جوابم به دعوت کشورهای عربی «حب الوطن من الایمان» بود
کد خبر: 3769691
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
اسماعیل تمهیدی:

جوابم به دعوت کشورهای عربی «حب الوطن من الایمان» بود

گروه فعالیت‌های قرآنی - اسماعیل تمهیدی، قاری و حافظ قرآن کردستان، با بیان سفرهای خود به کشورهای عربی گفت: همه این کشورها از من دعوت کردند که فعالیت‌های قرآنی را در آنجا با تمام امکاناتی که در اختیارم می‌گذارند ادامه دهم، اما پاسخ من فقط این جمله بود: «حب الوطن من الایمان.»

صوت منشاوی دلم رابه نور قرآن روشن کرد/جواب من به دعوت کشورهای عربی حب الوطن الی الایمان بود

نور قرآن زمانی که بر دل و دیده فردی بتابد دیگر آنچه می‌بیند بسیار متفاوت‌تر از دیگران است. اخلاق، رفتار، منش و شیوه و سبک زندگی‌اش بسیار متفاوت‌تر می‌شود، چراکه دیگر چشمانشان به نور حق روشن شده و تنها طلبش از خداوند تبارک و تعالی مصداق این آیات قرآن کریم است: «قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي گفت: پروردگارا! (اكنون كه مرا به اين كار بزرگ مأمور فرمودى) سينه‌ام را برايم گشاده گردان.»
یکی از انسان‌های بزرگی که به قرآن توجه عمیقی دارد و تمام زندگی خود را وقف آموزش قرآن به مردم استان کردستان کرده استاد اسماعیل تمهیدی، از حافظان کل قرآن کریم و استاد، داور و مربی قرآن کردستان، است.
تمهیدی 61 سال سن دارد و هر روز صبح خود را با ورزش آغاز می‌کند، حتی هنگام ورزش نیز قرآن می‌خواند تا همچنان استادی زبردست در حفظ قرآن باقی بماند. تشویقش برای ترویج قرآن است و شکوه‌هایش نیز ناشی از حس و حال درونی‌ برای نشر فرهنگ قرآنی است.
اسماعیل تمهیدی در 1336 در شهرستان سنندج به دنیا آمد و از کودکی در دامان مادر بزرگوارش به فراگیری قرآن مشغول شد و از دوران جوانی هم شروع به حفظ قرآن کرد و سرانجام در قرائت و حفظ استادی توانا و زبردست شد. سبک ترتیل وی شیوه استاد محمدصدیق منشاوی است. به همین دلیل با وی مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه آمده است.

مادری که 9 فرزندش حافظ قرآن‌اند
اسماعیل تمهیدی در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با بیان اینکه خانواده ما یک خانواده قرآنی بود، اظهار کرد: مادرم فاطمه تمهیدی یکی از پیشکسوتان قرآنی استان در زمینه آموزش قرآن بوده است که به 9 فرزندش قرآن را آموزش داده و در حال حاضر هشت نفر از برادر و خواهرهایم حافظ 10 تا 15 جزء قرآن کریم‌اند و من نیز حافظ کل قرآن هستم.
وی افزود: مادرم حافظ کل قرآن کریم و تنها استاد، حامی و معلم من بوده است و در سایه تعلیمات وی توانسته‌ام به دریای ژرف قرآنی دست یابم. برای اولین بار در دوره راهنمایی با شنیدن صدای استاد محمدصدیق منشاوی منقلب شدم و با خود عهد کردم که تمام توان و تلاش خود را به کار بگیرم و کتاب خدا را در سینه‌ام نگهداری کنم.
این استاد حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه موفقیت خود را در قرآن مدیون استاد منشاوی می‌دانم، گفت: زمانی که در بغداد بودم روزی از خیابانی رد می‌شدم. صدایی به گوشم رسید. احساس کردم با شنیدن این صدا قلبم روشن شد، به جایی که صدا می‌آمد رفتم. یک نوارفروشی بود. از فروشنده پرسیدم: «چه کسی با این صدا قرآن می‌خواند؟» گفت: «استادمحمدصدیق منشاوی، قاری اهل مصر و حدود 50 سال پیش فوت کرده است» آن نوار کاست را خریدم و پس از این اتفاق دلم روشن شد و به مرحوم منشاوی علاقه پیدا کردم.

صوت منشاوی دلم رابه نور قرآن روشن کرد/جواب من به دعوت کشورهای عربی حب الوطن الی الایمان بود

تمهیدی در ادامه گفت: زمانی که در دوره راهنمایی درس می‌خواندم یک شب مرحوم منشاوی را در عالم رؤیا دیدم. دستش را بوسیدم و گفتم استاد مدیون شما هستم. یک‌بار دیگر هم خواب دیدم نزدیک قبر ایشانم و در حال بوسیدن قبرش بودم.

اراده قوی
وی گفت: در این راه مادرم استاد من بود و روخوانی، روان‌خوانی و ترتیل قرآن مجید را به من آموزش می‌داد. هر شب صفحاتی را که مادرم آموزش داده بود تلاوت و سپس آن را حفظ می‌کردم و محفوظات خود را به مادرم ارائه می‌دادم. با همین روش و البته اراده‌ای بسیار قوی و از همه مهم‌تر تأثیری که صدای استاد منشاوی بر من گذاشته بود، توانستم در مدت دو سال و بدون فاصله موفق به حفظ کل قرآن شوم.
وی آغاز فعالیت‌های آموزشی استانی خود را از 1362 ذکر کرد و گفت: کلاس‌های آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم را در شهر سنندج و سایر شهرهای استان برگزار کردم و تاکنون موفق به تربیت حفاظ قرآن شده‌ام و به برکت قرآن شاگردان من در شهرهای مختلف استان امروز مشغول به کارند که بین آن‌ها پزشک و نظامی هم وجود دارد.
تمهیدی گفت: آیه 30 سوره فرقان می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ در آن روز رسول (به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه) عرض کند: بارالها (تو آگاهی که) امّت من این قرآن را به کلّی متروک و رها کردند.» متأسفانه مردم ما با قرآن مأنوس نیستند و امروز قرآن بین مسلمانان مهجور مانده است که این امر وظیفه فعالان قرآنی را سنگین‌تر کرده است.

صوت منشاوی دلم رابه نور قرآن روشن کرد/جواب من به دعوت کشورهای عربی حب الوطن الی الایمان بود

تمهیدی به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره و اعلام کرد: در راستای لبیک گفتن به این فرموده رهبری من تاکنون حفاظ خوبی تربیت کرده‌ام و شاگردان من در مؤسسه قرآنی از یک جزء تا کل قرآن کریم را حفظ کرده و تعدادی هم مدرک سطح سه حفظ قرآن کریم را گرفته‌اند.

عزم راسخ مسئولان

وی با بیان عزم راسخ در زمینه تعلیم و تعلم قرآن گفت: از مسئولان توقع داریم که ما را در این راه کمک کنند. اکثر مسئولان باید به جایگاه خود نگاه کرده و بدانند که در سایه قرآن به این جایگاه رسیده‌اند. پس در برابر قرآن باید به وظیفه خود عمل کنند.
این استاد قرآنی افزود: قرآن باید سرلوحه زندگی ما باشد و خداوند متعال در آیه 20 سوره مزمل در این باره می‌فرماید: « فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ هرچه از قرآن میسر می‌شود، بخوانید.» در این آیه دو بار بر قرآن خواندن انسان تأکید شده است و این امر میزان اهمیت تلاوت قرآن را می‌رساند.
وی ادامه داد: به دلیل دِینی که بر گردن دارم خود را در برابر خداوند متعال موظف می‌دانم که تا زنده‌ام به کار تعلیم و آموزش قرآن کریم مشغول شوم و این فرموده پیامبر اکرم(ص) را که «خیر امت من در تعلیم و تعلم قرآن است» را اجرا کنم.
استاد تمهیدی با بیان سفرهای خود به کشورهای عراق، قطر، بحرین، سفر حج تمتع، عمان گفت: در همه کشورهای عربی از من دعوت کردند که فعالیت‌های قرآنی خود را در آنجا ادامه دهم و برای ادامه فعالیتم تمام امکانات را در اختیارم می‌گذارند، اما پاسخ من به همه آن‌ها این بود: «حب الوطن من الایمان؛ من وطنم را دوست دارم و باید به آنجا برگردم و حافظان قرآن بیشتری تربیت کنم.»

صوت منشاوی دلم رابه نور قرآن روشن کرد/جواب من به دعوت کشورهای عربی حب الوطن الی الایمان بود

وی با تأکید بر اینکه قرآن نباید بین مسلمانان مهجور بماند و تک‌تک افراد جامعه باید با قرآن مأنوس باشند، افزود: بر هر مسلمانی واجب است که هر روز حداقل 50 آیه از قرآن را تلاوت و در آن تدبر کند و خود نیز عامل به قرآن باشد. البته در حد توانش چراکه خداوند می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها؛ خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايي‏ش تكليف نمی‏‌كند.»

حفظ قرآن آسان اما نگهداریش سخت
این فعال قرآنی کردستان گفت: درحال حاضر مدیر مؤسسه قرآن آبیدر هستم و سه‌شنبه‌ و چهارشنبه‌ هر هفته در مسجد حریری سنندج دارالتحفیظ دارم و روش من برای قرآن‌آموزانم ابتدا روخوانی و روان‌خوانی است و بعد از آن حفظ قرآن.
وی در ادامه خطاب به حافظان قرآن یادآور شد: حفظ قرآن آسان ولی نگهداری آن مشکل است و باید برای استمرار حفظ آیات قرآنی با برنامه باشیم. من هر روز سه جزء قرآن را مرور می کنم و یا این کار را هر روز صبح زود در زمان ورزش انجام می‌دهم. روش من در حفظ سه جزء این گونه است که روز اول سه جزء از 10 جز اول روز دوم سه جزء از 10 جزء دوم و به این ترتیب محفوظات خود را مرور می‌کنم تا فراموش نکنم.
وی با ذکر اینکه ۳۵ سال است که داور مسابقات قرآن هستم، یادآور شد: با استفاده از افراد باتجربه به این جایگاه رسیدیم و اگر فردی بخواهد در وادی قرآن پیروز میدان باشد باید از حضور افراد باتجربه بهره‌گیری کند. 

صوت منشاوی دلم رابه نور قرآن روشن کرد/جواب من به دعوت کشورهای عربی حب الوطن الی الایمان بود

موفقیت‌های استاد تمهیدی
این حافظ قرآن رتبه اول مسابقات کشوری در سال 81، رتبه اول مسابقات قرائت قرآن تربیت بدنی استان در سال 82، رتبه اول مسابقات کشوری در سال 71، رتبه اول مسابقات کشوری حفظ در سال 84، رتبه اول مسابقات کشوری اداره کار و امور اجتماعی در سال 85، رتبه اول مسابقات دانشگاه علوم پزشکی در سال 78، رتبه دوم مسابقات کشوری سال 62، رتبه دوم مسابقات کشوری اوقاف سال 66 و ... و 35 سال هم سابقه داوری مسابقات قرآن را در کارنامه قرآنی خود دارد.

انتهای پیام

captcha