«تپش تاریخ» را سندی تاریخی می‌دانم/ 40 ساعت فیلمبرداری از 17 شهریور 57
کد خبر: 3774345
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

«تپش تاریخ» را سندی تاریخی می‌دانم/ 40 ساعت فیلمبرداری از 17 شهریور 57

گروه هنر ــ اصغر فردوست، مستندساز انقلاب، گفت: مستند «تپش تاریخ» گواهی است از آنچه در سال 57 رخ داد. به همین دلیل این اثر را سندی تاریخی می‌دانم.

اصغر فردوست، کارگردان مستند «تپش تاریخ»، در گفت‌‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این مستند اثری سفارشی نیست اظهار کرد: دلیل اصلی ساخت مستند تپش تاریخ حضور من در فاجعه ۱۷ شهریور سال ۵۷ بود که در آن عده بسیاری از هم‌وطنانمان به شهادت رسیدند. آن روز من به‌ طور اتفاقی از میدان ژاله سابق می‌گذشتم و شاهد عینی این واقعه بودم. برای همین تصمیم گرفتم این واقعه را ترسیم کنم.
وی افزود: قبل از ۱۷ شهریور در برخی ادارات دولتی شاهد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارمندان بودیم، اما با مقاله موهنی که در روزنامه اطلاعات درباره حضرت امام (ره) چاپ شد دامنه اعتراض‌ها شکل وسیع‌تری به خود گرفت و مردم نیز به‌ صورت همه‌جانبه در اعتراضات شرکت کردند، اما نقطه عطف انقلاب از ۱۷ شهریورماه آغاز شد و من که در آن زمان ۲۵ ساله بودم به یقین رسیدم که مردم تصمیم دارند به رهبری امام خمینی(ره) شاه را سرنگون کنند و حکومتی اسلامی را برپا کنند.
این فیلم‌ساز درباره کارگردانی مشترک تپش تاریخ گفت: داوود کنعانی، همکار و دوست من در تلویزیون، کمک‌های فراوانی در ساخت این فیلم به من کرد، به‌ خصوص در زمان تدوین زحمات فراوانی متحمل شد. بنابراین با توجه به اینکه تدوین یکی از معیارهای اصلی یک مستند خوب است، صلاح‌ دیدم که در تیتراژ پایانی او را کارگردان اثر معرفی کنم.
فردوست درباره بی‌کیفیتی تصاویر فیلم گفت: نگاتیو این فیلم‌ها سال‌ها در آرشیو شبکه یک باقی‌مانده بود و بخش‌هایی از نگاتیو‌ها نیز هر‌گز پیدا نشد. جالب است بدانید که برای این مستند نزدیک به ۴۰ ساعت فیلم گرفته‌ شده که توانستیم فقط از۱۵۰ دقیقه آن استفاده کنیم. در چنین شرایطی و پس از ۴۰ سال بدون اینکه از نگاتیو‌ها مراقبتی شود، طبیعی است که تصاویر کیفیت لازم را نداشته باشد.
وی در ادامه افزود: در آن زمان کار تصویربرداری انجام می‌دادم و دو هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلمبردار حضرت امام(ره) بودم. از آن دوران تصاویر بسیار خوبی ثبت کردم که متأسفانه نگاتیو هیچ‌ کدام از آن‌ها در دسترس نیست.
فردوست در پاسخ به انتفاداتی که مستند او را اثری شعاری خوانده‌اند اظهار کرد: این وقایع در آن زمان رخ داده است و برای ساخت این فیلم ریالی از نهاد یا فردی پول نگرفته‌ام و اگر بخشی از تصاویر به نظر مخاطب شعاری می‌رسد، به دلیل مدت زمانی است که از این واقعه می‌گذرد. همچنین، این فیلم را نباید با ظرفیت و منطق زمان حال ارزیابی کرد.
این کارگردان ادامه داد: این روز‌ها ماهواره‌های فارسی‌زبان قصد دارند تا رژیم گذشته را تطهیر کنند. این اقدامات برای نسل من فریبنده نیست، چون آن زمان را تجربه کرده‌ام، اما نوجوان یا جوانی که آن روزها را تجربه نکرده ممکن است فریب این تبلیغات مسموم را بخورد. مستند‌هایی نظیر تپش تاریخ بخشی از واقعیات تاریخی را برای مردم تبیین می‌کند. به همین دلیل از تولید این اثر رضایت دارم.
وی درباره اینکه برخی اطلاعاتی که در این مستند داده می‌شود اغراق‌‌آمیز است و با واقعیت همخوانی ندارد، گفت: بازهم می‌گویم این مستند در سال ۵۷ تصویربرداری شد. پس منابع در اختیارمان همان چیز‌هایی بود که روزنامه‌ها می‌نوشتند یا مردم آن را بیان می‌کردند. اگر برخی ارقام نادرست به نظر می‌آید، امری خودخواسته نبود، بلکه منابعی که در آن دوران در اختیار ما بود چنین اطلاعاتی را عرضه می‌کرد.
وی در پایان درباره زمان نسبتاً 150 دقیقه‌ای این مستند توضیح داد: این فیلم قبل از پیروزی انقلاب ساخته‌ شده بود و هنوز ۲۲ بهمن فرانرسیده بود. ما تصمیم گرفتیم تصاویر کاملی را آماده کنیم تا با نمایش آن اطلاع‌رسانی دقیقی برای مخاطبان انجام شود. این اتفاق در زمان اندکی میسر نبود. به همین سبب ناچار شدیم مستند بلندی را در این زمینه ارائه دهیم.
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha