کد خبر: 3786114
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
بهرام توکلی:

تلاش کردم روایتم از تختی مستند باشد

گروه هنر ــ کارگردان فیلم غلامرضا تختی در نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت: فیلم من قصه داشت، اما تلاش کردم نکاتی که در فیلم به ان می پردازم نگاهی برگرفته از واقعیت باشد تا اثرم روایتی مستند گونه از زندگی جهان پهلوان داشته باشد.

به گزارس ایکنا، نشست خبری فیلم «غلامرضا تختی» با حضور بهرام توکلی کارگردان؛ سعید ملکان، تهیه کننده؛ ستاره پسیانی، ماهور الوند، بهنوش طباطبایی و حمیدرضا آذرنگ، بازیگران؛ امیرحسین، قاسمی صداگذار؛ رشید دانشمند، صدابردار؛ میثم مولایی، تدوین‌گر؛ امیر ملک پور، طراح لباس؛ پیمان مقدم، طراح صحنه؛ محمدرضا منصوری، مجری طرح و با اجرای فرزاد حسنی نیمه‌شب گذشته، ۱۰ بهمن ماه، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
بهرام توکلی در ابتدای این نشست گفت: عذرخواهی می‌کنم بابت تأخیر در مسائل فنی که باعث شد اکران فیلم به تأخیر بیفتد.
وی درباره وجود یک شخص برای روایت فیلمش گفت: یکی از وجوه پررنگ زندگی تختی بحث ورزش است. وجود یک گزارشگر ورزشی که روایتگر شخصیت او باشد، می‌تواند پیونددهنده این روایت باشد. مجموع تصمیم‌های فرمی و مضمونی باعث شد که این انتخاب اتفاق بیفتد.
توکلی در مورد پرداختن به کودکی تختی و کنار رفتن امیر جدیدی از این فیلم گفت: می‌خواستیم به وجوه مختلف زندگی ایشان را به صورت مفصل بپردازیم. متمرکز شدیم به بخشی که خود تختی در دست نوشته‌هایشان به آن اشاره کرده بودند و همچنین روایت‌هایی که از آن‌ها شده بود.
در ادامه سعید ملکان گفت: از مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی عذرخواهی می‌کنم. اطلاعی از تغییر زمان اکران نداشتم. مشکلات فنی سر خروجی گرفتن باعث شد که زمان گرفته شود و فیلم دیر برسد. هیئت انتخاب تقریبا تمام فیلم را دیده بود فقط بحث ویژوال فیلم مانده بود.
ملکان در مورد گریم امیر جدیدی گفت: دوستی و همکاری ما ادامه دارد. مشکل جدیدی بحث گریم بود. جدیدی نقش تختی را بازی نکرد، اما اخلاقش مثل تختی بود. خوب است این‌ها را یاد بگیریم.
بهرام توکلی در ادامه در مورد ساختار مستندگونه فیلم گفت: این که فیلم از قصه خالی بود را قبول ندارم. ما تلاش کردیم در مورد نکاتی که از زندگی ایشان هم مستنداتی وجود داشت بپردازیم.
در ادامه نشست خبری فیلم غلامرضا تختی حمیدرضا آذرنگ در مورد بازیگر نقش تختی در این فیلم گفت: معتقدم بزرگترین بازیگران ایران هم نمی‌توانستند لبخند و صداقت بازیگر نقش تختی را به این راحتی در فیلم نشان دهد.
ملکان هم در بخش دیگری از این نشست، تصریح کرد: ما استفاده کمی از شهرک غزالی کردیم و بیشتر فضا‌ها را خودمان به کمک ویژوال افکت ساختیم. ماه‌ها شبانه روزی کار کردیم و نتیجه زحمات آن‌ها را دیدیم.
توکلی در مورد نحوه مرگ تختی و خودکشی او در فیلم چنین توضیح داد: ما می‌خواستیم به این مورد اشاره کنیم که همیشه به این پرداخته می‌شود که تختی خودکشی کرده یا کشته شده، درحالیکه آن چیزی که مهم است نحوه زندگی تختی است که آن را ماندگار کرده است. پس ما آمدیم و در اول فیلم به این سوال پاسخ دادیم و بعد به زندگی تختی پرداختیم. هرکس که در مورد زندگی تختی تحقیق کند در نهایت به این پاسخ در مورد مرگ او می‌رسد. منابع و مستندات هم در این مورد زیاد است.
توکلی ادامه داد: طرح اصلی فیلمنامه و نگارش آن به همراه ملکان انجام شد، زیرا وی از سال‌ها پیش به این ایده فکر می‌کردند. من فقط سعی کردم کمک شان بکنم.
ملکان درباره واقعی بودن داستان بیان کرد: این طور نیست که فیلمسازان از پژوهش غافل شوند، اما همه فیلم واقعیت است.
افشین عزیزی هم در نشست خبری درباره موسیقی گفت کم یا زیاد بودن آن سلیقه کارگردان و تهیه کننده بود و سعی کردیم زیاد شنیده نشود و همراه فیلم باشد و سلیقه تهیه کننده و کارگردان این طور بوده است.
توکلی هم درباره بازده زمانی انتخاب فیلم توضیح داد: هر فیلمی استراتژی خودش را دارد. درباره تختی بار‌ها صحبت شده، اما فیلمی که با تماشاچی ارتباط برقرار کند ساخته نشده و دیگران هم می‌توانند ایده دیگری را برای ساختن فیلمی درباره تختی انتخاب کنند. از طرفی شخصیت تختی آنقدر وسیع است که نمی‌توان در یک فیلم به آن پرداخت.
بهنوش طباطبایی از دیگر بازیگران این فیلم در مورد حضورش در فیلم تختی بیان کرد: من بعد از دو سال تصمیم گرفتم که فعالیت داشته باشم. وقتی ملکان با من تماس گرفتند و من را برای حضور در این پروژه دعوت کردند، به دلیل رفاقت ۱۷- ۱۸ ساله با آقای ملکان و کار کردن با توکلی و همچنین به دلیل علاقه قلبی به شخصیت آقا تختی حضور در این فیلم را بدون خواندن فیلمنامه قبول کردم.
وی گفت: شخصیت شهلا توکلی، همسر تختی همیشه برایم شخصیت جذابی بود. من باید مطابق فیلمنامه پیش می‌رفتم و نمی‌توانستم با تصورات شخصی خودم این نقش را بازی کنم. ما در دوره زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اخلاقیات، احترام به بزرگ، صداقت و معرفت رو به افول می‌رود. در چنین شرایطی چنین فیلمی ساختن، خیلی ارزشمند بود. حتماً سینمای ایران به چنین فیلمی افتخار خواهد کرد.
ستاره پسیانی از دیگر بازیگران فیلم با بیان اینکه هنوز از دیدن فیلم هیجان زده‌ام، گفت: نقشی که بازی کردم نقش کسی بود که تختی را برای آخرین بار می‌بیند. به همین دلیل برایم خیلی ارزشمند است.
ماهور الوند نیز درباره نقش خود این گونه توضیح داد: به نظرم حضور در این فیلم برای هر بازیگری می‌توانست افتخار باشد و خوشحالم در آن حضور داشتم.
ماهور الوند در پاسخ به انتقادی مورد نحوه تکراری بودن فن بیانش گفت: من این ایراد را قبول دارم و حتما روی فن بیانم کار خواهم کرد تا این اشکال برطرف شود.
محمدرضا منصوری نیز درباره سرمایه گذاران فیلم گفت: این فیلم با مشارکت فارابی و تهیه شده و بحث‌های اخیر در این باره شایعاتی بیش نبود.
در ادامه میثم مولایی تدوین گر بیان کرد: وظیفه ام در این فیلم را انجام دادم و فکر می‌کنم وظیفه تدوین گر فراتر از آن چیزی است که در سینمای ایران مرسوم است. از روز‌های ابتدایی که فیلمنامه شکل می‌گرفت این شانس را داشتم که در کنار تهیه کننده و کارگردان باشم. امشب برای اولین بار فیلم را کامل دیدم و به نظر خودم تجربه سختی بود. برای کوتاه کردن فیلم هم فعلاً چیزی به ذهنم نمی‌رسد.
همچنین ملکان در پاسخ به سوالی درباره طراحی صحنه فیلم اظهار کرد: اصلاً این طور نبود که در انتها تصمیم بگیریم فیلم را سیاه و سفید کنیم و در این زمینه هم ضعفی نداشتیم. از روز اول تصمیم گرفتیم فیلم سیاه و سفید باشد. فیلم خاکسپاری از آرشیو تلویزیون بود و بخشی دیگر از آن برای فیلم خانه ملی بود.
کارگردان فیلم غلامرضا تختی هم در مورد سیاه و سفید بودن فیلم و همچنین دیالوگ‌های فیلم و انتقاداتی که در این مورد وجود دارد تاکید کرد: این انتقادات حتما نظر دوستان است و محترم است، ولی فکر نمی‌کنم مواردی که ذکر شد چندان مربوط باشد.
توکلی در مورد تار بودن سیمای تختی در فیلمش گفت: اینطور نیست. ما کلوزآپ‌های زیادی از چهره تختی داریم و اصلا این طور نیست که چهره ایشان تار باشد.
ملکان در پاسخ به این سوال که به عنوان فیلمساز رانتی شناخته می‌شود و آیا از این مورد ناراحت نمی‌شود چنین توضیح داد: آدم از دروغ و تهمت ناراحت نمی‌شود. من نمی‌دانم چه رانتی وجود دارد.
ملکان در مورد ادعا‌هایی درباره دریافت وام از موسسه فارابی و مسائل دیگر بیان کرد: اسنادش را بیاورید تا بتوانیم با هم صحبت کنیم. ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم، مشارکت بوده است، سه و نیم میلیارد هم نبوده است.
در بخش دیگری از نشست، منصوری در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه ملکان به عنوان یک تهیه کننده رانت خوار شناخته شده است، گفت: فیلمی که بالای هشت میلیارد هزینه داشته و بالای ۶۰ درصد آن را آقای ملکان پرداخته است، چه رانتی می‌تواند داشته باشد.
آذرنگ نیز در این باره تصریح کرد: چرا دوست داریم از هم گاف بگیریم و برخورد شخصی کنیم. اگر مشکلی با ملکان دارید به فیلم او چه کار دارید. به عنوان هنر دوست اگر ۱۰ میلیارد به شما دهند می‌توانید یک سکانس این فیلم را تولید کنید. جریان فیلم سازی را در ایران سخت کرده‌ند. یک تشکر ساده آنقدر دشوار نیست. احساس می‌کنم پیش از این در کشور‌های هالیودی قدم زدید که به راحتی چنین اثری را کنار می‌گذارید و درباره این فیلم چنین صحبت می‌کنید.
توکلی هم درباره استفاده از منابع در این فیلم توضیح داد: منابع مختلفی درباره تختی وجود دارد. تعداد کمی از افرادی که با تختی در ارتباط بودند را پیدا کردیم و به هر نحوی که می‌توانستیم درباره زندگی تختی اطلاعاتی کسب کنیم، تلاش کردیم.
ملک پور نیز درباره طراحی لباس این فیلم گفت: با توجه به مستنداتی که وجود داشت کار من راحت شد و از راهنمایی‌های ملکان و توکلی کمک گرفتم.
در ادامه نشست خبری فیلم غلامرضا تختی امیر رضا فرامرزی درباره بازی نقش کودکی تختی اظهار کرد: بازی سختی بود، اما باعث افتخار من بود که در کنار ملکان و توکلی بازی کردم.
محسن تختی نیز در این نشست بیان کرد: اگر راهنمایی‌های ملکان و توکلی نبود بعید می‌دانم می‌توانستم این نقش را ایفا کنم.
شاهرخ شهبازی بازیگر دیگر نقش تختی نیز بیان کرد: تختی ۱۰۰۰ بود و من صفر هم نیستم که این نقش را بازی کردم. خیلی خوشحالم که در این فیلم نقش بازی کردم.
توکلی در پاسخ به سوالی پایانی درباره روایت مغشوش فیلم چنین توضیح داد: این مدل فیلم هم یک مدل روایی بود که ما به آن پرداختیم. حتماً می‌شود از زاویه‌های دیگری هم این فیلم را روایت کرد.
انتهای پیام
captcha