برای شاد زیستن باید از درون خویش آغاز کنیم
کد خبر: 3794035
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵

برای شاد زیستن باید از درون خویش آغاز کنیم

گروه اجتماعی – مدیر رسانه همسان‌گزینی و تبیان استان مرکزی گفت: تعادل حزن و اندوه با شادی و شعف نیاز است، زیرا اندوه زیاد افسردگی، عقده و بدبینی و بی‌نشاطی می‌آورد شادی درونی است و برای شاد زیستن باید از درون آغاز کنیم دنبال و جای دیگر نگردیم. سه عامل درونی نظیر حسادت، تکبر و حرص شادی درونی را از بین می‌برند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی حجت‌الاسلام علی نیک‌عهد مدیر رسانه همسان‌گزینی و تبیان استان مرکزی ظهر امروز هشتم اسفندماه در همایش راهکارهای زندگی شاد و فرار از روزمرگی که در سالن غدیر استانداری مرکزی برگزار شد گفت: غم و شادی با هم است، رشد و نمو انسان در دل و سختی‌ها و تلخی‌ها صورت می‌گیرد باید نگرش‌ها نسبت به زندگی تغییر کنند تا بتوان زندگی تئاتری را رقم زد.
وی اظهار داشت: تعادل حزن و اندوه با شادی و شعف نیاز است، زیرا اندوه زیاد افسردگی، عقده و بدبینی و بی‌نشاطی می‌آورد شادی درونی است و برای شاد زیستن باید از درون آغاز کنیم دنبال و جای دیگر نگردیم. سه عامل درونی نظیر حسادت، تکبر و حرص شادی درونی را از بین می‌برند.
حجت‌الاسلام نیک‌عهد خیرخواهی را راهکار شاد زیستن برشمرد و گفت: مردم در نظر داشته باشند شوخی‌های خود را کنترل کنند شادی و غم میزان ارزش انسان‌هاست امام رضا علیه السلام فرمودند اگر مسلمانی را خوشحال کنید روز قیامت خدا شما را خوشحال می‌کند.
وی ارتباط با خدا، خوش‌بینی، مسئولیت‌پذیری, به تاخیر انداختن قضاوت خود، داشتن گستردگی دید، اصلاح باورها، تقویت مثبت‌اندیشی و ارتقای روحیه تشکر را از عوامل خارج شدن از روزمرگی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه با راهنمایی فکر ناجی افراد باشیم تصریح کرد: هرچه هماهنگی بیشتر باشد کمتر مورد انتقاد قرار می‌گیریم وفای به عهد رعایت حقوق دیگران و طی کردن راه درست سه عامل خوشبختی هستند باید از خدا خواست دل انسان را شاد کند برقراری ارتباط قوی با خدا زمینه شاد زیستن را فراهم می‌کند.
ابوالفضل بیرقی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شازند هم گفت: کشور ما از نظر افسردگی وضعیت خوبی ندارد برای رفع افسردگی افراد جامعه باید فکر اساسی کرد درست است که مسائل اقتصادی زمینه افسردگی را فراهم می‌سازد اما همه عوامل به مباحث اقتصادی باز نمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه حتی بین اقشار مختلف و افسردگی با درصد بالایی دیده می‌شود افزود: با بررسی این عوامل می‌توان متوجه شد که اصلی‌ترین مسئله جهت افسردگی و روزمره‌ مسائل اقتصادی نیستند اقتصاد یکی از عوامل افسردگی و روزمره است ولی ما شاد زیستن را بلد نیستیم و نیاموختیم.
بیرقی با اشاره به اینکه ما ایرانیان همگی افسردگی پنهان و درونی داریم اظهار کرد: این نوع افسردگی نیاز به درمان ندارند خاطرات منفی و تلخ در ذهن ماست که به دوران کودکی باز می‌گردد و به جای اینکه با آنان درست برخورد شود سعی کردیم آن را فراموش کنیم این افکار در ذهن ما مانده است و گاه احساس می‌کنیم بی دلیل از زندگی لذت نمی‌بریم که همگی آنان به سرکوب کردن خاطرات تلخ دوران کودکی باز می‌گردد این خاطرات از خودآگاه مغز به ناخودآگاه رفته است.
وی بر لزوم شناسایی خاطرات تلخ گذشته و ارائه راهکارها جهت مقابله با خاطرات تلخ تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای مقابله با خاطرات تلخ گذشته این است که به مسئله‌ای به مدتی معین فکر کنیم تا برایمان عادی شود تا بتوانیم زندگی شادی داشته باشیم و افسردگی پنهان را درمان کنیم.
این روان‌شناس بالینی کودکان در ادامه سخنان خود بیان کرد: قدم مثبت‌اندیشی و نیاموختن این عامل مهم در کودکی و نوجوانی زمینه شاد نبودن را فراهم می‌کند که جوانان نمی‌دانند اختلافات را چگونه حل کنند همه این سردرگمی‌ها برای آن است که ارتباط موثر را بلد نیستیم کسی به ما توهین و بی احترامی نمی‌کند مگر آن که در ناخودآگاه ذهنش حس حقارت داشته باشد.
بیرق ادامه داد: استفاده از قدرت کلمات انرژی بحث می‌دهد بهتر است به جای استفاده از کلمه خسته نباشید که بار منفی دارند از جمله ی شاد باشید یا موفق باشید استفاده کنید و به مرور خواهید دید قدرت درونی کلمات چطور با شاد بودن ارتباط مستقیم دارد قدرت درون باعث می‌شود انرژی فکری و جسمی انسان بیشتر شود انرژی جسمی انسان حد و مرز ندارد و بستگی دارد که چطور آن را به خودمان تلقین کنیم.
بیرقی بر ضرورت اصلاح فردی جهت اصلاح جامعه تاکید کرد و افزود: بی‌شک اگر بخواهیم محیط اصلاح شود باید خودمان در مرحله اول اصلاح شویم حضور در جلسات و جشن شادی به شاد زیستن کمک می‌کند استفاده از نشاط اجتماعی در جامعه منطبق با موازین اسلامی سبب می‌شود تا نشاط روحی و روانی مردم نیز افزایش پیدا کند.
وی ورزش را یکی دیگر از راهکارهای شاد زیستن بیان کرد و گفت: هر چه دیگران را به مثبت‌اندیشی بیشتر تقویت کنیم زمینه شاد زیستن افراد جامعه را بیشتر فراهم کردیم باید در همه مراحل زندگی استفاده از کلماتی که بار منفی دارند را کنار گذاشت همواره باید منتظر خبرهای خوب باشیم تا اتفاقات خوب رقم بخورد بعد از مدتی افسردگی‌ها به طور کامل رفع شود.
بیرقی بر لزوم برنامه‌ریزی ویژه کودکان جهت آموختن راهکارهای شاد زیستن تاکید کرد و گفت: آنچه در دوران کودکی ایجاد شود اثرات ماندگارتری دارد اکثر ما دچار روزمرگی هستیم و با هدف حرکت نمی‌کنیم انسان هدف‌دار با انسان‌های بی هدف قابل قیاس نیستند حتی نحوه حرف زدن راه رفتن و برخورد انسان‌های هدفدار با انسان‌های بی هدف متمایز است.
وی با اشاره به اینکه برای شاد زیستن در گام اول باید اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کرد اظهار کرد: برای سال ۹۸ برنامه سه ماهه شش ماهه و ۱۲ ماهه تعریف کنید در سه ماه اول بررسی کنید چقدر موفق بوده‌اید و این عمل را تا پایان سال ادامه دهید و ببینید به چند درصد اهداف خود دست یافته‌اید. اصلی‌ترین کار برای خارج شدن از روزمرگی هدفمند بودن است در خود شغل ایجاد کنید انگیزه یکی از عواملی است که شما را از روزمرگی خارج می‌کند نیازهای انسان سیری ناپذیر است پس برای نیازها محدودیت قائل نباشید و از شکست‌های گذشته درس گرفته و همواره در پی موفقیت قدم بردارید.
انتهای پیام

captcha