به گزارش ایکنا؛ آیتالله احمد مبلغی امروز، ششم دی، در مراسم رونمایی از کتاب تحریرالاصول در موسسه اسراء در قم گفت: مکتب اصولی از سه عنصر تشکیل میشود که عنصر اول برخورداری از روش ویژه و متمایز از روشهای دیگر است.
وی با بیان اینکه دو مکتب از حیث منابع، مشترک هستند و تمایز آنها از حیث روش است افزود: اگر از حیث منابع با هم اختلاف داشته باشند و این اختلاف جدی باشد مذهب و اگر اختلاف تاحدودی بین دو مجموعه فقهی وجود داشته باشد مسلک ایجاد میشود مانند مسالک اخباری و اصولی.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عنصر دوم برخوردرای متمایز روشی از سطحی از کیفیت و کارکرد است که به خروجی متفاوت بیانجامد، اظهارکرد: نمیتوان هر تفاوت روشی را معیار شکلگیری یک مدرسه به حساب آورد، زیرا بسیاری از تمایزات بیکارکرد و بیخاصیت هستند و نباید به حساب آورد والا دهها مکتب ایجاد میشود که نمیتوان فرق درستی میان آن ایجاد کرد.
مبلغی تصریح کرد: عنصر سوم که در شکلگیری مکتب و مدرسه دخالت تام دارد وجود اصحاب است، زیرا یک مدرسه اگر بخواهد جریان یابد و تداوم داشته باشد و منطقش تبدیل به علم شود باید برای آن مکتب اصحابی وجود داشته باشند که جنبه اثباتی مدرسه را بر عهده بگیرند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره) یک مدرسه اصولی داشت تصریح کرد: بگذریم از این که ما قمیها توجه به امتداد یک مدرسه را نداریم؛ بسیاری از مدارس در قم مانند حائری و بروجردی و امام(ره) ایجاد شدهاند و توانائی بالا برای حضور در علم و جهت گیری علمی دارند، ولی امام یک مدرسه اصولی بزرگ است زیرا سه عنصر فوق در آن حضور تام دارد.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: امام هم دارای مدرسه فقهی و هم مدرسه اصولی است؛ در مدرسه اصولی امام عنصر روش تمایزات بسیاری با روشهای دیگر دارد و تقنین عقلائی در نگاه امام جایگاه ویژه دارد؛ امام در تحلیل نفس انسانی با نگاه فلسفی سخنان تاثیرگذار و کارکرد روشی دارد.
مبغلی بیان کرد: در اصول امام(ره) ابزار تفکیک حیثیات موج میزند؛ آنچه علامه اصفهانی را علامه کرد دقتهای او به خصوص در تفکیک حیثیات بود و امام(ره) هم بر روی این ریل حرکت جدی داشتند و وجه متمایزی ایجاد کردند.
این استاد حوزه با بیان اینکه تحلیل کلامی و بهرهگیری مضبوط از کلام از دیگر ویژگیهای امام(ره) بود، تصریح کرد: امام(ره) در اصول ضمن اینکه بر عدم خلط اعتباریات و واقعیات تأکید میکند در عین حال از فلسفه استفاده کرده است.
وی افزود: روش در اصول چیزی نیست که خود صاحب اصول ارائه کند؛ روش چیزی است که در درون نگاه و تجربه صاحب اصول وجود دارد و از خاستگاه او اندیشههای اصولی ساخته میشود؛ در اصول امام(ره)، روش به شکل فعال وجود دارد و دارای کارکرد ویژه است، زیرا امام(ره) نظریههای اصولی خاصی دارد و ما هیچ گاه این نظریات را بازسازی و عرضه نکردهایم.
مبلغ اظهار کرد: نظریه وحدت الخطاب، جعل در ظرف اعتبار عقلا در تفسیر حکم، چندمرحله ای بودن مراحل قبل از حکم با تعریفی خاص در مقابل نظریه بسیاری از علمای بزرگ اصولی از جمله نظریات خاص امام(ره) است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از علائم یک مکتب اصولی وجود ادبیات است، اظهار کرد: ادبیات متناسب و سازگار با آن نظریه و روش است. امام(ره) دارای نظام واژگانی ادبیات اصولی است که نیازمند تحقیق جدی است که البته ادبیات امام(ره) در مورد ابتلاء و شرط بودن آن مشهور است.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امام(ره) اصحاب و شاگردانی تربیت کرد که تقریراتش را نوشتند و نگاه اصولی او را بازآفرینی کردند؛ این شاگردان افرادی مهم و قابل توجه هستند از این رو اصول امام(ره) در حال زایش است و نسلهای آینده میتوانند شاگردان آن باشند.
این استاد حوزه با بیان اینکه از جمله کسانی که خود دارای اندیشه اصولی به ویژه در زمینه عقلی است و از شاگردان امام(ره) هستند آیت الله جوادی آملی است بیان کرد: ایشان تقریری از اصول امام نوشتهاند که دقت در تلقی و حکایت عبارتی از ویژگیهای این مجموعه است همچنین تعلیقههایی که بر درس امام زده اند به مثابه اندیشه برای ایشان رقم خورده است.
مبلغی تصریح کرد: باید افتخار کنیم که این کتاب در امتداد مدرسه امام که واجب است بر آن تمرکز کنیم چاپ شده است لذا باید اصول امام را در قالب یک مدرسه اصولی و نه صرفا آراء اصولی مورد توجه قرار دهیم و به نسل جدید معرفی کنیم.
برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام