اهدای 300 میلیون جایزه به برگزیدگان/ شعر تاریخ مصرف‌دار نمی‌خواهیم
کد خبر: 3776906
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
در نشست خبری جشنواره شعر و داستان انقلاب مطرح شد:

اهدای 300 میلیون جایزه به برگزیدگان/ شعر تاریخ مصرف‌دار نمی‌خواهیم

گروه ادب ــ مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه به دنبال شاعرگرایی و شعر تاریخ مصرف‌دار نیستیم، گفت: شعری می‌خواهیم که فراگیر باشد.

اهدای 300 میلیون جایزه به برگزیدگان/شعر تاریخ مصرف‌دار نمی‌خواهیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب پیش از ظهر امروز، یکشنبه، ۹ دی، با حضور عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محمدمهدی سیار، دبیر علمی بخش شعر انقلاب و ساسان ناطق، دبیر علمی بخش داستان انقلاب در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
محمدرضا زنگنه، مجری این نشست، در ابتدا گفت: جشنواره شعر انقلاب در سال 88 شکل گرفت و چند سال پیش از آن نیز جشنواره داستان انقلاب به واسطه مرحوم امیرحسین فردی شکل گرفته بود و در سال‌های اخیر این دو جشنواره با هم تلفیق شدند.
عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در این نشست گفت: امسال جشن انقلاب با جشنواره شعر و داستان انقلاب گره خورده و امروز فراخوان یازدهمین دوره این جشنواره را منتشر می‌کنیم. در سال‌های اخیر، بخش بین‌الملل نیز به این جشنواره اضافه شده و این جشنواره علاوه بر بعد داخلی، جنبه بین‌المللی نیز به خود گرفته است و هر ساله آثاری از کشورهای کویت، سوریه، عراق، ترکیه، لبنان و ... دریافت می‌کنیم.
وی در ادامه با تأکید بر تقویت بحث جریان‌شناسی انقلاب افزود: از نظر جریان‌شناسی انقلاب در حوزه شعر وضعیت خوبی را شاهدیم که این موضوع در حوزه داستان نیز باید تحقق یابد.
محمدی ادامه داد: در این جشنواره 30 برگزیده معرفی می‌شود که در مجموع 300 میلیون تومان جایزه نقدی به آنها اهدا خواهد شد. در واقع، این موضوع از ویژگی‌های این جشنواره است. از سوی دیگر داوران این جشنواره افرادی شاخص و برجسته هستند.
وی تصریح کرد: در بخش ویژه امسال که همان بخش بین‎‌الملل است با موضوع عدالت و آزادی و در دو محور جنبش ضد سرمایه‌داری و مقاومت مردم یمن برگزار می‌شود.
محمدی در ادامه بیان کرد: به دنبال شاعرگرایی نیستیم و قرار است آثاری تولید شود و از میان آثار ارسال‌شده اثری انتخاب شود که تاریخ مصرف ندارد و فراگیر باشد.
ساسان ناطق، دبیر بخش داستان جشنواره شعر انقلاب، در ادامه این نشست گفت: نگهداری دستاورد‌های بزرگ اجتماعی با توجه به فراموشی‌های بشری و منفعت‌طلبی احزاب، کاری سخت است. هر چند به جای افسوس خوردن، بهترین کار دوراندیشی است که می‌تواند مانع آن شود و این کار را مرحوم امیرحسین فردی انجام داد.
وی با بیان اینکه جشنواره شعر و داستان انقلاب شاید تنها جشنواره تخصصی در حوزه انقلاب باشد که امسال یازدهمین دوره آن برگزار می‌شود، افزود: انقلاب کمک بزرگی به ارزش‌های انسانی کرده است؛ از این رو شخصیت‌های داستانی این ادیبان نمی‌توانند منفعل باشند و همه نویسندگان باید صاحب موضع باشند و این امر در جشنواره و داوری آثار اهمیت بسیاری دارد.
ناطق ادامه داد: با وجود ناگفته‌های بسیار در حوزه ادبیات انقلاب، این آثار می‌توانند دست‌مایه سوژه‌ها قرار گیرند؛ چراکه نویسندگان باید از موضوعات و مباحث سطحی گذر و به موضوعات عمیق‌تر ورود کنند.
وی با بیان اینکه عمر و ماندگاری تاریخ به اندازه عمر آدمی است و با پوشاندن لباس ادبیات بر آن تا ابد خواهد ماند، تصریح کرد: موضوعات بخش داستان در این جشنواره به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که می‌توانند ابعاد مختلف، پیچیده و پیدا و پنهان انقلاب را نشان دهند. دفاع مقدس ادامه انقلاب و انقلاب هم خود ادامه واقعه عاشوراست. نویسندگان می‌توانند از کودتای نوژه تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تبعید امام و ... را دست‌مایه داستان قرار دهند و یا دستاورد‌های بزرگ انقلاب می‌تواند در داستان‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: بخش داستان جشنواره در دو حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال خلاصه می‌شود که هر کدام در دو قالب داستان کوتاه و رمان هستند و هر سال حجم بیشتر آثاری که ارسال می‌شود، برای نویسندگان جوان است.

شعر زمانی رسانه اول ایرانی‌ها بود

محمدمهدی سیار، دبیر علمی بخش شعر جشنواره، نیز گفت: شعر، زمانی رسانه اول ایرانی‌ها بود. بعد از ورود رسانه‌های مدرن، رقابت بین شعر و این رسانه‌ها شکل گرفت و پس از آن ژانر‌هایی از شعر در اثر تعامل این دو به وجود آمد که شعر رسانه‌ای نام گرفت. این تعامل همچنان ادامه داد و شعر نیازمند رسانه است و رسانه خالی از ادبیات و شعر سطحی خواهد بود.
وی افزود: اگر شعر را گذر کردن از ظاهر حوادث عالم و رسیدن به باطن آن بدانیم، می‌توان گفت انقلاب ما هم شاعرانه بود که در پی عبور دادن جامعه بشری از ظاهر به باطن بود و هیچ زبانی نمی‌تواند این انقلاب را توصیف کند و به همین دلیل شاعرانی که پس از انقلاب مطرح شدند، حرف دل مردم و جامعه را بیان کردند. ظاهر انقلاب روحی شاعرانه داشت و شعر هم ذاتاً این گونه است. یعنی ذاتش انقلابی است.
سیار بیان کرد: شعر انقلاب هرگز تافته جدابافته‌ای از حرکت تاریخی مردم نبوده است. همان طور که انقلاب ادامه حرکت تاریخی مردم ایران است، شعر انقلاب هم ادامه حقیقی تاریخ ادبیات ایران بوده و صدای مجزایی نیست، بلکه صدای فردوسی، نظامی، حافظ، بیدل، صائب، نیما، فروغ و اخوان را به گونه‌ای در ترکیب تازه می‌شنویم. البته پژوهشگران باید نسبت شعر انقلاب با شعر پیشین را بیان کنند.
این شاعر تصریح کرد: شعر انقلاب هرگز محدود به موضوع خاصی نبوده و انقلاب و انقلابی‌گری نگاهی است که امکان دارد برای هریک از چالش‌های زندگی بشر پیشنهاداتی بیان کند. از این رو شعر انقلاب همواره در حال نو شدن است و این نشان‌دهنده زنده بودن شعر انقلاب است.
دبیر علمی بخش شعر جشنواره بیان کرد: در این جشنواره بیش از آنکه به موضوع و حوادث و داوری‌ها توجه کنیم، به موضع و جان و روح شعر توجه می‌کنیم که بیانگر حضور و حرمت مردم در این عصر هست یا خیر. این جشنواره از نظر جوایز نیز در سطح خوبی قرار دارد، اما اینکه به نفر اول شعر انقلاب ۱۰ میلیون تومان جایزه بدهیم، در مقایسه با جوایزی که برای پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال داده می‌شود چندان زیاد نیست.
یادآور می‌شود فراخوان یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب امروز منتشر می‌شود و مراسم اختتامیه نیز همزمان با نخستین روز از هفته هنر انقلاب در ایام فروردین خواهد بود.
انتهای پیام

captcha