افزایش قیمت بهانه‌ای برای جفا به قرآن نشود/ دوری از تشتت در عرصه چاپ قرآن
کد خبر: 3779785
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
گزارش ایکنا از همایش اصحاب چاپ و نشر قرآن؛

افزایش قیمت بهانه‌ای برای جفا به قرآن نشود/ دوری از تشتت در عرصه چاپ قرآن

گروه ادب ــ در همایش اصحاب چاپ و نشر قرآن ضمن تأکید بر دوری از تشتت در عرصه چاپ قرآن، مطرح شد که اگر بخواهیم به دلیل پایین آمدن قیمت تمام شده، این مصحف شریف را با مواد نازل و بی‌کیفیت به چاپ برسانیم، جفا در حق قرآن و فعالان عرصه چاپ و نشر است.

افزایش قیمت بهانه‌ای برای جفا به قرآن نشود/ دوری از تشتت در عرصه چاپ قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، یازدهمین گردهمایی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم به همت کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هم‌اکنون در سالن اجتماعات مجتمع ناشران شهر مقدس قم آغاز شد.
بعد از تلاوت قرآن و خوشامدگویی محمدرضا پورمعین، مجری برنامه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، به ایراد سخن پرداخت و گفت: یکی از حوزه‌های موفق در طول چهل سال، پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی بوده که به برکت انقلاب، خون شهدا و رهبری دستاوردهای بی‌شماری داشته است.
وی ادامه داد: یکی از این دستاوردها توسعه چاپ و نشر قرآن کریم و به دنبال آن نظارت بر چاپ و نشر قرآن بوده است. متأسفانه در اوایل دهه شصت، بر اثر همان رویه پیش از پیروزی انقلاب، قرآن‌هایی چاپ و منتشر می‌شد که مملو از اشکال و اغلاط بود و برای جلوگیری از این آفت در سال ۶۴ حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان القرآن تصریح کرد: نمایشگاهی که در حاشیه این همایش برپاست تلاش بیش از ۳۳ سال فعالیت این سازمان را در جایگاه حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن نشان می‌دهد و شاهدید که قرآن در اقطاع متنوعی با نظارت این سازمان به چاپ رسیده است.

وی گفت: در طول این سال‌ها همکاران من در این سازمان خدمات ارزنده‌ای به ناشران قرآنی ارائه کرده‌اند که در همایش امروز به قدر بضاعت از برخی از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم در دهه پنجم انقلاب اسلامی که آن را پیش رو داریم همگان کمک کنند تا با همه ظرفیت‌ها و با استفاده از امکانات فنی و تکنولوژیک این حوزه، همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهند و بتوانیم خدمات را ارتقا ببخشیم و تقویت کنیم.

این گزارش حاکی است که در ادامه مرتضی نجفی قدسی به قرائت پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در این همایش پرداخت. آیت‌الله سبحانی در این پیام لزوم دقت کارشناسانه و محققانه به منظور پیش‌بینی سیاست‌های اجرایی واحد از سوی مراجع تصمیم‌گیر و قانونگذار و توجه به ضرورت وحدت نظر و دوری از تشتت و چندگانگی را از نکات حائز اهمیت در عرصه چاپ و نشر قرآن کریم برشمرد.

کتابت قرآن همخوان با فرهنگ نوشتاری ایرانی

این مرجع تقلید در این پیام تأکید که با توجه به توطئه‌های دشمنان اسلام، باید به این موضوع به منزله مسئله خطیر و مهمی نگریست و همه نهادهای مؤثر باید برای انسجام این حوزه از دست‌اندرکاران چاپ و نشر قرآن کریم، از قبیل خوشنویسان، ناشران و چاپخانه‌های فعال، حمایت ‌کنند. از موارد مهم دیگری که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد کتابت قرآن کریم است، به نحوی که عموم مردم بتوانند قرآن را به سادگی یاد بگیرند و بخوانند. قطعاً استفاده از کتابت‌هایی که با فرهنگ نوشتاری ایرانی متفاوت باشد مردم را در انس و قرائت قرآن کریم به زحمت می‌اندازد.

ناصر بابامحمدی، مدیرعامل انتشارات اسوه، در ادامه این برنامه در سخنان کوتاهی گفت: به برکت جمهوری اسلامی ایران چاپ قرآن کریم به حدی است که هم نیاز داخلی و هم نیاز خارج از کشور را تأمین کرده است. همچنین، متقاضیان خارجی بسیاری داریم و این امر به خاطر کیفیت چاپ و صحافی قرآن است و این کیفیت رونق روزافزونی دارد.

وی ادامه داد: برای مثال چند سال پیش مفتی اعظم کشور قزاقستان از چاپخانه بزرگ قرآن کریم بازدید کرد و گفت که پیشرفت‌های ایران در زمینه چاپ و نشر قرآن خارج از تصور و برخلاف ذهنیتی است که در خارج از ایران وجود دارد.

چاپ بی‌کیفیت قرآن، جفا به مصحف شریف

بابامحمدی با اشاره به اینکه این توفیق‌ها به آسانی به دست نیامده است، گفت: اگر بخواهیم به خاطر پایین آمدن قیمت تمام شده قرآن، این مصحف شریف را با مواد نازل و بی‌کیفیت به چاپ برسانیم، جفا در حق قرآن و فعالان عرصه چاپ و نشر قرآن است.

مدیرعامل انتشارات اسوه تصریح کرد: از آنجا که یک مجلد قرآن برای سالیان سال در محیط زندگی مورد استفاده قرار می گیرد، لذا ضرورت دارد که علاوه بر تمرکز بر واژگان و آیات قرآنی، به کیفیت چاپ و صحافی آن هم توجه شود.

بابامحمدی در پایان سخنان خود گفت: با این حال موجب مباهات است که مثلاً وزیر اوقاف و شئونات اسلامی الجزایر اذعان می‌کند که دو مجلد از قرآن را در اختیار دارد. چاپ جمهوری اسلامی ایران است و این نشان از اعتماد جهان اسلام به حقانیت نظام ما دارد.

تقدیر از فعالان حوزه چاپ و نشر

در ادامه این مراسم از فعالان حوزه چاپ و نشر قرآن و مصححان برگزیده قرآن به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

مهدی زمانی‌پور، مدیر نشر فاطمه الزهرا به عنوان منتخب ناشران خصوصی

ناصر بابامحمدی، مدیر نشر اسوه به عنوان منتخب ناشران دولتی

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا صفوی، مترجم

سیدابوالقاسم حسینی، مدیر چاپخانه گلبان

سیدعبدالمهدی حسن‌زاده، هنرمند خوشنویس

علی مشهدپور، مصحح قرآن

الهه جباری، مصحح قرآن

همچنین، شیخ حسین انصاریان پس از تقدیر از برگزیدگان به ایراد سخن پرداخت.

حجت‌الاسلام حسین انصاریان با تمجید از کار بزرگ فعالان حوزه چاپ و نشر قرآن گفت: نتیجه بعثت نزول قرآن کریم بود؛ کتابی که کلام پروردگار است و خداوند آن را بر قلب پیامبر نازل کرد و شما آن را با سعی خود به طرز شایسته‌ای به مردم منتقل می‌کنید.

وی گفت: من بر عظمت کار شما صحه می‌گذارم و برای اثبات این بزرگی و عظمت، سخن کوتاهی را از نهج‌البلاغه، که کلام علی(ع) قرآن ناطق است، ذکر می‌کنم.

انصاریان تصریح کرد: ایشان در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «هوشیار باشید که دانش کل آینده در این کتاب است. تمام گزارش‌های گذشته تا ابتدای خلقت در قرآن آمده است. این کتاب مایه برقراری نظم در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی شماست و داروی همه بیماری‌های فکری و روحی شما در قرآن ذکر شده است».

وی ادامه داد: پنجاه سال است که در حوزه قرآن فعالم و این گفته امیرالمؤمنین(ع) بر من مسجل شده است و در این مدت کسانی به ویژه جوانان به من مراجعه کردند و با استناد به قرآن راه حلی شفابخش به آن‌ها توصیه کردم.

این مترجم قرآن گفت: در روزگار رضاخان معلون مردم با رجوع به روحانیت به دنبال راه‌حلی برای فائق آمدن به مشکلاتشان از طریق رجوع به قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) بودند، اما گویا اکنون این ارتباط قطع شده و مردم از این شیوه فاصله گرفته‌اند و اگر همگان به این قضیه ایمان بیاورند، قطعاً کارشان به محاکم قضایی و امثال آن کشیده نمی‌شود.

تمنای شیخ حسین برای مهجوریت‌زدایی قرآن

وی گفت: مشکل جوانان بسیاری را که اختلافات زناشویی داشتند حل کردم و به جای رجوع وقت‌گیر به دادگاه خانواده و تشکیل پرونده ظرف دوهفته با رجوع به قرآن معضل آن‌ها حل شد. لذا تمنا می‌کنم که کوشش کنید قرآن از مهجوریت کنونی خارج شود.

انصاریان در ادامه گفت: در حوزه رنگ سفارش‌های فراوانی در اسلام هست و اگر شما از رنگ‌های متنوع در طبع قرآن استفاده کنید، تأثیر بسزایی در جذب مردم به قرآن دارد.

وی در پایان گفت: به تازگی و برای بار دوم ترجمه قرآن را با دقت بیشتری آغاز کردم که اگر دارالقرآن ترتیبی برای انتشار آن دهد، اثر ویژه‌ای برای جوانان خواهد بود.

تقدیر از مدیران سابق سازمان دارالقرآن به شرح زیر از دیگر بخش‌های این همایش بود. سیدمهدی سیف، محمد خواجوی، یوسف افراش، حسن تفکری، احمد حاجی شریف و احمد زرنگار از جمله افرادی بودند که در این مراسم تقدیر شدند. سپس، یاد و خاطره مرحوم علی اربابی، مدیر فقید این مجموعه، گرامی داشته شد و عباس سلیمی نیز در ادامه به ایراد سخن پرداخت.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در بخش دیگر از یازدهمین همایش ملی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم گفت: عده‌ای استادان و علمایی که طی قرون گذشته در راه اعتلای قرآن جان، مال و هستی خود را وقف کرده‌اند کم نبوده و نیستند و در این دوره چهل ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی با غیرت قرآنیان و در سایه حمایت‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب و مردم بزرگوار و همچنین خیرین قرآنی شاهد اقدامات مؤثر و درخوری در راستای عزتمندی هر چه بیشتر قرآن کریم بوده‌ایم.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه گفت: بی‌شک قرآن چلچراغ ایمان و منشور بی‌بدیل وحی و در این برهه از زمان قانون اساسی انقلاب اسلامی است که بنا به گفته امام رضا(ع) سخن خداست و برای رستگاری باید در چارچوب آن حرکت کرد و از حدود آن تجاوز نکرد و تمسک به آن مایه نجات همه انسان‌ها خواهد بود.

سلیمی تصریح کرد: در روزگار کنونی شاهد این قضیه هستیم که عده‌ای هر چند محدود در برابر قرآن صف‌آرایی کرده‌اند و با تشکیل جبهه‌هایی همچون قرآن‌ستیزان و خداناباوران تا حدی پیش رفتند که حتی این جرئت و جسارت را به خود دادند که این مصحف شریف و قرآن آسمانی را به آتش بکشند و عده‌ای دیگر در کثرت روشنفکرنماها با داعیه حقوق بشر و ارتقای بینش دینی سعی به مقابله با قرآن دارند.

این استاد قرآنی در ادامه افزود: در جریان ماجرای به آتش کشیدن قرآن از سوی کشیش یهودی نامه‌ای به پاپ نوشتم و در آن متذکر شدم که قرآن در میان امت اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و نه تنها از قرآن سوخته دودی به هوا متصاعد نخواهد شد، بلکه قرآن حتی اگر سوزانده شود نیز منبع نور خواهد بود. اگر به این مسئله باور ندارید، با خواندن تاریخ می‌توانید از ماجرای خولی و تنورخانه آگاه شوید که در آن رأس مقدس امام حسین(ع) شب را به صبح رساند.

ممانعت از چاپ قرآن‌های غیرمجاز

وی ادامه داد: جای تأسف است که در برابر بیش از دو هزار و 500 ترجمه‌ای که از انجیل وجود دارد، سهم قرآن در عرصه ترجمه چیزی کمتر از 150 ترجمه است و این امر کار ناشران را دوچندان می‌کند که با وحدت و اتحاد و به دور از سلایق شخصی و هم‌افزایی میان خودتان در راه نشر و ترویج هر چه بیشتر قرآن گام بردارید. البته در این راه نهادهای متولی نیز باید حمایت‌ کنند؛ از جمله تخصیص اعتبار کافی به منظور خرید کاغذ یارانه‌ای و تجهیز و ارتقای فنی چاپخانه‌ها را پیگیر شوند. ضمن آنکه همچنان باید در امر ممانعت از چاپ قرآن‌های غیرمجاز اهتمام ویژه‌ای شود.

وی در پایان خطاب به فعالان حوزه نشر قرآن گفت: هر چند که حمایت‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی در عرصه چاپ و نشر قرآن از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما به شما توصیه می‌کنم که چندان به تحقق این حمایت‌ها دل خوش نکنید و بکوشید تا با وحدت و اتحاد و جلب رضایت و تشویق حامیان و خیران عرصه قرآن کریم، اوضاع حوزه چاپ و نشر قرآن را سامان دهید.

این گزارش حاکی است که در پایان مراسم، بیانیه یازد‌همین همایش ملی اصحاب چاپ و نشر قرآن کریم را حمید خرمی، رئیس اتحادیه کتابفروشان قم، قرائت کرد. البته در بخش دیگری از این مراسم از قرآن علی عبدالحسین‌زاده و قرآن حزبی علیرضا توتونچی نیز رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha