نقش مؤسسه‌ «الجواد» هند در برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه
کد خبر: 3788067
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
حجت‌الاسلام نقوی مطرح کرد:

نقش مؤسسه‌ «الجواد» هند در برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه

گروه بین‌الملل ــ مؤسسه «الجواد» هند فعالیت خود را در برپایی مراسم عزاداری ایام فاطمیه از سال 2006 در کارگیل هندوستان آغاز کرد و این روزها برگزارکننده مراسم سوگواری به این مناسبت در سراسر هند است.

حجت‌الاسلام سیدمناظر حسین نقوی،‌ مدیر مؤسسه الجواد هند، که چندین سال است به برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه در هند می‌پردازد،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در هند در پاسخ به اینکه برپایی این مراسم در هندوستان با چه هدفی انجام می‌شود، گفت: قطعاً همه برکاتی که در برپایی مجالس عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وجود دارد، در برپایی مجالس عزای حضرت زهرا(س) نیز موجود است.

وی تصریح کرد: درهمین راستا «مؤسسه الجواد» هندوستان از سال 2006 میلادی برای برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت بانوی دوعالم در این کشور پیشقدم بودہ و در تمام نقاط کشور ھند برای برگزاری ایام فاطمیه تلاش کرده است.

نقوی افزود: در سایه همین فعالیت‌ها بوده است که هم اکنون ایام عزای فاطمیه در تمام نقاط کشور پهناور ھند گسترش یافته است و این مؤسسه در کنار برنامه‌های عزاداری، خطبه‌خوانی، مسابقات علمی و ارسال بسته‌ھای فرهنگی برای هیئت‌ھای مذھبی، فعالیت‌های چشمگیر داشته است.

مؤسسه‌ای با 13 سال فعالیت مذهبی در هند

به گفته نقوی، این مؤسسه‌ همچنین در شبکه‌ھای بین‌المللی «زی سلام» و «عالمی سمع» نشست دانشمندان اھل سنت و شیعه را تدارک دیده است تا بتواند از این طریق در تمام جهان سیره و روش یگانه دختر رسول خدا(ص) را معرفی کند و گسترش دهد. این مؤسسه در ادامه انجام رسالت فرهنگی خود از سال 2006، برنامه اعزام مبلغ از طلاب مشهد مقدس و مبلغان بومی در نقاط مختلف هند را برعهده داشته که نتیجه خوبی نیز به دنبال داشته است.

وی اظهار کرد: از دیگر فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه الجواد، ترجمه کتاب‌های مختلف درباره حضرت زهرا(س) بوده است که می‌توان به کتاب سیرت حضرت زهرا(س) اشاره کرد که از طرف این انجمن فرهنگی چاپ و توزیع شده است. به دنبال انجام این خدمات، الجواد جایگاه خوبی بین مردم هندوستان پیدا کرده است.

مؤسسه‌ای با 13 سال فعالیت مذهبی در هند

مدیر این مؤسسه افزود: با برگزاری این مراسم خود را به اهل بیت پیامبر(ص) نزدیکتر می‌کنیم و مناقب و کمالات این خاندان را بهتر می‌شناسیم تا وظیفه خود را در برابر محبت آنها انجام دهیم که «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى؛ بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم غیر از دوست داشتن نزدیكانم».

نقوی گفت: این مجالس، محافلی است که معارف دینی را نشر می‌دهد و انسان را در پیمودن مسیر الهی کمک می‌کند، به ویژه آنکه تضرع و گریه در مصائب اهل بیت (ع)، زنگارهای دل را می‌شوید و اثر گناهان در ایجاد قساوت را رفع می‌کند و حضور در این مراسم‌ها، خود نشانه‌ای از تقواست «مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد، این كار نشانه تقواى دل‌هاست».

مؤسسه‌ای با 13 سال فعالیت مذهبی در هند

وی ادامه داد: همچنین باید به اثر عظیم این مجالس، در تبلیغ حق توجه داشت. تمام مصائبی که حضرت زهرا(س) تحمل کردند، در راستای احیای مسیر صحیح توحید بود؛ مسیری که بعد از پیامبر(ص) عده‌ای آن را به انحراف کشاندند، اما حضرت زهرا(س) با ایستادگی خود و نثار جانش، کوشید تا چراغی در تاریخ روشن کند که تمام جویندگان حقیقت آن را بیابند.

نقوی در ادامه این مطلب اظهار کرد: از همین رو می‌بینیم که باطل‌پیشگان، چقدر از برپایی این گونه مراسم خشمگین می‌شوند و سعی در بی رونق کردن آن دارند و در این راه از انواع ترفندها مثل شبهه‌پراکنی و ... استفاده می‌کنند. آنها سعی می‌کنند چراغ مسیر هدایت را خاموش کنند تا کفر و نفاق راه انحراف پوشیده بماند، اما خدای متعال اراده کرده است که نور حقیقت همه جا را فراگیرد. «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ؛ آنها مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند، ولى خدا جز این نمی‌خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند».

مؤسسه‌ای با 13 سال فعالیت مذهبی در هند

وی توضیح داد: آیت‌الله العظمی وحید خراسانی درباره بزرگداشت ایام فاطمیه(س) گفته است؛ از آنجا که رسول اکرم(ص) واسطه تربیت تکوینی و تشریعی خداوند نسبت به ماست و بر هر مسلمانى حق حیات ابدی دارد، به مقتضاى ادراک عقل به وجوب شکر منعم و حکم شرع به لزوم مودّت ذى القربى (قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربى) و اینکه فاطمه محبوب‌ترین و نزدیکترین خلق به رسول خداست، وظیفه ما این است که در مصیبت کبرى شهادت حضرت زهرا(س) که نیمه شب غریبانه دفن شد و مزارش مخفى ماند، بپا خیزیم و آنچه در توان داریم، در تعظیم شعائر روز شهادت وی انجام دهیم.

انتهای پیام 

captcha