نهاد‌های درون مسجد مانع نیستند، حامی‌اند
کد خبر: 3770208
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱
آیت‌الله صفایی بوشهری:

نهاد‌های درون مسجد مانع نیستند، حامی‌اند

گروه جامعه ــ امام جمعه بوشهر نهاد‌هایی که در درون مساجد وجود دارند مانند بسیج یا کانون‌های فرهنگی و هنری را فرصتی برای مسجد دانست و افزود: این نهاد‌ها مانع مسجد نبوده و حامی هستند و می‌توانند به تحقق اهداف مساجد کمک کنند.

نبود تعریف مسجد تراز اسلامی بزرگترین آسیب مساجدآیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در مساجد چیزی به نام مدیریت وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی ما در مسجد مدیریت نداریم نمی‌توانیم به دنبال نواقص مدیریتی در آن باشیم.
وی مدیریت را مفهومی دقیق و کاربردی دانست و بیان کرد: این علم تمام امکانات مادی و منابع انسانی را سازماندهی و به صورت نظام‌مند به سوی هدف پیش می‌برد که در مساجد چنین مفهومی وجود ندارد.
آیت‌الله صفایی بوشهری با تأکید بر لزوم وجود مدیریت در مساجد بیان کرد: مساجد به صورت سنتی و نامنظم کار خود را پیش برده و با همین شرایط هم موفق بوده‌اند، اما با توجه به شرایط معاصر مدیریت مساجد ضروری است.
وی درباره وجود نهاد‌های مختلف در مساجد نیز اظهار کرد: نهاد‌هایی که در درون مساجد وجود دارند مانند بسیج یا کانون‌های فرهنگی و هنری فرصتی برای امام جماعت مسجد هستند. اگر امام جماعت بتواند از این فرصت‌ها استفاده کند، می‌تواند هم به مسجد رونق ببخشد و هم برای آن‌ جاذبه ایجاد کند و هم اینکه جمعیت را به صورت نظام‌مند به اهداف خود برساند. اما چون تعریف ذاتی و اعتقادی نشده اعتماد به برخی آن‌ها دچار مشکل است. این نهاد‌ها مانع مسجد نبوده و حامی هستند و می‌توانند به تحقق اهداف مساجد کمک کنند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: بزرگترین آسیب مساجد این است که برای مسجد تراز اسلامی و مسجد متناسب با شرایط کنونی جهان تعریف نداریم و هرکس مسجد را با دیدگاه خود تعریف کرده و هر برنامه‌ای با معیاری سنتی و جاذبه‌های کوچک اجرا می‌شود؛ در حالی که مسجد در شرایط کنونی یعنی مسجدی که مظهر نجات و کمال انسان است که محل تحقق تمدن اسلامی است، چنانکه مسجدالنبی در صدر اسلام چنین مسجدی بود.
وی یادآور شد: باید تعریف صحیحی از مسجد تراز اسلامی در جهان معاصر به ویژه در شرایط کنونی انقلاب ارائه دهیم و برای تحقق این شرایط مدیریت کنیم.
انتهای پیام
captcha