کد خبر: 3775698
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶

تقدیر از خبرنگار ایکنا در اختتامیه اولین جشنواره مد و رسانه/ به جای محدودیت باید الگو ارائه دهیم

گروه جامعه ــ در آیین اختتامیه اولین جشنواره مد و رسانه از خبرنگار ایکنا در بخش گزارش تقدیر شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه اولین جشنواره مد و رسانه عصر امروز سه‌شنبه چهارم دی ماه با معرفی صاحبان آثار برتر برگزارشد.

در ابتدای این مراسم، سیدسعید میرمحمدصادق، دبیر اولین جشنواره مد و رسانه عنوان کرد: برای تخصصی‌تر شدن نگاه به حوزه مد و رسانه از دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خواستیم که جشنواره مد و رسانه به صورت مستقل از جشنواره فجر برگزار شود که این مهم محقق شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه در این جشنواره فراگیر و توجه به همه رسانه‌ها از جمله رسانه‌های مکتوب، دیجیتالی، پایگاه‌های خبری و ... بود، گفت: حوزه مد حوزه‌ای فراگیر است و ما می‌خواهیم به صورت تخصصی به آن پرداخته شود. ما باید به مد در قالب‌های مختلف توجه شود، به ویژه قالب نقد که زمینه پویایی آثار را بیشتر فراهم می‌کند.

میرمحمدصادق  با تأکید بر اینکه مد نوعی هنر و رسانه است، گفت: مد خوشه‌های اقتصادی را فعال می‌کند و این خدمت متقابلی است که مد و رسانه می‌توانند نسبت به هم داشته باشند. از سوی دیگر، پیوست فرهنگی مد ما میراث غنی نساجی، تنوع پارچه‌های ایرانی، دوخت‌های سنتی و تنوع لباس‌‌ها است که امیدواریم در عرصه رسانه نیز به این مسائل بیشتر توجه شود.

وی در پایان اعلام کرد: در این دوره از جشنواره، 147 اثر از 34 رسانه به دبیرخانه ارسال شده بود که 90 اثر در حوزه مکتوب، دیجیتالی و هنرهای رسانه‌ای مانند عکس و 57 اثر در حوزه رادیو و تلویزیون بود.

حمید ضیائی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: برگزاری اولین دوره جشنواره مد و رسانه در چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد طی این چهل سال چالش مهمی بر سر این موضوع حداقل در لایه‌های حاکمیتی کشور وجود داشته است. روش برخورد و سیاست‌گذاری در اغلب حوزه‌هایی که در بدو امر با آن مشکل داشته‌ایم، همین بوده است؛ نفی، محدودیت، نادیده گرفتن، فیلتر کردن و ممنوعیت.

چه بخواهیم و چه نخواهیم مد وجود دارد و تداوم خواهدداشت

وی ادامه داد: به تدریج متوجه شدیم که باید در برابر این پدیده‌ها به جای روش سلبی، روش ایجابی در پیش بگیریم. مد را چون فکر می‌کردیم پدیده‌ای غربی و سمبل مصرف‌گرایی است، نهی و نفی کردیم، اما حالا متوجه شدیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم مد وجود دارد و تداوم خواهدداشت. مد و مدگرایی بخشی از سبک زندگی انسان‌ها در هر جامعه‌ای است. مد از نو شدن نشأت می‌گیرد. زیبایی‌دوستی در ذات انسان است و این ویژگی فطری توسط خداوند در ذات انسان قرار داده شده است.

به جای ایجاد محدودیت باید الگو ارائه دهیم

ضیائی‌پرور با اشاره به اینکه خداوند خود سرمنشأ زیبایی‌ها است و زیبایی را دوست دارد، گفت: باید مد ایرانی و اسلامی داشته باشیم که متناسب با فرهنگ و ارزش‌های خودمان باشد. اگر برای مد ایرانی ـ اسلامی الگوسازی کنیم، خود به خود روند ورود مد غربی را تضعیف کرده‌ایم. به جای ایجاد محدودیت باید الگو ارائه دهیم و برای این الگوسازی رسانه‌ها نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کنند.

وی افزود: الگو در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی می‌تواند به رشد تولید داخلی در این حوزه هم کمک کند و با توجه به گردش مالی حوزه مد، رسانه‌ها نیز می‌توانند از منافع مالی این حوزه‌ها در تبلیغات و برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بهره‌مند شوند. برگزاری این جشنواره‌ها علاوه بر ایجاد رقابت و انگیزه می‌تواند زمینه پویایی عرصه هنر صنعت مد و را در رسانه‌های مختلف تقویت کند. مد ایرانی اسلامی باید نشان‌دهنده هویت ملی و پوشش ملی و محلی ایرانیان از گذشته تاکنون باشد و البته باید شاداب، نشاط آور، سالم و باکیفیت باشد.

جامعه نیازمند کسب هوشمندی دلیل تفاوت پوشش امام علی(ع) و امام صادق(ع) است 

در ادامه این مراسم، زهرا ایرجی خبرنگار خبرگزاری ایکنا به عنوان نامزد برگزیده جشنواره طی سخنانی با تأکید بر اینکه جامعه کنونی ما نیازمند شناخت و کسب هوشمندی دلیل تفاوت نحوه لباس پوشیدن امام علی(ع) با امام صادق(ع) و امامان پس از ایشان است، گفت: در حالی که عرصه مد و رسانه جهان در حال تحول از رسانه‌های سنتی به رسانه‌های وب 3 و رسانه‌های تعاملی است و روزانه ده‌ها مقاله و پژوهش در این زمینه منتشر می‌شود، متأسفانه ما در ایران حتی پایه‌های اولیه روزنامه‌نگاری تخصصی مد را نیز نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در همه دانشگاه‌های طراحی و مد دنیا بخشی از دروس تخصصی به روزنامه‌نگاری مد اختصاص دارد و لازم است در ایران نیز نگاه تخصصی به این حوزه صورت گیرد، چرا که اگر می‌خواهیم در عرصه پوشاک جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و با برندهای بین‌المللی رقابت کنیم، باید روزنامه‌نگاری تخصی مد نیز همپای صنعت مد و تولید پوشاک رشد کند.

رحیمیان، رئیس رادیو فرهنگ نیز به تاریخچه‌ای از پوشش در ایران اشاره و تصریح کرد: برای ورود به عرصه مد نیاز به سیاست‌گذاری مدیران در سطوح بالا داریم.

سید علی کاشفی خوانساری، نماینده هیئت داوران اولین جشنواره مد و رسانه نیز ضمن قرائت بیانیه هیئت داروان تصریح کرد: تا زمانی که ژورنالیسم تخصصی به صورت پایدار در هر رشته‌ای ایجاد نشود، نمی‌توان به رشد و تعالی آن رشته امیدوار بود که عرصه مد نیز از این مقوله مستثنی نیست.

مد بدون ابراز رسانه فاقد هویت است

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه مد بدون ابراز رسانه فاقد هویت است، گفت: شش سال پیش کار در این حوزه را آغاز کردیم و اکنون توانسته‌ایم به یک رویداد مستقل در حوزه مد و رسانه برسیم.

وی ادامه داد: مد خود یک رسانه است، اما برای ترویج به رسانه نیاز دارد. اما باید توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم محصول جدید را بر مرکب قدیمی سوار کنیم و باید از ابزارهای جدید برای انتقال مفاهیم فرهنگی و مد استفاده کرد.

روایتگری در حوزه مد یک تکنیک جهانی است

قبادی تصریح کرد: نمی‌توان ادعا کرد به فرهنگ در رسانه می‌پردازیم، اما مد در رسانه ما جایگاهی ندارد. روایت‌گری در حوزه مد یک تکنیک جهانی است و باید شکل‌های مختلف و روش‌های مختلف این روایت‌گری را در نظر گرفت.

وی خواستار اصلاح ساختار علمی در حوزه مد در دانشگاه‌ها شد و گفت: ظرفیت مد خیلی بیشتر از ظرفیت خودروسازی ما است. پس از غذا بیشترین مصرف ما در حوزه پوشاک است. اما چه قدر رسانه در ترویج خوب‌پوشی تلاش می‌کند؟ حتماً این میزان کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد. اگر در حوزه مد به ویژه برای کودک و نوجوان تلاشی نکنیم، حتماً در آینده صدمه خواهیم دید.

در پایان این مراسم از برگزیدگان اولین جشنواره مد و رسانه از جمله زهرا ایرجی خبرنگار خبرگزاری ایکنا تقدیر به عمل آمد.  

انتهای پیام 

captcha