به گزار ش ایکنا؛ به بهانه اعطای گواهینامه تخصصی چهار نفر از حائزین درجات ۱ و ۲ ششمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم که در اختتامیه چهاردهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن در ۱۶ آذرماه انجام شد، روابط عمومی شورای عالی قرآن گفتوگوی کوتاهی با ایشان انجام داده است که در ادامه میخوانیم:
نصرتالله حسینی، حائز گواهینامه درجه ۱ مدرسان قرائت قرآن کریم در گرایش تنغیم
معرفی : نصرتالله حسینی مشهور به عارف حسینی، ۴۸ ساله از تهران، متأهل، دارای تحصیلات دکتری، شغل مجریکارشناس قرآنی صدا و سیما، مدرس دانشگاه
فعالیتها و سوابق قرآنی: از سال ۱۳۶۲ به شکل حرفهای تلاوت قرآن را شروع کردهام و اکنون در جلسات سنتی قرآن و در مراکز قرآنی، مشغول تدریس و آموزش در رشتههای تجوید، صوت و لحن، صداسازی و علوم و فنون تلاوت هستم. در حال حاضر سه جلسه قرآن هفتگی در سه نقطه از شهر تهران دارم، علاوه برآن حداقل هفتهای سه کلاس صداسازی را ویژه قاریان و مادحین اهل بیت(ع) برگزار میکنم.
علاوه بر کلاسهای یاد شده توفیق دارم که جهت تدریس و داوری در خدمت مراکز و نهادهای قرآنی باشم؛ همچنین افتخار همراهی با طرح آموزشی- تربیتی اُسوه ویژه نوجوانان منتخب سراسر کشور را بهعنوان مدرس از شروع طرح تاکنون داشتهام.
دلایل شرکت در آزمونهای ارزیابی: ارتقای دانش و معلومات، افزایش توان تدریس هم به لحاظ علمی و هم عملی، فراهم کردن فضایی علمیتر و مطمئنتر برای علاقمندان فراگیری علوم و فنون قرائت از طریق اخذ مدرک درجه یک، ترویج و ترغیب عملی شاگردان به اهتمام دائمی برای فراگیری علوم مختلف قرآنی از جمله علوم و فنون تلاوت قرآن، ایجاد فضای بهتر برای تعامل با اساتید برجسته قرآنی و تبادل معلومات و تجارب.
پیشنهاد: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان طرح بسیار خوبی است و برای بنده برکات فراوانی داشته نکته قابل توجه این است که به نظر من، در حال حاضر بهترین مأمن برای کسانی که در مسابقات قرآن به دلایل مختلف موجّه و غیرموجّه توفیقی نداشتهاند، طرح ارزیابی قاریان و مدرسان است به شرطی که دقیقتر و عالمانهتر و به لحاظ اجرایی قویتر برگزار شود. طرح ارزیابی طرحی است که بارقه امید را برای همگان در تمامی سطوح و استعدادها فراهم میکند چرا که برخلاف مسابقات هر شخص با خود سنجیده میشود و بهعلت مهیا بودن امکان جبران عدم موفقیتهای احتمالی، از طریق آزمونهای جبرانی و یا شرکت در دورههای بعد، تا حدود زیادی از فضای متشنج و استرسزا دور است به شرط آنکه تلاش همه برای بهتر برگزارشدن آن تجمیع و متمرکز شود.
نکته قابل توجه دیگری که بسیار حائز اهمیت است، ضرورت عدم توجه و اهتمام و همراهی سایر نهادهای قرآنی جهت تبیین و تبلیغ این طرح است که تاکنون نقش ایشان در این خصوص کمرنگ بهنظر میرسد. اگر امتیازات مادی و معنوی که به برگزیدگان مسابقات قرآنی داده میشود به نحوی شایسته و متناسب با سطح افراد، شامل حال دریافتکنندگان مدارک طرح ارزیابی شود، بسیاری از مطالبات جامعه قرآنی و جوانان قرآنی خوب کشورمان که امروز بهدنبال ملجأای هستند حل خواهد شد.
به اعتقاد من طرح ارزیابی هنوز نتوانسته است به اندازه کافی در بین قرآنیان کشور نهادینه شود، چرا که با وجود تمام مشکلات مربوط به مسابقات و تبعات منفی آن که شامل حال همه شرکتکنندگان جز رتبههای برتر میشود، هنوز اقبال به آن بسیار بیشتر از طرح ارزیابی است. البته نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که برخی بهعلت عدم آمادگی علمی و عدم تلاش لازم، در آزمونهای این طرح شرکت نمیکنند ولی به نظر بنده اگر در طرح ارزیابی، برای برگزیدگان و دریافتکنندگان مدارک، تسهیلات و امکانات انگیزهبخش فراهم شود، قطعاً این طرح به اهداف خود نزدیکتر خواهد شد.
حسن مختاری حسنآباد، حائز گواهینامه درجه ۱ مدرسان قرائت قرآن کریم در گرایش تنغیم
معرفی: ۳۵ ساله از استان یزد، متأهل، معاون پژوهش مؤسسه قرآنی ثقلین یزد
فعالیتها و سوابق قرآنی: از سال ۱۳۷۰ وارد عرصه قرائت قرآن شدم و در سال ۷۶ به جلسات اساتید یزد ورود پیدا کردم. تلاوت قرآن را به صورت تخصصی نزد اساتیدی همچون روح الله تقوایی و کاظم میرزازاده و کاظم تقیزاده فراگرفتم. در مسابقات مختلف در رشتههای قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، ابتهال و تواشیح شرکت کردهام و موفق به کسب رتبههای مختلف شدهام. از سال ۸۲ وارد عرصه داوری و آموزش صوت و لحن شدم.
دلایل شرکت در آزمونهای ارزیابی: رسمی کردن فعالیتهای قرآنی خودم با استناد به اعتبار مدارک شورای عالی قرآن، محک زدن اطلاعات علمی و سطح تلاوتم، کسب معلومات و تجربه بیشتر در زمینه آموزش قرآن.
پیشنهاد: طرح ارزیابی قاریان طرح بسیار خوبی است لکن بهدلیل نوپا بودن، دارای اشکالاتی است؛ از جمله عدم کاربردی و عملی شدن همه تسهیلات مترتّب بر مدارک ارائه شده به قاریان و مدرسان به صورت کامل، لزوم برگزاری آزمونهای ورودی، مصاحبه و کتبی به صورت علمیتر و دقیقتر، بهویژه آزمونهای نظری.
علی اکبرکاظمی، حائز گواهینامه درجه ۱ مدرسان قرائت قرآن کریم در گرایش تنغیم
معرفی: ۳۶ ساله از استان یزد، متأهل و معاون دبیرستان استعدادهای درخشان یزد.
فعالیتها و سوابق قرآنی: موسس و مدیر گروه تواشیح بینات و همچنین مدیر مؤسسه قرآنی بصائر یزد هستم و افتخار بیش از ۱۷ سال مربیگری جلسات تخصصی قرآن را که شبهای جمعه در شهر یزد برگزار میشود دارم.
دلایل شرکت در آزمونهای ارزیابی: انگیزهام از شرکت در طرح ارزیابی در ابتدا افزایش اطلاعات قرآنی و انسجام بخشیدن به معلومات قرآنی خودم و در مرحله بعد استفاده از مزایای این طرح بوده است.
پیشنهاد: در منابع نظری و طراحی سؤالات طرح میبایست تجدیدنظر صورت گیرد. برخی از امتحانات مانند آزمونهای کتبی را میتوان بهصورت غیرحضوری و با ایجاد یک نمایندگی در مراکز استانها برگزار کرد تا از رفتوآمد قاریان و مدرسان شهرستانی کاسته شود. طراحی یک آزمون جامع در زمینه مهارتها و فنون تدریس و کلاسداری برای مدرسان هم ضروری به نظر میرسد.
از فرصت استفاده میکنم و به نوبه خود از زحمات همه عزیزان دستاندرکار این طرح ارزشمند، تشکر میکنم.
محسن قاسمی، حائز گواهینامه درجه ۲ قاریان
معرفی: ۳۱ ساله از تهران، متأهل، کارمند وزارت نفت
فعالیتها و سوابق قرآنی: ۱۸ سال سابقه تلاوت قرآن، بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس و آموزش قرائت قرآن، حائز رتبههای برتر در مسابقاتی همچون مسابقات بسیج، کارمندان دولت، سازمان دارالقرآن، سپاه پاسداران و مسابقات ملی دانشجویان
دلایل شرکت در آزمونهای ارزیابی: دریافت گواهینامه معتبر و ارتقای سطح تلاوت.
پیشنهاد: اهمیت شرکت در طرح ارزیابی قاریان و مدرسان در جامعه قرآنی تبیین شود. زیرا ارزیابی قاریان و مدرسان در این طرح، نسبت به مسابقات دقیقتر و جامعتر است.
انتهای پیام