها قرار داده بود، به حوزه‌های امنیتی 6، 13 و 18 حمله کردند و شش پاسگاه را نیز به آتش کشیدند؛ ما از سلاح استفاده نکردیم. پلیس‌ها به سپر مجهز هستند و حتی تفنگ کوچک نیز با خود به همراه ندارند.

شریف یفتلی، رئیس ستاد ارتش افغانستان، نیز در این باره اظهار کرد: باید اجازه داد که نهادهای قضایی درباره جرائمی که علی‌پور مرتکب شده تصمیم‌گیری کنند. تظاهرات حق مردم است اما به خشونت کشاندن آن و آتش زدن تأسیسات نظامی غیرقانونی است.

یادآور می‌شود فرمانده علی‌پور معروف به «فرمانده شمشیر» از اهالی قوم هزاره افغانستان است که با گرد هم آوردن عده‌ای از هزاره‌ها گروه «مقاومت» را برای مقابله با طالبان تشکیل داد. پس از بازداشت وی به دست نیروهای امنیتی، تظاهرات بسیاری در شهرهای مختلف افغانستان روی داد و عده‌ای نیز کشته و مجروح شدند.

انتهای پیام

captcha