شرح سرنوشت مسخره‌کنندگان احکام خداوند در قرآن کریم
کد خبر: 3778159
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

شرح سرنوشت مسخره‌کنندگان احکام خداوند در قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ حجت‌الاسلام سعدی با تفسیر آیات 63 تا 66 سوره بقره به توضیح سرنوشت آنهایی که احکام خداوند را به سخره می‎گیرند، پرداخت.

شرح سرنوشت مسخره‌کنندگان احکام خداوند در قرآن کریم

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سعید سعدی در جلسه تفسیر قرآن که شب گذشته 12 دی برگزار شد، به تفسیر آیات 63 تا 66 سوره بقره پرداخت.

وی در ابتدا به قرائت این آیات پرداخت و گفت: در ادامه بحث درباره بنی اسرائیل موضوعی را بگویم که داستان‌های مربوط به بنی اسرائیل که در قرآن تکرار می‌شود داستان قومی است که فکر می کنند مورد توجه خداوند هستند. آنها می‌گویند ما محبوب خداوند هستیم و خداوند به ما آسان می‎گیرد؛ حال اینکه در فرهنگ ناب دینی و توحیدی که باید بر مبنای عبودیت باشد نکات خاص و مهمی گفته می‌شود.

سعدی بیان کرد: بنی اسرائیل به عنوان قوم برگزیده خودشان را می‌دیدند و آفتی سراغ آنها آمد. قرآن کتاب قصه نیست که بخواهد برای ما قصه بگوید چون یک حرف اضافه و بی قاعده ندارد. نمی‌توانیم قرآن را خلاصه کنیم و باید حرف به حرف آن را تفسیر کرد. سخنان خداوند حکیمانه است و حکمت نتیجه استدلال است برای همین باید درباره کلام حکیم فکر کرد. قرآن کتاب حکمت است و قصه‌های آن تعلق به کل بشریت دارد و روح حاکم بر آن باید به عنوان درس به ما منتقل شود.

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی حقوق و قضای اسلامی اهواز افزود: در آیه 65 سوره بقره «وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ؛و كسانى از شما را كه در روز شنبه [از فرمان خدا] تجاوز كردند نيك شناختيد پس ايشان را گفتيم بوزينگانى طردشده باشيد» لام لقد لام تاکید، کلمه «قد» از حروف تحقیق و «واو» استیناف است که همه برای تاکید است البته در ابتدای جمله آمدن هم باز هم تاکید است. در این آیه تعدی چند جا تکرار می‌شود؛ تعدی کردن یعنی حد و حدود و هنجارها را شکستن. قوم بنی اسرائیل تعدی بر احکام الهی کردند؛ با این توضیح که حکم خدا این بود که شش روز زندگی معمولی داشته باشید اما یک روز عبادت کنید. خدا این نکته را متذکر شد که توحید یک تجلی بیرونی داشته باشد.

وی ادامه داد: این قوم از رودخانه‌ای ماهی می‌گرفتند. به آنها گفته شد روز شنبه ماهی نگیرید. آنها دیدند که گاهی ماهی‌ها روی آب می‌آمدند. به همین دلیل آنها حوضچه‌هایی کنار رودخانه کندند، شنبه‌ها که ماهی‌ها روی آب می‌آمدند به سمت حوضچه‌ها هدایت می‌شدند، بنی اسرائیل در خروجی حوضچه‌ها توری گذاشتند و ماهی‌ها در هنگام خروج در این تورها می‌افتادند و بعد یکشنبه صیدشان می‌کردند. منظور از گرفتن ماهی گرفتن در دست که نیست. منظور این است که ماهی که غیرقابل دسترس است در اختیار گرفته شود.

سعدی تصریح کرد: اینها با حکم خدا شوخی کردند. خیلی‌ها بسیاری از احکام را مسخره می‌کنند چون ولایت الهی را قبول ندارند. براساس حدیث امام صادق(ع) «پذیرفتن ولایت الهی یعنی انسان مثل مرده‌ای در دست مرده شور باشد.» بنی اسرائیل چون خود را قوم برتر می‌دانستند می‌گفتند که خداوند برای ما مثل دیگر اقوام نیست بنابراین خدایی را می‌پرستیدند که به آنها امتیاز ویژه می‌دهد در صورتی که خداوند عادل است و اینگونه نیست.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: اگر کسی خودش را به احکام خدا بسپارد دیر یا زود جواب او را می‌دهد و ضررهای محتمل او را برطرف می‌کند اما یهودیان گفتند برنامه ریزی کنیم که هم ماهی گیری کنیم هم بگوییم ما شنبه ماهی نگرفتیم و خداوند درباره آنها در آیه 65 سوره بقره فرمود که تبدیل به بوزینگانی طردشده شدند. منظور این است که با حکم خداوند نباید شوخی کرد بنابراین خداوند هم اینها را استهزا کرد. کسی که با حکم خدا شوخی کند خدا درس فراموش نشدنی به او می دهد.

سعدی اظهار کرد: امام راحل فرمود: «جبهه ملی به حسب حکم شرعی کافر است.» چون حکم قصاص را به تمسخر گرفتند. در بررسی قانون مدنی ایران به قانون مدنی فرانسه رسیدم. در آنجا متوجه شدم که در زمان ناپلئون که قانون فرانسه تدوین شد از کتاب جامع عباسی تالیف شیخ بهایی استفاده کردند. این کتاب شبیه شرح لمعه دمشقیه است؛ کتاب درسی رسمی حوزه‌ها است که هنوز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و و اگر کسی شرح لمعه را نخواند از فقه و حقوق چیزی متوجه نمی‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: لذا این درسی فراموش نشدنی برای مردمان همان عصر و بعد از آن قرار داده شد. این موعظه برای متقین است که مراقبند ارزش‌های الهی پایمال نشود.

انتهای پیام

captcha