تعمیق دموکراسی‌خواهی در داخل به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد
کد خبر: 3787657
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

تعمیق دموکراسی‌خواهی در داخل به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد

گروه سیاسی ــ رئیس مجلس شورای اسلامی عمیق‌تر شدن دموکراسی‌خواهی در داخل را از برکات انقلاب اسلامی خواند و گفت: همه دستگاه‌های حاکمیتی باید همه زمینه‌های آن را بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی هر روز فراهم‌تر کنند.

به گزارش ایکنا، علی لاریجانی، در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز، سه‌شنبه 16 بهمن، با تسلیت ایام فاطمیه و تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به تشریح برخی دستاوردهای انقلاب و مسیر طی شده در این مدت در حوزه‌های مختلف پرداخت.

لاریجانی با بیان اینکه انقلاب عظیم اسلامی در حرکت 40 ساله خود با حوادث مختلف و تحولات گوناگون مواجه شد که حاوی درس‌های آموزنده برای حرکت آینده خویش است، گفت: ملت سترگ ایران در 22 بهمن 57 کار بزرگ و تاریخی مبارزه با رژیم دیکتاتوری وابسته را به نتیجه رساند و با راهنمایی‌های پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) نظام مردمسالاری دینی را جایگزین آن کرد.

وی ادامه داد: از بین بردن استبداد آمریکایی و حاکم کردن دموکراسی پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت که به لرزه افتادند و به همین جهت از ابتدای انقلاب علیه ملت ایران تا امروز متحد شدند. از سوی دیگر انقلاب اسلامی ایران ملت‌های منطقه را بیدارتر کرد که نتایج آن را در تحولات سال‌های اخیر منطقه می‌توان دید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر مسیر دموکراسی‌خواهی در داخل عمیق‌تر شد و این یک رشد عقلانی سیاسی است که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد. البته باید زمینه‌های آن را همه دستگاه‌های حاکمیتی بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی هر روز فراهم‌تر کنند.

وی در ادامه به چند نمونه در این باره اشاره کرد و گفت: انتخابات در ۴۰ سال سرمایه مهم مردم‌سالاری دینی بوده است و عملا ملت با انقلاب اسلامی سرنوشت خود را به دست گرفت. در نقطه مقابل در رژیم شاه مجلس سنا و ملی وجود داشتند منتها شبیه کالبد بی‌جانی بودند که توسط لیست‌های دربار پر می‌شدند و مردم در انتخابات نقشی نداشتند. اسدالله علم در خاطرات خود نوشته است «به فلانی گفتم در دوره بعد نماینده فلان شهر خراسان هستی. او تشکر کرد و گفت من تا به حال در آن شهر خراسان نبودم. علم حرف زشتی به او می‌زند و می‌گوید برو پی کارت، وقت ندارم». در آن دوران نه انتخاب‌شوندگان نقشی داشتند و نه مردم اقبالی برای حضور در این صحنه مضحک سیاسی داشتند.

لاریجانی اظهار کرد: اینک در این چهل سال همه مسئولان ارشد کشور اعم از رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و وزرا همگی با رای مستقیم یا غیرمستقیم ملت انتخاب شده‌اند و این یک سرمایه بزرگ سیاسی - اجتماعی برای ملت ماست و باید مستمرا از این سرمایه صیانت کرد و آن را تعمیق بخشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات گفت: یکی از این اقدامات می‌تواند بهبود قانون انتخابات باشد. در سیاست‌های کلی نظام در بخش انتخابات، عادلانه بودن انتخابات یک رکن تلقی شده است. عادلانه بودن در مشارکت سیاسی یعنی فراگیری هر چه بیشتر و نقش داشتن براساس میزان رای. برای تحقق این امر مبنای قانون انتخابات چنانچه تناسبی شود و همه جریان‌های سیاسی و حتی افراد مستقل بر حسب میزان رای در سرنوشت انتخابات موثر باشند، از وضعیت فعلی به سیاست کلی نزدیک‌تر و به مبنای عقلانی سیاست کلی منطبق‌تر خواهد بود و هیچ گروه و جریان سیاسی احساس حذف‌شدگی نمی‌کند.

وی اظهار کرد: نکته دوم برای تحقق مردمسالاری دینی، این است که فضای تحمل و بردباری سیاسی یک ضرورت است. متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب جریان‌های مارکسیستی و منافق با تند کردن فضای سیاسی و رادیکالیزه نمودن ان در مسیر دیگر حرکت کردند و از طرف دیگر عناصر فرصت‌طلب که تلاش داشتند خود را در صفوف انقلابیون جا بزنند آنقدر تندروانه عمل می‌کردند که مستمرا باید با دخالت امام و رهبری بستر آرام برای عقلانیت سیاسی فراهم می‌گردید.

لاریجانی با بیان اینکه این وضعیت همیشه در این چهل سال در هر دوره‌ای به نحوی ادامه داشت، گفت: زمانی بنی‌صدر فضا را تند می‌کرد، زمانی منافقین، گاه گروه‌های تروریستی و گاه عناصر فرصت‌طلب، که میدان رقابت سیاسی به میدان حق و باطل تبدیل می‌کردند. یکی از هشدارهای شهید مطهری در مورد آفات انقلاب همین رخنه فرصت‌طلبان در صفوف انقلابیون است که با شعارهای تندتر از انقلابیون مسیر عقلانیت انقلابی به کشمکش جاهلانه تبدیل نمایند.

وی ابراز کرد: البته بلوغ انقلاب برخی از این شگردهای عوام‌فریبانه را رسوا نموده ولی جریان‌های سیاسی انقلابی و رسانه‌های متعهد همچنان باید شرایط بردباری سیاسی و تحمل آگاهانه را فراهم‌تر نمایند. مسئله اصلی این است که همه جریان‌های سیاسی به این بلوغ رسیده باشند که در چارچوب قانون اساسی رقابت‌های خود را شکل دهند نه اینکه چارچوب‌شکن باشند. این همان ستمی بود که مارکسیست‌ها و منافقین در ابتدای انقلاب به ملت وارد کردند که با چارچوب‌شکنی به دنبال قدرت بودند و ملت آنها را پس زدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با رویکرد عدالتخواهانه یکسره شرایط را به سوی محرومان سوق داد، اظهار کرد: قبل از انقلاب چند شهر را آباد نشان می‌دادند و بقیه کشور را رها کرده بودند. روستاها بدون امکانات اولیه آب آشامیدنی سالم، برق، راه، تلفن، خدمات بهداشت و امکانات آموزشی بود اما امروز به برکت انقلاب همه روستاها امکانات برق را هستند، از نعمت تلفن و تلفن همراه برخوردارند، خدمات بهداشتی مناسب داشته و راه آسفالته که قبل از انقلاب برای حدود روستاها تنها 200 کیلومتر بود امروز به بیش از 100 هزار کیلومتر راه آسفالته رسیده است که بیش از 500 برابر است.

وی افزود: امروز بیش از 27 هزار روستا از نعمت گاز برخوردارند که قبل از انقلاب یک روستا گاز نداشت و تقریبا 95 درصد شهرها از نعمت گاز برخوردارند. خانه های بهداشت روستایی از هزار و 300 عدد به 18 هزار خانه بهداشت رسید. تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستا از 518 عدد به 2 هزار و 673 رسید.

لاریجانی اظهار کرد: بعد از انقلاب در توسعه صنایع و معادن گام‌های بزرگ برداشته شد به طوری که فقط در زمینه پتروشیمی، صادرات کشور 38 برابر شد و ارزش صادرات پتروشیمی 263 برابر و سرمایه‌گذاری انجام شده 78 برابر پیش از انقلاب است.

رئیس مجلس یا بیان اینکه رویکرد امام(ره) در اقتصاد مردمی کردن و عادلانه کردن آن بود، ابراز کرد: به همین جهت سیاست‌های اصل 44 و قانون آن به درستی تدوین شد اما باید پذیرفت این سیاست و قانون با نادرستی در مقام اجرا به نتیجه مطلوب نرسید به طوری که صنایع و معادنی که بر اساس برداشت‌های اوایل انقلاب به صورت دولتی اداره می‌شدند و نظمی خاص داشتند با این شرایط نه خصوصی شدند و نه دولتی و در شرایط بی‌نظمی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: گزارش کمیسیون ویژه مجلس نیز همین امر را نشان می دهد که خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 تقریبا در اهداف 8گانه آن، موفق اجرا نشده و این بخش نقطه ضعف است که باید دولت و مجلس همت کنند تا اجرای قانون در مسیر خود قرار گیرد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در بعد عدالت علاوه بر رویکرد محرومیت‌زدایی، شفافیت کامل و پرهیز از رانت‌خواری در اجرای مقررات کشور تحقق یابد، گفت: همچنین با قاچاق که امروز مشکل مهمی برای کشور شده است، باید مبارزه جدی‌تر صورت پذیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: تحقق دولت الکترونیک و ایجاد سامانه‌های متصل به یکدیگر و تصمیمات متناسب با شرایط خود و همسایگان می‌تواند این مسیر را هموار کند. امروز بهترین زمان برای اهتمام به این امر است چرا که زیرساخت‌های آن فراهم شده است و سال 98 باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا تمام بخش‌های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند و دخالت‌های مضر دستگاه‌ها در زندگی اقتصادی مردم به حداقل برسد و کوچک و چابک شدن دولت از این طریق ممکن م‌ شود و مبارزه با فساد از این طریق محقق می‌شود.

لاریجانی در ادامه به تشریح وضعیت سیاست خارجی کشور پس از پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: در سیاست خارجی، انقلاب اسلامی حفظ امنیت، منافع ملی کشور، استقلال و حمایت از مستضعفان و همکاری با کشورهای اسلامی و همسایه را از ارکان خود می‌داند و باید افتخار کرد که نظام جمهوری اسلامی در این بعد تمام تلاش خود را کرد و علیرغم سیاست‌های استکباری ـ صهیونیستی و جنگ و ترورها و اقدامات ایذایی ملت ایران با سربلندی دوره چهل ساله را طی کرد و امروز ایران در ایجاد امنیت و ثبات و منطقه نقش مؤثری را بر عهده دارد و استقلال کشور و تئوری نه شرقی، نه غربی امام(ره) با صلابت محقق شد.

وی در ادامه بازیگری خاص دشمنان انقلاب در هر دوره‌ را مورد اشاره قرار داد و گفت: جنگ تحمیلی با دسیسه آنها ایجاد شد و اگرچه صدمات زیادی به ما زد، چنانچه بیش از 200 هزار شهید و بیش از هزار میلیارد دلار خسارت مادی بخشی از آن است ولی جمهوری اسلامی درسی به آنها داد که دیگر جرئت تعرض به کشور را نداشته باشند و با مقاومت خود بازدارندگی جدی ایجاد کرد. در مسئله اتمی علیرغم همه ماجراجویی‌های آنها، ملت بر این دانش مسلط شد. در فناوری‌های نظامی به سطوح بالایی از اقتدار دفاعی دست یافت از این رو باید انتظار داشت آنها در مقابل نقاط قوت ایران، آرام ننشینند و یک نمونه آن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌ها علیه ایران است.

رئیس مجلس پیروزی انقلاب اسلامی را در پناه وحدت ملی و تبعیت از راهنمایی‌های امام(ره) دانست و تأکید کرد: این مسیر عزت‌بخش 40 ساله نیز با همه فراز و فرودهایش با این دو ویژگی به پیشرفت‌های شگرف رسید. امروز نیز در مقابل تحریم‌ها و ظلم آمریکا تنها راه موفقیت همین امر است؛ وحدت هرچه بیشتر داخلی و مقاومت آگاهانه و هوشیارانه بر اساس تدابیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای.

لاریجانی ادامه داد: حل مسائل اقتصادی امروز که به خاطر تحریم‌ها شکل دیگری گرفته است، با همین سیاست قرین توفیق خواهد بود؛ داشتن نگاه طبیبانه در این مرحله و پرهیز از حاشیه سازی‌ها و دعواهای جناحی کلید موفقیت این کشور است. از این طریق مقاومت آگاهانه شکل گرفته و دشمن مأیوس می‌شود؛ حل مسئله از این طریق است نه چانه‌زنی‌های متعارف.

رئیس مجلس در پایان اظهار کرد: امید است با کالبدشکافی دقیق سال‌های انقلاب دستاوردهای مجاهدانه را قدر نهیم و راه امام(ره) را با جدیت بیشتر طی کنیم.

انتهای پیام

captcha