مساجد جامع آغازگر به‌کارگیری قاری و مؤذن راتب باشند
کد خبر: 3774656
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای:

مساجد جامع آغازگر به‌کارگیری قاری و مؤذن راتب باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران گفت: مساجد جامع می‌توانند بهترین آغازگر جریان به‌کارگیری قاری و مؤذن راتب در کشور باشند.

به گزارش ایکنا؛‌ برنامه افق رادیو قرآن که به صورت زنده روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود، امروز، اول دی‌ماه به موضوع حضور قاری راتب در مساجد، فعالیت و تأثیرگذاری این روش تلاوت بر مخاطب و حضور مردم در مساجد و برپایی کرسی‌های اذان‌گاهی پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای،‌ قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران به عنوان مهمان حضوری این برنامه ‌ضمن اظهار چگونگی انتصاب خود به این منصب با بیان اینکه چندی پیش حکم انتصاب قاری و مؤذن راتب از سوی آیت‌الله عالمی، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) به اینجانب اعطا شد، اظهار کرد: این مسجد جزء میراث فرهنگی است و بازدیدکنندگان فراوانی اعم از ایرانی و خارجی دارد. محل این مسجد تاریخی نیز تقریبا در وسط بازار تهران است و از قدیم نیز محوریت داشته است. مسجد امام خمینی(ره) محل رفت‌و‌آمد پادشاهان قجری بوده است. این مسجد، بزرگترین و مهم‌ترین مسجد منطقه بازار است.
موسوی درچه‌ای با اشاره به اینکه درنظر گرفتن یک قاری و مؤذن راتب در این مسجد از مدتی پیش اتفاق افتاده، تصریح کرد: شاید این انتظار می‌رفت که مساجد ما باید خیلی زودتر در این امور وارد عمل می‌شدند؛ چراکه مسجد و قرآن با هم و در کنار هم متولد شده و همزاد هستند. ساختمان مسجد برای قرآن بنا شده و باید فضا به‌گونه‌ای باشد که هرکسی در هر ساعتی که نیاز به شنیدن قرآن دارد، بتواند به مسجد مراجعه کند.
وی ادامه داد: قاری راتب، فردی است که مرتب و به صورت مستمر در یک مکان مشخص به کار تلاوت قرآن می‌پردازد. البته ما پیش از این قاری راتب داشته‌ایم و این مسئله ریشه دیرینه در فرهنگ ما دارد برای مثال، ما از زمان صدر اسلام قاری و مؤذن راتب مانند بلال حبشی داشته‌ایم.
قاری و مؤذن راتب مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران بیان کرد: البته موضوع راتب در کشور ما در بحث اذان سابقه فراوانی دارد و اشخاصی مانند مرحوم محمد آقاتی در زمان‌های گذشته در حرم امام رضا(ع) اذان می‌گفت، او در تهران نیز جزء مؤذنان راتب همین مسجد امام(ره) به شمار می‌آمد. در مساجد ما مأذنه‌ای همراه با معماری ویژه انعکاس صدا برای مؤذنان تعبیه می‌شده که آنجا بایستند و اذان بگویند تا همگان این صدای زیبا را بشنوند.
موسوی درچه‌ای با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی، تحول بزرگی در زمینه تلاوت قرآن کریم در سطح کشور ایجاد شد، افزود: امروزه جوانان و نوجوانان فراوان و بااستعدادی داریم که صدای ایشان شنیدنی است، البته رسانه‌های ما شاید نتوانند تمامی این صداها را به گوش همگان برسانند، اما مساجد این امکان را دارند و این استعدادهای قرآنی می‌توانند در مساجد مستقر شده و هر کدام قاری و مؤذن راتب مسجد شوند.
وی با بیان اینکه زیبایی صوت اذان آن‌گاه جلوه می‌کند که که به صورت زنده ادا شود، گفت: به نوعی رادیو و تلویزیون راتب داریم، ولی این رسانه‌ها هرچقدر که به خوبی به این موضوع بپردازند، این امر جای اجرای زنده رودررو با مردم را نمی‌گیرد.
این مدرس و قاری قرآن با اشاره به اینکه با وجود این همه استعدادی که در این زمینه وجود دارد و همگی نیز مشتاق و حاضر هستند که حتی به صورت افتخاری در این فضا فعالیت کنند، افزود: آغاز این جریان می‌تواند در مساجد جامع رقم بخورد که اگر این اتفاق رخ دهد، بسیار عالی خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر در زندگینامه خیلی از اساتید مصری بنگریم، مشاهده می‌کنیم که افرادی نظیر عبدالباسط خود را قاری مسجد معرفی می‌کنند. وقتی مردم قاریان را از نزدیک می‌بینند و حضور ایشان را حس می‌کنند، قرآن را باز کرده و به آن گوش فرا می‌دهند که این امر خود سبب ایجاد یک فضای آموزشی در مسجد خواهد شد.
موسوی درچه‌ای گفت: علت اینکه کشور مصر برتری خاصی در این رابطه نسبت به کشورهای دیگر دارد، فرهنگ تلاوت است که در مصر بیش از کشورهای دیگر رواج دارد. اساس کار آموزش نیز همین استماع است یعنی هیچ‌کسی نمی‌تواند قاری حرفه‌ای شود، مگر اینکه بحث استماع را پیگیری کند. اگر این قضیه تبدیل به فرهنگ شود، خواه ناخواه سطح تلاوت‌های مردم نیز بالا می‌آید.
وی با بیان اینکه فعالیت ما در مسجد امام خمینی(ره) پس از ماه مبارک رمضان به صورت روزانه شروع شد، افزود: البته مراسم انتصاب بنده چند هفته قبل اجرا شد، اما فعالیت ما پس از ماه رمضان و از سوره مبارکه اسراء آغاز شده و هم‌اکنون نیز سوره مبارکه شورا را به پایان رساندیم که با این روند ظرف یک یا دو سال به ختم قرآن خواهیم رسید.
وی ادامه داد: آمادگی داریم تا هر مسجدی که قصد اجرای چنین برنامه‌ای داشته باشد، حمایت کنیم و افرادی که در این رابطه علاقه‌مند هستند به مساجد معرفی کنیم. در مسجد امام(ره) چون مسجدی خاص بوده و در محله بازار قرار دارد، بیشتر تمرکز ما بر روی اذان و نماز ظهر است و هر روز تقریبا نیم ساعت قبل از اذان، کرسی تلاوت اذانگاهی در مسجد برگزار می‌شود.
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین شجاع، مسئول امور قرآنی حرم مطهر امام رضا(ع) که میهمان تلفنی برنامه بود نیز در سخنانی با اشاره به سابقه دیرینه برپایی اذان در حرم مطهر که به اذان حلقومی معروف است، گفت: سازماندهی برنامه‌های اذان حرم مطهر از گذشته‌های دور یعنی از زمان مرحوم آقاتی آغاز شده و امروزه نیز عزیزان دیگری در این زمینه فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه این فعالیت از زمان تولیت سابق حرم مطهر یعنی آیت‌الله واعظ طبسی توسعه و گسترش فراوانی پیدا کرده است، افزود: امروز در هر وعده اذانگاهی بهترین قاریان و مؤذنان کشور در حرم مطهر حاضر شده و پس از تلاوت آیات الهی قرآن کریم، اذان را نیز به صورت زنده اجرا می‌کنند.
شجاع در پایان اظهار کرد: این آمادگی را داریم که با مساجد دیگری که قصد دارند تا چنین برنامه‌ای را اجرا کنند، همکاری و در صورت تمایل مسئولان و متولیان این مساجد، می‌توانیم قاریان و مؤذنان را برای اجرای تلاوت قرآن اذانگاهی و نیز اجرای برنامه زنده اذان به این مساجد اعزام کنیم.
در ادامه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی درچه‌ای در رابطه با استقبال مردمی از برنامه اذانگاهی مسجد امام(ره) بیان کرد: خوشبختانه استقبال مردم از این برنامه‌ها خیلی خوب است. البته این استقبال در اوایل کار کم بود، اما پس از گذشت چندی از اجرای برنامه‌ها، به ندرت جمعیت بیشتر شد.
وی با بیان اینکه با اجرای این برنامه‌ها یک نوع فضای آموزشی در محل مسجد ایجاد می‌شود، تصریح کرد: همچنین، این مسئله موجب ایجاد ارتباط صمیمی و عاطفی میان قاری و مخاطب شده است.
موسوی درچه‌ای با اشاره به اینکه متولی اصلی ایجاد چنین برنامه‌هایی مردم هستند، گفت: مردم باید خود بخواهند و خواست ایشان است که مسئولیت را برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف ایجاد می‌کند، اما اگر مردم نخواهند، نمی‌توان به موفقیت در این زمینه دست پیدا کرد. این قضیه باید تبدیل به خواست عمومی شود. البته مردم ما آنقدر مشتاق شنیدن تلاوت قرآن هستند که اگر این شهد شیرین در میان ایشان جا افتد، مردم نیز استقبال فراوانی از آن خواهند داشت.

انتهای پیام

captcha