تقدیر از برگزیدگان جشنواره تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر
کد خبر: 3778616
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱

تقدیر از برگزیدگان جشنواره تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر

گروه جهاد و حماسه ــ آئین اختتامیه جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر برگزار شد که طی آن برگزیدگان بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سایت ایثار، حجت الاسلام محمدحسن کاویانی؛ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در این مراسم با اشاره به اینکه نقش هنرمندان تئاتر حوزه ایثار و شهادت در ترویج این فرهنگ در جامعه مهم است، گفت: شناخت و شکوفایی استعدادهای هنری و ایجاد انگیزه برای ایثارگران شاهد و ایثارگر از اهداف جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر بوده است و این گونه برنامه‌ها در قالب جشنواره، یادواره، نمایشگاه و یا هر عنوان دیگری که برای تکریم ازخودگذشتگی، ایثار و شجاعت بهترین بندگان خدا برپا می‌شود ماندگار است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد افزود: واقعیت این است که هر چه در تاریخ این سرزمین بررسی و مطالعه کنیم نسلی مشابه نسل ایثارگران سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یافت نمی‌شود و ایثارگران نسل رشید، مقاوم، شجاع و از خود گذشته هستند.

وی با اشاره به ضرورت معرفی فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید افزود: توانمندی که در هنرمندان شاهد و ایثارگر وجود دارد در سوژه یابی و عناوین آثار خود را نشان می‌دهد و لذا در توسعه و رشد و شکوفایی این هنر در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت باید گام‌های مؤثرتری برداشته شود و اعتقاد ما این است که تئاتر با نمایش و تصویر، گفتار و انتقال پیام همراه بوده و بر مخاطب اثرگذار است.

این گزارش حاکی است، 270 اثر از 15 استان به این جشنواره که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد ارسال‌شده بود و پرده‌خوانی انقلاب در مدارس شهرستان‌های رامسر و تنکابن، بخش صحنه‌ای در دانشگاه‌های تنکابن و بخش خیابانی نیز در رامسر برگزار شد و در مراسم اختتامیه آن مدیرکل امور هنری بنیاد، مدیرکل بنیاد استان مازندران، مسئولان و مقامات محلی و هنرمندان تئاتر شاهد و ایثارگر حضور داشتند.

آئین اختتامیه این جشنواره پس از 4 روز فعالیت گروه‌های مختلف هنری و هیئت داوران با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد و بر اساس اعلام مسئولان برگزاری این جشنواره منتخبین این دوره به جشنواره ملی صاحبدلان راه پیدا کردند.

معرفی‌شدگان به جشنواره صاحبدلان

هیئت داوران به اتفاق آرا، نمایش‌های «هناس»، «بلد چی» در بخش خیابانی و «کوچه برزلیا»، «سلاخ و قناری» در بخش صحنه را به عنوان آثار برگزیده و به منظور حمایت از اجراهای عمومی این نمایش‌ها برای جشنواره ملی صاحبدلان انتخاب کردند.

نفرات برتر بخش خیابانی

همچنین نمایش«هناس» به کارگردانی جلال حسنوند و نمایش «بلدچی» به کارگردانی پژمان شاهوردی به عنوان آثار برگزیده این جشنواره معرفی شدند.

برگزیده‌های اجراهای صحنه‌ای

هیئت داوران جشنواره جایزه نخست بهترین کارگردانی اجرای صحنه‌ای شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به محمد اسماعیل‌زاده برای کارگردانی نمایش «کوچه برزیلیا» از استان البرز اهدا کرد و جایزه دوم این بخش هم به نمایش «سلاخ و قناری» به کارگردانی محمد جواد طاهری از استان مرکزی و جایزه سوم به مالک ابسالان از ایلام اهدا شد.

در بخش نمایشنامه‌های برگزیده، نیز جایزه نخست این بخش به سینا شفیعی نویسنده نمایش «کوچه برزیلیا» از استان البرز اهدا، جایزه دوم به نمایشنامه امین ابراهیمی نویسنده نمایش «خون و لجن» از ایلام و جایزه سوم به نمایشنامه «سلاخ و قناری» به نویسندگی محمد جواد طاهری از استان مرکزی اهدا شد.

نفرات برتر بازیگر مرد

هیئت داوران در این بخش، جایزه اول را به محمد رشنو برای بازی در «کوچه برزیلیا» از استان البرز اهدا کرد، جایزه دوم هم مشترکاً به کیوان پور محمد تقی برای بازی در نمایش «این تن فانی» از اردبیل و مالک ابسالان برای بازی در نمایش «خون و لجن» از ایلام اهدا شد.

هیئت داوران جایزه سوم این بخش را مشترکاً به محسن یارمحمدی بازیگر نمایش «تن‌ها» و فرهاد تفرشی برای بازی در نمایش «گندم» اهدا کرد.

نفرات برتر بازیگران زن

هیئت داوران در این بخش سمیه مولایی از کهگیلویه و بویر احمد را برای بازی در نمایش «گندم» به عنوان نفر اول، حسنا نظر آبادی از کرمانشاه را برای بازی در نمایش «تن‌ها» و نازنین هدایتی از مازندران را برای بازی در نمایش «زنان بیشه گل» انتخاب کردند.

نفرات برتر طراحی صحنه

هیئت داوران جایزه نخست طراحی صحنه این جشنواره را به محمد جواد طاهری برای طراحی صحنه نمایش «سلاخ و قناری» از استان مرکزی اهدا کرد.

جایزه دوم این بخش به مالک ابسالان برای طراحی صحنه نمایش «خون و لجن» از ایلام و جایزه رتبه سوم به سعید دشتی از استان البرز برای «کوچه برزیلیا» اهدا شد.

برگزیدگان اجراهای خیابانی

هیئت داوران در بخش کارگردانی این بخش جایزه نخست را به پژمان شاهوردی برای کارگردانی نمایش «بلدچی» از استان لرستان اهدا کرد و جایزه رتبه دوم این بخش به صورت مشترک به جلال حسنوند برای کارگردانی نمایش «هناس» از استان تهران و مارال ایزد بخش برای کارگردانی نمایش «قهرمان کیست» از بوشهر اهدا شد.

جایزه رتبه سوم این بخش به علی چناری برای نمایش «برادر» از کرمانشاه تعلق گرفت.

بازیگر مرد نمایش‌های خیابانی

هیئت داوران در این بخش احمد صمیمی را برای بازی در نمایش «قهرمان کیست» از بوشهر به عنوان نفر اول، احمد جعفری بازیگر نمایش «هناس» از تهران را به عنوان نفر دوم و حسین نادری از کرمانشاه را برای بازی در نمایش «مزرعه آفتابگردان» به عنوان نفر سوم معرفی کرد.

بازیگر زن نمایش‌های خیابانی

هیئت داوران همچنین در این بخش به ترتیب مارال ایزد بخش بازیگر نمایش «قهرمان کیست» از بوشهر، نسیم روشن مهر برای بازی در نمایش «هدف مشقی نیست» از استان فارس و پریسا حسینی بازیگر نمایش «برادر» از استان کرمانشاه را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب کرد.

بخش پرده‌خوانی انقلاب

هیئت داوران در این بخش اکبر قهرمانی از تهران و رضا درویشی از کرمان را به عنوان نفرات برتر این دوره از جشنواره انتخاب کرد.

امسال قضاوت بخش صحنه‌ای این جشنواره برعهده قطب‌الدین صادقی، محمد رضا غفاری و محمود فرهنگ بوده است.

همچنین امیرحسین شفیعی، وحید لک، علی اسدی، فرشاد یاری و محمد رضا درند نیز ارزیابی اجراهای خیابانی را بر عهده داشتند.

یادآور می‌شود، در جشنواره امسال نمایندگانی از استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، تهران، آذربایجان شرقی، البرز، ایلام، مرکزی، اردبیل، مازندران، فارس، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، کرمان و شهرستان ری حضور داشتند.

انتهای پیام

captcha