برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
کد خبر: 3793373
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸

برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

گروه هنر ــ مراسم معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ششم اسفندماه، اسفندماه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ششم اسفندماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مجمع جهانی اهل بیت، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، حقوق بشر وزارت دادگستری، معاونت فرهنگی قوه قضاییه، اداره سلامت شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت ورزش و جوانان، فراکسیون جوانان مجلس، حقوق شهروندی وزارت ارشاد، بیمه ایران، شبکه علمی ایران، انجمن مدیران تولید سینما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و انجمن ویرایش و درست‌نویسی از جمله سازمان‌ها و نهاد‌هایی هستند که در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شرکت دارند.
در روز‌های برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، داوران این نهاد‌ها و سازمان‌ها در پردیس سینمایی چارسو به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستند و بر طبق اهداف و رسالتشان، برگزیدگانشان را انتخاب کرده‌اند. علی نصیریان، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمدحسین مهدویان، جواد طوسی، بهناز جعفری، رضا مقصودی، اکبر عالمی، فرشته صدرعرفایی، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی حقیقی، منوچهر شاهسواری، از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.
در این مراسم، بعد از سخنان ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فجر سی و هفتم، کلیپی با موضوع مادر با بهره‌گیری از تصاویر خاطره‌ساز مادران در سینمای ایران پخش شد.
در ادامه مراسم، حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در مراسم معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: میلاد بانوی دو عالم را به ویژه به خانم‌های محترم جمع تبریک می‌گویم. این مراسم خیلی جای سخنرانی نیست، فقط می‌خواستم یک نکته محوری را بگویم و تشکر کنم از دستگاه‌ها که نسبت به سینما حساسیت دارند و جلوه آن، حضور در چنین مراسمی است.
وی افزود: نقطه کانونی این جلسه که به گفته دبیر جشنواره، پیشینه داشته، مقطعی قطع شده و دوباره به جریان افتاده است، این فرمایش رهبری است که در دیدار با سینماگران فرمودند کلید حل مشکلات کشور در دست شما سینماگران است. این تعارف نبوده است و این بخش یک نگاه راهبردی را نمایندگی می‌کند.
انتظامی گفت: دستگاه‌هایی که به ظرفیت فرهنگ هنر و به ویژه سینما توجه می‌کنند، علاوه بر اینکه از زاویه مسئولیت اجتماعی وارد می‌شوند، به این ظرفیت هم توجه دارند. ما به عنوان وزارت فرهنگ از آن‌ها قدردانی می‌کنیم که هم جانب مسئولیت اجتماعی را نگه می‌دارند و هم از این ظرفیت بی‌اطلاع نیستند. در چنین رویکردی، این دستگاه‌ها هستند که باید پاسخگو باشند چقدر می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
رییس سازمان سینمایی گفت: در این رویکرد، جای نقد سینما نیست. این مسئله باید در جای خود انجام پذیرد و سینماگران قطعاً از آن استقبال می‌کنند، اما در واقع نیازمند پاسخگویی دستگاه‌هاست که ما چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم. شاید جمله نامناسبی که به اهالی فرهنگ گفته می‌شود، این است که ما در خدمتیم؛‌گویی که درخواستی از آن‌ها صورت گرفته و آن‌ها باید کاری برای اهالی سینما انجام بدهند. اتفاقاً نگاه باید معکوس باشد. یعنی دستگاه‌ها باید متوجه این باشند که چگونه می‌توانند از ظرفیت سینما استفاده کنند و اعلام وابستگی خود به این جریان را نشان بدهند.
انتظامی تأکید کرد: من از دستگاه‌هایی که متوجه این نکته هستند، تشکر می‌کنم و امیدواریم دستگاه‌های بیشتری در سال‌های بعد از این ظرفیت استفاده کنند و مشکلات کشور را از طریق سینما حل کنند.
برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی
در ادامه این مراسم، به دعوت فرزاد حسنی، مجری مراسم، اصغر دانشیان، سیدفرید موسوی، معصومه ابتکار، جعفر صانعی‌مقدم، مهدی کرم‌پور و رضا مقصودی برای اعطای جوایز روی سن حاضر شدند. سعید ملکان و بهرام توکلی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «غلامرضا تختی» جایزه بخش تجلی اراده ملی را دریافت کردند.
تندیس تجلی اراده ملی به سبب بیان داستان زندگی صلح‌جویانه یک انسان با محیط اطرافش به آرش لاهوتی و علیرضا قاسم‌خان برای «روز‌های نارنجی» اهدا شد.
تندیس تجلی اراده ملی برای توجه درست به فقر، به نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
هیئت داوران فراکسیون جوانان دو فیلم را شایسته دریافت تندیس تجلی اراده ملی دانست که عبارتند از فیلم سینمایی «۲۳ نفر» و مستند «بهارستان خانه ملت».
هیًت داوران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دو اثر را شایسته تندیس تجلی اراده ملی دانستند: به خاطر چهره باورپذیر زنی موفق در جامعه، فیلم «مردی بدون سایه» جایزه دریافت کرد. همچنین تندیس بهترین فیلم مرتبط با مسائل خانواده به خاطر پرداختن به اهمیت اخلاق و احترام به ویژه سالمندان به مونا زندی برای فیلم «بنفشه آفریقایی» تعلق گرفت.
در ادامه مراسم، برای اعطای تعداد دیگری از جوایز به دعوت مجری از افراد ذیل برای حضور روی سن دعوت کرد: سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌المللی وزارت دادگستری، حسین انتظامی، ریاست سازمان سینمایی، حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، سیدمحمدرضا خوشرو، مدیرکل فرهنگ حقوقی و قضایی قوه قضاییه، آیت‌الله محمدحسین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت، حسین عرفانی مقدم، مدیر کل دفتر حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی معاونت حقوق بین‌الملل وزارت دادگستری، محمود عزیزی، سجاده‌چی و مصطفی رستگاری.
هیئت داوران حقوق بشر وزارت دادگستری به سه فیلم منتخب، تندیس تجلی اراده ملی تقدیم کرد: به خاطر روایت‌گری زیبا و جذاب از نقض آشکار موازین حقوق بشر رژیم بعث؛ مجتبی فرآورده تهیه‌کننده «۲۳ نفر» جایزه دریافت کرد.
تندیس تجلی اراده ملی برای به تصویر کشیدن نقض آشکار حقوق بشر توسط گروه‌های تکفیری و تصویر حقوق کودک توسط مادر ایرانی به محمدحسین قاسمی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.
تندیس تجلی اراده ملی به سبب پرداختن به موضوع تروریسم به عنوان مصداق نقض فاحش حقوق بشر به سیدمحمود رضوی برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون» اهدا شد.
هیئت داوران معاونت فرهنگی قوه قضاییه به دو فیلم، تندیس تجلی اراده ملی داد: تندیس تجلی اراده ملی به فردین خلعتبری و یلدا جبلی برای «جمشیدیه» به دلیل تبیین یکی از موضوعات اصلی آسیب‌های اجتماعی، ضرورت کنترل خشم به همراه ترویج مفهوم بخشایش و گذشت.
تندیس تجلی اراده ملی به علی مصفا تهیه کننده و مسعود بخشی نویسنده و کارگردان «یلدا» به جهت ترویج مفهوم بخشایش، عفو و گذشت.
هیئت داوران مجمع جهانی اهل بیت تندیس تجلی اراده ملی را به سیاوش حقیقی، تهیه کننده و مرتضی علی عباس میرزایی، کارگردان «خون خدا» برای ابراز ارادت به ساحت حضرت امام حسین(ع)، توجه به مفهوم توبه و گذشت و پرداخت هنری به حقیقت سفینةالنجاه بودن امام حسین اهدا می‌شود.
تندیس تجلی اراده ملی به محمدحسین مهدویان، کارگردان و سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز؛ رد خون» تعلق گرفت. همچنین از مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده و مهدی جعفری، کارگردان «۲۳ نفر» به خاطر تصویرگری رشادت‌های رزمندگان اسلام و آزادگان سرافراز در برابر کفر و استکبار جهانی تقدیر شد.
دومین تقدیر مجمع جهانی اهل بیت از رشید حاجت‌مند، تهیه کننده و هادی حاجت‌مند، کارگردان «مدیترانه» برای نشان دادن رشادت‌های مدافعان حرم و پرداختن به حجاب و عفاف در قاب سینما صورت گرفت.
هیئت داوران معاونت فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ تندیس تجلی اراده ملی را به خاطر تبیین رسا و خلاقانه و تاثیرگذار آسیب‌های اجتماعی جوانان به سعید روستایی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا کردند. همچنین هیئت داوران سازمان بهزیستی تندیس تجلی اراده ملی را به دلیل ترویج روحیه پهلوانی به بهرام توکلی، کارگردان «غلامرضا تختی» تقدیم کرد.
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جایزه خود را به مهدی جعفری، کارگردان و مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «۲۳ نفر» تقدیم کرد. هیئت داوران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز جایزه خود را به جمال ساداتیان، تهیه‌کننده فیلم «متری شیش و نیم» اهدا کرد.
هیئت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تندیس تجلی اراده ملی را به دلیل پرداخت به ماجرای واقعی تکفیری که با برداشتی غلط و ناصحیح از قرآن کریم به دنبال تبلیغ و ترویج قرائت متفاوت از دین مبین اسلام هست به نرگس آبیار، کارگردان و محمدحسین قاسمی، تهیه کننده فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اهدا کرد.
هیئت داوران به خاطر داستانی سرشار از مضامین دینی و قرآنی برای مخاطبان کودک و نوجوان، تندیس خود را به انیمیشن «بنیامین» اهدا کرد. هیئت داوران حقوق شهروندی وزارت ارشاد با در نظر گرفتن توأمان ارزش های سینمایی و موضوع و محتوا سه اثر را شایسته دریافت تندیس تجلی اراده ملی دانست. کامران مجیدی، تهیه‌کننده برای فیلم «جاندار»، تندیس تجلی اراده ملی برای علیرضا قاسم خان و آرش لاهوتی برای فیلم «روزهای نارنجی» و جایزه سوم به محسن تنابنده کارگردان فیلم سینمایی «قسم».
هینت داوران وزارت ورزش و جوانان چهار فیلم را شایسته دریافت تندیس تجلی اراده ملی دانست. میلاد صدرعاملی، کارگردان فیلم «سونامی» جایزه دریافت کرد. بهرام توکلی، کارگردان فیلم «غلامرضا تختی» به خاطر نگاهی جدید به زندگی و زیست اجتماعی غلامرضا تختی تندیس دریافت کرد و جایزه بعدی به سعید روستایی برای فیلم متری «شیش و نیم» رسید. چهارمین جایزه به مهدی جعفری، کارگردان «23 نفر» اهدا شد.
هیئت داوران انجمن فرهنگی آموزشی ویرایش و درست‌نویسی تندیس تجلی اراده ملی را از منظر به کارگیری درست زبان و ادبیات فارسی در سینما به نیما جاویدی کارگردان «سرخپوست» اهدا کرد.
هیئت داوران وزارت ارتباطات دو فیلم را شایسته تقدیر دانست. تندیس اول به رضا میرکریمی، کارگردان و تهیه‌کننده «قصر شیرین» ارائه شد. تندیس دوم به علی مصفا، تهیه‌کننده «مسخره باز» اهدا شد.
هیئت داوران شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، تندیس تجلی اراده ملی را به رضا میرکریمی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی قصر شیرین اهدا کرد.
هیئت داوران معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران دو فیلم را شایسته دریافت تندیس تجلی اراده ملی دانست. تندیس تجلی اراده ملی به سعید ملکان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» اهدا شد و جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» دیگر جایزه این بخش را دریافت کرد.
هیئت داوران بنیاد شهید و امور ایثارگران سه فیلم را به عنوان فیلم منتخب در جهت دریافت تندیس تجلی اراده ملی معرفی کردند: اولین تندیس به مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمای «23 نفر»، دومین تندیس به محمدحسین مهدویان، کارگردان «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و سومین تندیس به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
هیئت داوران انجمن صنفی مدیران تولید سینما دو فیلم را به نمایندگی از مدیران تولید کشور، شایسته تندیس تجلی اراده ملی دانست. کامران حجازی، مدیر تولید فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و کیومرث عباسی، مدیر تولید فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» جایزه این بخش را دریافت کردند.
هیئت داوران انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، سه عکاس را شایسته تقدیر دانستند: مریم کامیاب از خبرگزاری مهر، علی حدادی از خبرگزاری آنا و معین باقری از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، برگزیدگان این بخش بودند.
مراسم با اعطای جایزه عکس به پایان رسید.
انتهای پیام
captcha