۲۰۱۸؛ نقطه آغازین تحول گردشگری در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3779339
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

۲۰۱۸؛ نقطه آغازین تحول گردشگری در آذربایجان‌شرقی

گروه اجتماعی - مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، گفت: تبریز ۲۰۱۸ یقیناً بازتعریفی در حوزه گردشگری است که با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی شاهد تحول این صنعت خواهیم بود.

2018

مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: تبریز 2018 یقیناً بازتعریفی در حوزه گردشگری است که با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی شاهد تحول این صنعت خواهیم بود. در دو سال گذشته، تبریز 2018 را به کل استان تبدیل کرده و به زیرساخت و ظرفیت‌های استان در این دوره پرداختیم.

وی اظهار کرد: این رویداد فرصت بسیار طلایی برای آذربایجان و تبریز در ایران است و نباید این‌گونه فرض کنیم که مدت تبریز 2018 تنها برای یک سال است، بلکه باید برخی برنامه‌ها، تمهیدات و زیرساخت‌ها برای تداوم تبریز 2018 فراهم شود و معتقدم اهداف این رویداد در طول یک‌سال نمی‌تواند محقق شود.

آبدار افزود: تبریز 2018 تنها مختص سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه متعلق به کل کشور است و اداره کل میراث فرهنگی، ستاد و دبیرخانه‌ آن است، ما از لحاظ برنامه‌ای و نرم‌افزاری کتابی برای تبریز ۲۰۱۸ تهیه کرده و با امضای معاون رئیس جمهور، وظایف را به تمامی مدیران کل استان ابلاغ کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، با اشاره به چالش‌های تبریز 2018، بیان کرد: عدم درک صحیح رویداد جهانی در کشور، عدم تبیین صحیح جایگاه و موضوع رویداد، ایجاد انتظارات کاذب از رویداد، عدم وجود ثبات مدیریتی در سطوح مختلف ملی و استانی، عدم زمینه‌سازی مناسب برای جلب مشارکت عمومی، تاثیر سیاست‌های بین‌المللی ضد ایرانی در معرفی رویداد، وجود برخی محدودیت‌ها و نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری، عدم وجود هم‌افزایی ملی برای رویداد، عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات، عدم برنامه‌ریزی بخش خصوصی در جلب گردشگران، کمبود زیرساخت‌های گردشگری، کمبود اعتبارات آموزش، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری و عدم همراهی دستگاه‌ها و نهادها در اجرای برنامه‌های مصوب از جمله چالش‌های رویداد تبریز 2018 بود.

تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد

وی با بیان این‌که در ایران سه مقصد گردشگری ناشناخته، کم‌تر شناخته شده و شناخته شده تعریف شده است که تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد، افزود: مجموعه استان با استفاده از فرصت به‌دست آمده تمام تلاش خود را انجام داده است تا تبریز و آذربایجان‌شرقی را به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب به جایگاه متناسب با داشته‌های خود برساند و از تمام دستگاه‌های دخیل در امر گردشگری انتظار داریم با همکاری بیشتر امکان ارتقا جایگاه گردشگری استان بین استان‌های کشور را فراهم آورند.

تبریز 2018 به پایان نرسیده است

وی بیان کرد: تبریز 2018 به پایان نرسیده بلکه این رویداد نقطه‌ شروع و آغازین است و همچنان به اجرای برنامه‌های آن تا سال 1400 ادامه خواهیم داد.

آبدار با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در تبریز 2018، تشریح کرد: افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزایش زیرساخت‌های گردشگری، طرح واژه‌ گردشگری به‌عنوان کلید توسعه اقتصادی، معطوف شدن نگاه‌های ملی و بین‌المللی با طرح نام تبریز، معرفی تبریز به‌عنوان مقصد گردشگری، ایجاد امکان و برگزاری رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی، ایجاد هم‌افزایی ما بین دستگاه‌های اجرایی استان، مطرح شدن توسعه گردشگری به‌عنوان یک مطالبه عمومی، ارتقای تعاملات با کشورهای خارجی در زمینه توسعه تعاملات گردشگری و حضور مستمر گروه‌های مستند‌ساز داخلی و خارجی از جمله فرصت‌های ایجاد شده در تبریز 2018 است.

شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که هر برنامه‌ای که نوشته می‌شود به صورت 100 درصدی اجرا نمی‌شود و برنامه نوعی پیش‌بینی است، اظهار کرد: شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است، در رویداد تبریز 2018 بعد از سخنرانی رئیس جمهور، ادامه‌ این برنامه به‌طور کامل در شبکه‌ استانی پخش نشد در حالی که این برنامه از شبکه‌های ملی و بین‌المللی کامل پخش شد.

وی افزود: شرح وظایف در تبریز 2018 برای هر دستگاه مشخص بود و معتقدم هر یک از این کمیته‌ها باید اقدامات انجام شده در این رویداد را تشریح کنند.

آبدار با بیان این‌که رویداد تبریز 2018 دارای محور عمرانی بود، گفت: در این رویداد 108 رویداد عمرانی با 765 میلیارد تومان اعتبار در طول چهار سال تعریف شده بود و دومین محور نیز رویداد محور بود که 163 رویداد در آن تعریف شده و تمامی دستگاه‌ها در قبال اجرای آن تعهد کردند که تاکنون حدوداً بالای 70 درصد از این رویدادها اجرایی شده است.

140 پروژه در آذربایجان‌شرقی به‌عنوان خروجی تبریز 2018

وی ادامه داد: اخیراً با تأمین اعتبار 126 میلیارد تومانی از محل استانی، ملی و تبریز 140 پروژه مرمتی و زیرساخت گردشگری تعریف و در مرحله واگذاری و اجراست که در سطح استان به‌عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است و امیدوارم با تخصیص مناسب اعتبار هرچه زودتر شاهد اتمام آن‌ها باشیم و 18 میلیارد تومان نیز به تمامی رویدادهای تبریز 2018 تخصیص یافته است.

آبدار با بیان این‌که اعتباراتی برای احیای پروژه‌های تاریخی از جمله ربع رشیدی نیاز است، گفت: ما برای احیای ربع رشیدی ردیف بودجه در نظر گرفته‌ایم و اکنون نیز میراث فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز با همکاری کاوشگران و باستان شناسان آلمانی اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند.

انتهای پیام

captcha