تعیین سرنوشت هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی و نشست خبری مدیر رادیو
کد خبر: 3770072
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تعیین سرنوشت هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی و نشست خبری مدیر رادیو

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حاشیه‌های جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و ابهام در سرنوشت هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی، نشست خبری مدیر شبکه رادیویی قرآن و برگزاری چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن از جمله رویدادهای مهم هفته جاری بود.

جمعه///////تعیین سرنوشت هییئت رسیدگی به امور موسسات و نشست خبری مدیر رادیو

به گزارش ایکنا؛ طی روزهای دهم تا شانزدهم، حاشیه‌های جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در تاریخ ششم آذرماه برگزار شد، همچنان تا این هفته ادامه داشت. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین اخبار و رویدادهای قرآنی هفته داشتیم.

مسابقات قرآن کارکنان آستان عبدالعظیم(ع)
ثبت‌ نام پنجمین دوره مسابقات السابقون ویژه کارکنان و خانواده‌های پرسنل آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از روز شنبه 10 آذرماه آغاز شد و تا 24 آذرماه ادامه دارد. این مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم قرآن کریم ویژه کارکنان و خانواده‌های پرسنل آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) پنجشنبه، ۲۹ آذرماه برپا می‌شود.

تمدید ارسال آثار به طرح آموزش مجازی قاریان

نظر به درخواست‌های مکرر متقاضیان شرکت در طرح آموزش مجازی قاریان، زمان ارسال آثار به مدت ۱۰ روز تمدید شد.
لذا علاقه‌مندان شرکت در این طرح می‌توانند تلاوت خود را براساس اطلاعیه منتشر شده تا تاریخ ۲۵ آذرماه به شورای عالی قرآن ارسال کنند.
نخستین مجمع «اقراء»

 

اولین مجمع استادان، قاریان و حافظان صاحب اجازه قرائت از سراسر کشور، ۱۴ آذرماه در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

شیخ محمدفهمی عصفور، درباره وظایفی که باید مقریان برای گسترش اقراء در تهران و استان‌های دیگر عهده‌دار شوند، نکاتی را بیان کرد.

در دبیرخانه شورای تخصصی اقراء بنا شده در آینده نزدیک به صورت ماهانه یا هر چند ماه یک‌بار چنین جلساتی با حضور همه دریافت‌کنندگان اجازه تشکیل شود تا آموخته‌های قبلی مرور شود و تبادل نظر علمی هم صورت گیرد.

دوره توجیهی کارشناسان استانی معاونت قرآن وزارت ارشاد

دوره آموزشی ـ توجیهی سه روزه ویژه رؤسای گروه‌ها و کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شنبه، ۱۷ آذرماه، در مشهد مقدس آغاز می‌شود. در مراسم افتتاحیه این دوره علاوه بر سخنرانی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، نیز به بیان سخنانی خواهند پرداخت.

بزرگداشتی در دارالقرآن شهید مدرس

به همت دارالقرآن امام علی(ع)، مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله مدرس دهم آذرماه همزمان با سالروز شهادت ایشان با حضور آیت‌الله استادی،‌ عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق، مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران، موسی حقانی، استاد دانشگاه و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران و جمعی از طلاب و دانشجویان در محل موزه خانه شهید مدرس (دارالقرآن امام علی(ع)) برگزار شد.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهید مدرس مدت بیست سال به تحصیل علوم پرداخته بود، افزود: شهید آیت‌الله مدرس درحقیقت پیش از بیست‌وچهارسالگی یک عالم و به قول طلبه‌ها یک ملای حسابی بوده است که نشانه این امر نیز نگارش چندین رساله است.
وی با بیان اینکه مرحوم شهید مدرس حاشیه‌ای بر رسائل نگاشته است که بسیار خوب و تأثیرگذار است، گفت: شرح رسائل ایشان می‌تواند به عنوان یکی از بهترین یادگارهای ایشان در اختیار حوزه‌ها باشد که این شرح می‌تواند نشان دهد که شهید مدرس تنها در بعد سیاسی متبحر نبوده و بلکه در ابعاد مختلف علمی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.

دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران

مراسم افتتاحیه دارالقرآن و انتصاب قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران دهم آذرماه، همزمان با اذان ظهر با حضور تنی چند از فعالان عرصه قرآنی همچون عباس سلیمی، سید‌محسن و سید‌حسین موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی و ... برگزار شد. سخنرانی عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی بخش دیگری از مراسم بود. وی با اشاره به سابقه تاریخی مسجد امام خمینی(ره) اظهار کرد: مکانی که در آن قرار داریم، صرفاً یک مکان تاریخی نیست، اگرچه در طول تاریخ حوادث بسیار مهمی را به خود دیده است. هنگامی که به گذشته این مسجد می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که متن فتوای تاریخی مرجع بزرگ شیعیان آیت‌الله میرزای شیرازی در این مکان قرائت شده است، همچنین ۷۰ سال قبل بازاریان با غیرت، اولین تظاهرات علنی علیه رژیم غاصب صهیونیستی را به پا کردند.

تعاملات رسانه‌ای شبکه قرآن و آستان قدس رضوی
در این هفته همچنین جلسات مشترک حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما با معاونت‌های ارتباطات و رسانه و همچنین فرهنگی و تبلیغات آستان قدس رضوی درباره بررسی تعامل بیشتر رسانه‌ای فی‌مابین برگزار شد. در این جلسات که در محل آستان قدس رضوی در مشهد مقدس صورت گرفت، استفاده از ظرفیت‌های مشترک آستان قدس رضوی و شبکه قرآن و معارف سیما و راهکارهای جدید برای برنامه‌سازی تلویزیونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مسابقات قرآن نیروی زمینی ارتش
مرحله سراسری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهر اردبیل و به میزبانی تیپ ۴۰ نزاجا از روز ۱۱ آذرماه آغاز شد. آیین اختتامیه مرحله سراسری سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نزاجا، چهارشنبه، ۱۴ آذرماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری در تالار ولایت و حسینیه ثار الله(ع) شهر اردبیل همراه با تجلیل از برگزیدگان برپا شد. برترین‌های این دوره از مسابقات به مرحله نهایی مسابقات ارتش که دوم تا پنجم دی‌ماه به میزبانی نزاجا در تهران برپا می‌شود، راه پیدا می‌کنند.

آغاز فرایند صدور مجوز به موسسات قرآن در وزارت ارشاد
در دومین روز از این هفته و در حالی که هنوز مصوبات چهل و دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت رسمی اعلام نشده بود، روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از توقف فعالیت هیئت رسیدگی به امور موسسات و آغاز فرایند صدور مجوز موسسات قرآنی در وزارت ارشاد خبر داد. بر اساس تصمیم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، از این پس مجوز فعالیت موسسات فرهنگی قرآن و عترت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر خواهد شد و این وزارتخانه نسبت به استقرار و فعال‌سازی دبیرخانه و اقدام‌های اجرایی و قانونی لازم در این باره اقدام خواهد کرد.

تکذیب انحلال هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی
موضوع سرنوشت هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآن که یکی از دستورکارهای جلسه چهل و دوم شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، در این هفته به دلیل عدم اطلاع رسانی شفاف شورای توسعه در مورد مصوبات این جلسه حاشیه‌ها و اظهارنظرهای زیادی را به دنبال داشت. در یکی از این اظهارنظرها رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که از حاضران در جلسه مذکور بود، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد انحلال هیئت رسیدگی را تکذیب کرد.

برگزاری بخش کتبی مسابقات قرآن دانشگاه آزاد
بخش کتبی بیست‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز ۱۲ آذرماه، همزمان در تمامی واحدهای این دانشگاه در کشور با مشارکت بیش از یکصد و سی هزار نفر از دانشجویان و اعضای هیئت علمی در ۱۲ رشته مربوط به مفاهیم قرآن و سیره عملی عترت و در بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی برگزار شد. نتایج اولیه و امتیاز داوطلبان بیست‌وچهارمین دوره مسابقات در اوایل دی‌ماه سال جاری اعلام خواهد شد.

تشکیل شورای مشورتی تلاوت
پس از معرفی سرپرست جدید شبکه قرآن و معارف سیما، در هفته گذشته، این هفته شاهد اولین تصمیم گیری‌های سرپرست جدید بودیم. با دستور حجت‌الاسلام والمسلمین عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما و در راستای ارتقای کمی و کیفی تلاوت و برنامه‌هایی با این مضمون، «شورای مشورتی تلاوت» متشکل از حسین زارعی، علی ویسی، احمد لیایی و محمدامین مهدوی در این شبکه آغاز به کار کرد.

اعلام مصوبات جلسه 42 شورای توسعه 
روز سه شنبه 13 آذرماه و درست یک هفته بعد از برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مصوبات این جلسه به صورت رسمی از طرف دبیرخانه این شورا اعلام شد که براساس آن صدور مجوز از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت کشور، متوقف و مجوزهای مربوط به پرونده‌های مصوب باقیمانده در هیأت، ظرف دو هفته، تعیین تکلیف و صادر می‌شود. از این پس، مجوزها بر اساس ضوابط مصوب یکسان، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی صادر خواهد شد. همچنین مقرر شد درباره هیئت رسیدگی و تغییر ترکیب و وظایف آن و سایر ضوابط لازم، آیین‌نامه مورد توافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با امضای مشترک ایشان، جهت بررسی به شورا پیشنهاد ‌شود.

نشست خبری مدیر رادیو قرآن
روز سه شنبه این هفته همچنین نشست خبری مدیر شبکه رادیویی قرآن در سالن اجتماعات ایکنا برگزار شد. احمد ابوالقاسمی در این نشست از اجرای دو طرح جدید در این شبکه رادیویی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد. همچنین در این نشست خبری که با حضور برخی مدیرگروه های دیگر شبکه‌های رادیویی برگزار شد از رضایت مخاطبان رادیو پیام و رادیو جوان از طرح 1452 خبر داده شد.

برگزاری جلسه هماهنگی دستگاه‌های حاضر در طرح ملی حفظ قرآن
روز چهارشنبه 14 آذرماه جلسه هماهنگی و تشریح فعالیت‌های انجام شده نهادها و دستگاه‌های مشارکت‌کننده در طرح ملی حفظ قرآن بشارت ۱۴۵۲ در محل سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد. سرعت بخشیدن به ایجاد سامانه حفظ قرآن، تهیه و تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی متناسب با طرح، برگزاری همایش بزرگ دانش‌آموزان در مشهد، فعالیت گسترده آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و بسیج در سطح کشور، برگزاری جشنواره با محوریت طرح و برپایی آزمون الکترونیکی حفظ برای کارکنان دولت از مهمترین مواردی بود که نمایندگان حاضر در جلسه به تشریح آن پرداختند.

برگزاری چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع دعا، اذان و ترتیل، طی دو روز پنج شنبه و جمعه 15 و 16 آذرماه در دو بخش «دعا» و «اذان» و جمع‌بندی کاربردی از موضوع «ترتیل» که موضوع نشست سال قبل بود، پرداخته شد. افتتاحیه این نشست تخصصی، صبح روز 15 آذر‌ماه، در حسینیه الزهرا(س) برگزار شد و اختتامیه آن نیز جمعه، ۱۶ آذر‌ماه ساعت ۱۵ در همین مکان برگزار می‌شود. گزارش روز اول این نشست را اینجا ببینید.

نخستین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مدغم

نخستین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور، 15 آذرماه به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. مرتضی طلایی به اتفاق آرا و با کسب 15 رأی به عنوان رئیس هیئت مدیره و رحیم قربانی با 15 رأی به عنوان نایب رئیس و منصوره معصومی با 15 رأی به عنوان منشی هیئت مدیره انتخاب شدند.
همچنین حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی و حسن محمدی، مدیران عامل سابق اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به عنوان مشاوران انتخاب شدند و مقرر شد در جلسات هیئت مدیره، بدون حق رأی از آنان دعوت به عمل آید.

انتهای پیام

captcha