کد خبر: 3786571
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
وزیر علوم:

دانشجویان باید تاثیر خود را در سیاستگذاری‌های کشور لمس کنند

گروه دانشگاه ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بسیاری از گروه‌های علمی نسبت به انتشار تحقیقات و دستاوردهای خود کوتاهی می‌کنند، اظهار کرد: نهادهای سیاستگذار در کشور نیز به همین میزان کوتاهی می‌کنند و از دانشجویان در سیاستگذاری‌های کشور استفاده نمی‌کنند‌.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شنبه ۱۳ بهمن‌ماه در دومین همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی اظهار کرد: هر کدام از این مباحث‌ بدون حضور نخبگان معنا و‌ مفهوم خود را نخواهد داشت. وظیفه و‌ مسئولیت نخبگان علمی باید به هدف مورد نظر برسد، لازم است مسئولان را به این سمت و سو توجه بیشتری دهیم که بدون حضور نخبگان مشارکت حاصل نمی‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در تعریف جایگاه نخبگان علمی باید بگوییم قاعدتاً اگر سخنان مسئولان را بشنویم تفاوت‌هایی وجود دارد. دانشگاه‌های ما احساس می‌کنند در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها، نقش موثر و‌ منظمی ندارند، وقتی جمعیت دانشجویی را اعلام می‌کنیم‌ از‌ باب تربیت نیروی انسانی افتخاری برای خود قائلیم این یکی از وظایف دانشگاه‌ها است اما نکته دیگر این است که شاید بیش از آن چیزی که به کار گرفته می‌شود، این تربیت صورت می‌گیرد.

غلامی یادآورشد: در حوزه پژوهش ورود خوبی داشتیم، در یک بُعد رشد زیاد بوده است اما در بخش‌های دیگر هم‌تراز و‌ هماهنگ با آن حضور نداشته‌ایم. گروه‌های علمی در سیاستگذاری‌ها مشارکت جدی ندارند در حالی که در کنار تحقیق، انتشار یافته‌ها نیز وظیفه اصلی آنها بوده است. همین امر باعث‌ شده است در سیاستگذاری‌ها با کندی و حرکت اشتباه مواجه شویم. خروج از این جایگاه نیاز به حرکت جدی دارد، بخشی به خود دانشگاه باز می‌گردد و بخشی هم به نهادهای سیاستگذار مربوط است که از مشارکت دانشگاه‌ها در سیاستگذاری‌ها کمک بگیرند. مبنای رشد بر اساس نخبگان علمی بوده و هر‌جا حرکتی چشم‌گیر شاهد بوده‌ایم، این مشارکت وجود داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر نگاه کنیم کشور ما با نگاه اسلامی توسعه را در همه عرصه‌ها برای مردم کشور و بلکه جهان، خواستار است. در آموزش عالی تلاش ما این است که با ساماندهی، دانشگاه‌ها را از وضعیت چارچوب آموزش محور خود خارج کنیم و به سمت کاربردی‌شدن سوق دهیم. برای هر سال تعدادی داوطلب داریم که با هدف می‌آیند و بعد از خروج احساس وظیفه‌ای در جامعه ندارند! تحقیقات را در چارچوب با نگاه اعضای هیئت علمی انجام می‌دهند برای سفارش تحقیق هم در سطح کلان برنامه‌ریزی و راهبرد جدی نداشته‌ایم و این مسئله اکنون نیز پررنگ نیست. تلاش ما این است که درب دانشگاه‌ها را به سمت جلب توجه مدیران و تاثیرگذاران باز کنیم، مسئله دیگر هم این است که احساس نیاز به وجود بیاید و از این درب‌های باز استقبال شود.  

غلامی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در همه عرصه‌ها این تعامل و هم‌افزایی را بیشتر کنیم. محدودیت‌ها هم باید بررسی شود که چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. گسترش بی‌رویه مراکزی با نام دانشگاه‌ها یکی از این محدودیت‌ها بوده است. عملکرد این دانشگاه‌های کوچک عملکرد دانشگاه‌های بزرگ را هم زیر سوال برده است. ظرفیت‌های بزرگی در مراکز پژوهشی داریم که باید استفاده شود. ما هنوز خبری از این سمت نداریم و محدودیت در خروجی پذیرش دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری حتما باید مراکز علمی دانشگاهی به معنای سازمان را درگیر کنیم. اینکه خیلی از مدیران، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند موضوع مهمی نیست و ما نباید با فردمحوری، وظایف علمی را جایگزین کنیم. گروه‌های علمی باید مشارکت داشته باشند و نظر بدهند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه باشند و این محقق نمی‌شود مگر اینکه برای کارشناسان علمی جایگاه تعریف کنیم.

انتهای پیام

captcha