تحول در حوزه محصول تلاش جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه است
کد خبر: 3777014
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
آیت‌الله حسینی بوشهری:

تحول در حوزه محصول تلاش جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد روزهای 12 و 13 دی ماه در قم برگزار خواهد شد، تاکید کرد: آنچه به عنوان خروجی در تحول حوزه وجود دارد، محصول فعالیت جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه است.

تحول در حوزه محصول تلاش جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه است/ برپایی اجلاسیه جامعه مدرسین و علمابه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز نهم دی ماه در نشستی خبری در جامعه مدرسین گفت: امسال یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای سراسر کشور را در قم برگزار خواهیم کرد که روزهای 12 و 13 دی ماه در پژوهشکده علامه طباطبایی حرم برگزار می‌شود.

وی افزود: در کنار اجلاس سراسری جامعه مدرسین که هر دو سال یکبار در قم برگزار می‌شود، اجلاسیه‌های استانی و منطقه‌ای هم از سال 1381 شروع شده و حدود هشت اجلاس هم تاکنون برپا شده است.

حسینی بوشهری افزود: در هر مرحله‌ای که اجلاسیه‌های منطقه‌ای، سراسری و استانی برگزار شده، تلاش کردیم تا مناسبات و شرایط جهان اسلام و منطقه را در نظر بگیریم و متناسب با آن کمیسیون‌ها را نامگذاری کنیم و امسال هم به مناسبت 40 سالگی انقلاب موضوع راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی نامگذاری شده است.

وی اظهار کرد: این موضوع هم برای خود حوزه مسئولیت‌آور است و هم در رابطه با مردم و مسئولان  نیازمند تدابیر و راهکارها هستیم تا بتوانیم از دستاوردهای انقلاب صیانت کنیم.

دبیر اجلاسیه ادامه داد: سه کمیسیون حوزه و روحانیت؛ صیانت و امنیت با هدف شناسایی تهدیدها و چالش‌های فراروی انقلاب در برابر دشمنان و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی که در این کمیسیون هم دستاوردهای نظام در عرصه فرهنگی و اجتماعی بحث می‌شود، برای این اجلاسیه طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون نخست عملکرد روحانیت در راستای انقلاب و به خصوص بعد از انقلاب؛ نقشه راه روحانیت در صیانت و پاسداری از انقلاب و راه کارهای ارتقاء فعالیت‌ها و تاثیرگذاری روحانیت در جامعه بحث می شود، بیان کرد: کمیسیون‌ها از مدتی قبل کار خود را با حضور افراد صاحب‌نظر آغاز کرده و بحث به مرحله نهایی رسیده و چون قصد داریم علمای بلاد هم در نقطه نظرات کمیسیون ها مشارکت کنند، اجلاسیه در روز اول یعنی 12 دی ماه به مباحث کمیسیون‌ها اختصاص دارد.

بوشهری با بیان اینکه روز 13 دی ماه نیز روز اختتامیه و در عین حال مراسم عمومی است، تصریح کرد: مدعوین اجلاسیه از شخصیت‌های تاثیرگذار مانند نمایندگان ولی فقیه و علمای شاخص در استان‌ها به صورت محدود هستند و آیت‌الله نوری همدانی ازمراجع تقلید نیز سخنرانی خواهند کرد. همچنین نمایندگان خبرگان، استادان حوزه، نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، روحانیت نهادها و اعضای جامعه مدرسین در این گردهمایی حضور دارند.

دبیر یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین با بیان اینکه بیانیه پایانی در همایش هم خواهیم داشت، اظهار کرد: یکی از مطالبات بجا این است که مصوبات اجلاسیه، چه خروجی دارد؟ که باید گفت ما بلافاصله بعد از اجلاسیه که گزارش کمیسیون‌ها ارائه شد، به جمع‌بندی نهایی و دسته‌بندی آن می‌پردازیم و متناسب با هر نهادی این پیشنهادات و مطالبات را عرضه خواهیم کرد.

حسینی بوشهری افزود: در چندسال اخیر به جدی پیگیر بودیم که اگر علما حضور دارند و گاهی یکی دوماه در مورد آسیب‌ها و نقاط قوت بحث می‌شود، خروجی مناسب داشته باشد.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه در پاسخ سؤال ایکنا مبنی بر نقش جامعه مدرسین در تحولات حوزه به خصوص متون آموزشی قرآن بیان کرد: جامعه مدرسین در حقیقت عامل تشکیل شورای عالی حوزه است و شورا نیز مدیر حوزه را انتخاب می‌کند و اعضای شورا نیز از جامعه مدرسین هستند، لذا نوعی هم‌افزایی میان جامعه، شورا و مدیریت حوزه هست.

وی افزود: آنچه به عنوان خروجی کار از جمله تحول در  حوزه و پژوهش و آموزش و متون درسی دیده می‌شود، دقیقا محصول این مجموعه است و همه به نوعی مشارکت دارند و این طور نیست که جامعه حساب خود را از شورا و مدیریت جدا کند.

حسینی بوشهری همچنین در مورد این سؤال ایکنا مبنی بر اینکه جامعه مدرسین نماد حوزه است، ولی صداهای متشتتی از درون آن به گوش می‌رسد، تصریح کرد: در فعالیت‌های جمعی، یک فکر حاکم نیست و اظهارنظرها و دیدگاه‌ها مختلف و متفاوت است، ولی مهم خروجی کار است که ما به عنوان بیانیه می‌دهیم. بنابراین نگاه جامعه را باید صرفا از بیانیه‌ها دنبال کنید.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم از اظهارنظرهای افراد با عنوان شخص حقیقی جلوگیری کنیم، اظهار کرد: ما مانع اظهارنظر شخصی نمی‌شویم. البته اگر کسی بخواهد به عنوان عضو جامعه نظر بدهد، باید در چارچوب جامعه مدرسین اظهار نظر کند.

حسینی بوشهری  ادامه داد: ما توصیه‌های خود را به نهادهای مختلف فرهنگی  و ... می‌فرستیم و به خاطر احترامی که برای جامعه قائل هستند، بها و ترتیب اثر می‌دهند، ولی این به معنای آن نیست که مطالبات جامعه برای آنان مبنای حقوقی داشته باشد.

وی افزود: در اجلاسیه قبل و دوسال قبل پاسخ‌هایی که از سوی نهادها آمده، نشان‌دهنده نگاه مثبت به پیشنهادات جامعه مدرسین است و البته ما از روی دغدغه مطالبی را طرح می‌کنیم و تحکمی وارد نمی‌شویم.

انتهای پیام  

captcha