کد خبر: 3778903
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

«مینو» مجموعه‌ای در جهت ادای دین به زنان خرمشهر

گروه هنر ــ در نشست خبری سریال «مینو» مطرح شد که این مجموعه ادای دینی به زنان خرمشهری است که با ایثار جانشان امنیت را برای این سرزمین به ارمغان آوردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سریال دفاع مقدسی «مینو» با حضور امیرمهدی پوروزیری، کارگردان، مهدی همایون‌فر، تهیه‌کننده، عباس غزالی، بازیگر، مهدیه نساج، بازیگر، سلمان فرخنده، بازیگر و آرش خلاق‌دوست، روز یکشنبه، 16 دی‌ماه، در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد. کارگردان این مجموعه در ابتدا اظهار کرد: تولید سریال‌هایی که محوریت آن جنگ است با دیگر آثار سینمایی قابل مقایسه نیست، زیرا دشواری‌های ساخت این قبیل تولیدات در سایر ژانرها مشاهده نمی‌شود. این سریال اولین تجربه تلویزیونی من است و  امیدوارم از عهده این کار سخت به خوبی برآمده باشم.
وی افزود: طرح اولیه این سریال شباهت بسیاری به آثار مستند داشت، حتی قرار بود این سریال به صورت مستند ساخته شود، اما طی مذاکراتی که با تهیه‌کننده مینو انجام شد، مقرر شد سریال به صورت مجموعه تلویزیونی تولید شود. موضوع ویژه‌ای که در این سریال به آن تأکید داریم به جنگ مربوط می‌شود، چون می‌دانستیم در این حوزه آثار شعاری بسیار تولید شده است. پس ممکن است تماشاگر با همین دید اثرمان را تماشا و قضاوت کند. این موضوع دلیلی شد تا قصه را در قالب درام عاشقانه و خانوادگی بیان کنیم.
پوروزیری ادامه داد: قهرمانان بزرگی در جنگ داریم که بسیاری از آن‌ها نامشان در جایی ذکر نشده است؛ این اثر سعی دارد به ناگفته‌ها بیشتر توجه کند. درباره نام سریال نیز باید بگویم که در ابتدا قرار بود اسم این سریال «آشوب» باشد، اما چون پیش‌تر مینی‌سریالی با همین نام ساخته شده بود، عنوان «مینو» را برای این سریال انتخاب کردیم. البته در مقطعی نام‌گذاری سریال‌های تلویزیونی با نام زنان در سیما ممنوع شده بود، اما این اتفاق برای این سریال رخ نداد.

وی درباره نوع پوشش در این سریال تصریح کرد: حجاب بازیگران زن در این مجموعه برگرفته از واقعیت است، زیرا مدل پوشش زنان در اواخر دهه پنجاه دقیقاً به همین سبک است. همچنین هیچ بخشی از سریال حذف نشده است. اتفاقی که حتی برای من هم عجیب بود. درباره شکل روایی این مجموعه باید گفت که قصد داشتم این مجموعه قصه‌گو باشد. برای همین ممکن است برخی سکانس‌ها از حقیقت دور باشد.

وی درباره چگونگی همکاری خود با مؤسسه اوج گفت: تجربه همکاری با این سازمان بسیار خوشایند بود، چون مدیرانی که در این مؤسسه فعالیت می‌کنند به وظیفه خود آشنا هستند و مبنا‌ی آن‌ها برای همکاری با دیگران اعتماد است. به همین جهت در مینو با سفارش‌های غیرمعقول مواجه نشدیم.

این فیلم‌ساز درباره آسیب‌های رایج در آثار دفاع مقدسی اظهار کرد: ضعف در مستند‌نگاری یکی از آسیب‌های رایج در فیلم‌های دفاع مقدسی است. منظور از این گفته به تحقیقات و پژوهش‌هایی برمی‌گردد که  کارگردانان چنین سریال‌هایی باید انجام دهند. البته برایم قابل‌درک است که حساسیت‌های موجود ممکن است برخی‌ها را به سمت کارهای خنثی سوق دهد، اما این سبک از تولیدات قطعاً مؤثر نیستند.

پوروزیری با بیان اینکه آثار جنگی الزاماً آثاری سیاه نیستند، یادآور شد: روایت جنگ به هر شکلی تلخ است، چون در آن ویرانی و مرگ جریان دارد، اما این موضوع دلیل نمی‌شود تا نگاهی صرفاً سیاه به این حوزه داشته باشیم. در مجموعه مینو تلاش کردیم تلخی اتفاقات جنگ به سمت سیاه‌نمایی گرایش پیدا نکند.

کارگردان مینو با بیان اینکه احتمال دارد سریال فصل دوم هم داشته باشد، اعلام کرد: درباره ساخت فصل دوم این سریال پس از پایان مجموعه تصمیم گرفته می‌شود، زیرا باید بازخورد تماشاگران را ببینیم تا بتوانیم درباره آن تصمیم بگیریم. درباره انتخاب شبکه هم باید بگویم که سیما خود تصمیم‌گیرنده بود. بر همین مبنا شبکه یک به‌ عنوان پخش‌کننده این سریال انتخاب شد، هرچند همزمانی پخش آن با سریال «بانوی عمارت» به بهتر دیده شدن این سریال آسیب زد.

وی در پایان تأکید کرد: به‌ شدت از کار بازیگرانم در این مجموعه رضایت دارم، چون باورم دارم تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت این اثر انجام داده‌اند. البته در این سریال از برخی معیارهای رایج در انتخاب بازیگر اجتناب کرده‌ایم و فقط هنرمندانی را انتخاب کردیم که بازی آن به لحاظ کیفی تأیید شده باشد.

در ادامه این جلسه عباس غزالی تصریح کرد: زمانی که فیلم‌نامه به من پیشنهاد شد با حساسیت آن را مطالعه کردم، چون قصه آن درباره اتفاق بزرگی بود که باید به‌ درستی بیان می‌شد. بعد از مطالعه سناریو، بازی در آن را با آغوش باز پذیرفتم، چون احساس کردم، هر آنچه در فیلم‌نامه بیان می‌شود به شکل تصویری پیش روی من قرار می‌گیرد. این اتفاق نشان‌دهنده این است که فیلم‌نامه درام خوبی دارد و می‌تواند تماشاگر را جذب کند.

وی ادامه داد: مینو از معدود سریال‌هایی بود که از همان قسمت نخست داستانش شکل می‌گیرد؛ این اتفاق کاملاً برعکس برخی تولیدات تلویزیون است که بعد از 5 یا 6 قسمت داستان شکل می‌گیرد. درباره شخصیت رضا در مینو باید بگویم به‌هیچ‌وجه این نقش ویژگی‌ تیپ ندارد و هر آنچه در سریال دیده می‌شود برگرفته از شخصیت‌پردازی مناسب در فیلم‌نامه است.

این بازیگر در جواب به سؤالی مبنی بر اینکه بازی وی در مینو، شباهت‌های بسیاری به بازی او در وضعیت سفید دارد، تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه این نکته را قبول ندارم، زیرا این دو شخصیت نه در آثارشان نه در تفکرشان به یکدیگر شبیه نیستند. البته قیاس شخصیت‌ها اساساً امری اشتباه است.

غزالی اعلام کرد: باید از بازیگران و انتخاب‌هایی که شده به شدت دفاع کنم؛ در این مجموعه به‌هیچ‌وجه برای جذب مخاطب سراغ بازیگرانی چهره نرفتیم، بلکه آنچه برایمان اهمیت داشت کیفیت بازیگری بود که معتقدم به‌ خوبی در مینو مورد توجه قرار گرفت.

مهدی همایون‌فر، تهیه‌کننده این سریال، درباره علایق خود در سینما و تلویزیون چنین توضیح داد: کارنامه من نشان می‌دهد به چه سبک آثاری علاقه‌مندم؛ سینمای دفاع مقدس موضوعی است که همیشه به آن علاقه قلبی دارم، اما همیشه دوست داشتم اثری عاشقانه و خانوادگی در حوزه دفاع مقدس بسازم و باعث شادی است که این اتفاق در مینو رخ داد. این سریال در ابتدا قرار بود ساختاری مستند داشته باشد، اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که اثر ظرفیت تبدیل‌ شدن به یک سریال تلویزیونی را دارد. برای همین خوشحالم که به نتیجه دلخواه در سریال رسیدیم.

وی اضافه کرد: زمانی که از هشت سال دفاع مقدس سخن می‌گوییم، عموماً کمتر درباره زنان سخنی به میان می‌آید، در صورتی‌ که در ابتدای جنگ، زنانی در خرمشهر اسلحه به دست گرفتند و دوشادوش مردان جنگیدند. مینو به‌ نوعی ادای دینی به زنان خرمشهری است که با ایثار جانشان امنیت به ارمغان آوردند.

همایون‌فر درباره بودجه‌ای که برای مینو تخصیص یافت گفت: ارقامی که برای تولید این سریال مطرح می‌شود به‌هیچ‌وجه صحیح نیست، چون این اثر با 5 میلیارد ساخته شده است.

سلمان فرخنده، بازیگر این سریال درباره حضور خود در این مجموعه چنین توضیح داد: من علاوه بر اینکه بازیگر سریال بودم، در زمینه نگارش فیلم‌نامه و انتخاب بازیگران هم در سریال نقش داشتم. درباره همکاری‌ام با نویسندگان باید بگویم که شش قسمت نگاشته ‌شده بود که من وارد مجموعه شدم، اما در بحث انتخاب بازیگران باید بگویم تأکید ویژه من روی بازیگرانی بود که چهره‌شان کمتر در سیما دیده ‌شده باشد تا تماشاگر با آن تعامل سازنده‌ای برقرار کند.

وی با بیان اینکه این اثر با کمترین امکانات تولید شده است تصریح کرد: امکاناتی که در اختیار این مجموعه قرار داشت به‌هیچ‌وجه جوابگوی ساخت چنین اثری نبود، حتی در برخی موارد مخاطرات جانی برای بازیگران ایجاد شد. برای مثال فیلم‌بردار این سریال با به خطر انداختن جانش تصاویری را ثبت کرد که شاید تا سال‌ها در خاطر بینندگان تلویزیون باقی بماند.

این بازیگر در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه پروانه معصومی بازیگر این فیلم از انتخاب بازیگران این مجموعه راضی نیست، تأکید کرد: نظر ایشان محترم است، اما در این مجموعه سعی کردیم از بازیگرانی استفاده کنیم که به‌ واقع، بازیگر هستند. در ضمن بر این نکته تأکید داشتیم که برخی نقش‌ها بازیگرانی داشته باشند که پیش‌تر چهره‌شان دیده نشده باشد.

آخرین بازیگری که درباره سریال سخن گفت مهدیه نساج بازیگر نقش مینو بود، این بازیگر درباره نحوه ورودش به این مجموعه اظهار کرد: قبلاً تجربه همکاری با سلمان فرخنده را داشتم، برای همین او به‌ عنوان بازیگردان مرا برای نقش مینو انتخاب کرد. وقتی فیلم‌نامه را خواندم آن را پسندیدم، زیرا تابه‌حال چنین نقشی را تجربه نکرده بودم.

وی ادامه داد: هر فردی که بیننده این سریال باشد متوجه دشواری‌های ساخت آن خواهد بود. در برخی سکانس‌ها برای ساخت این اثر جانمان در معرض خطر قرار می‌گرفت، امیدوارم این تلاش توانسته باشد به ارتقای کیفی کار کمک کند. البته طبق بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتم، فکر می‌کنم این خواسته میسر شده باشد.

نساج در پایان اظهار کرد: برای اینکه به نقش نزدیک شوم کتاب بسیاری را خواندم و چند مستند در این زمینه تماشا کردم اما برای پردازش نقش مینو از شخصیت خاصی الگوبرداری نکردم.

انتهای پیام

 

captcha