به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی امشب هشتم اسفندماه در همایش حوزه در گام دوم انقلاب در قم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با منشور روحانیت و سهم حوزه در این عرصه گفت: شاخهای از فقه مضاف ما فقه الحکومة است که دروسی در حوزه در این زمینه برای تقویت این بعد فقهی ایجاد شده است و از مباحث مهم فقه حکومتی، تشخیص مصلحت است.
وی افزود: فقه حکومتی مبتنی بر کشف المصالح است که سنخ این مصالح هم دارای اولویتها و مراتبی است که قابل تقسیمبندی به بخشهای مختلف است، لذا خبرگان و نخبگان و حوزه باید به ولی فقیه در شناخت این اولویتها کمک کنند تا این اهداف طبقهبندی شود.
اسلامی با تأکید بر اینکه باید در نظام اسلامی، اهداف اولیه نظام دستهبندی شود، اظهار کرد: مثلاً استقلال از اهداف مبنایی است، ولی برخی اهداف ممکن است در تزاحم با مشکلات عدیده باشد. مانند امروز که در جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و ... هستیم که در این موارد باید میان اهداف نظام، اولویتبندی شود.
اسلامی بیان کرد: موج معنویتگرایی، مهدویت و منجیگرایی و ... موضوعات در حال رشدی است که دارای فرصت و تهدیدات است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.
وی، سرمایهشناسی را از جمله اولویتها برشمرد و تصریح کرد: اینکه چه مقدار نیروی جوان داریم و صنعت ما چه مقدار قابلیت دارد و اینکه وزن «ما میتوانیم» چه مقدار است، برای سرمایهشناسی لازم است، لذا باید ابتدا امکانات و سرمایههای خود را شناسایی کنیم که بخش مهم آن بر عهده فقیه و بازوان فقیه یعنی حوزه است.
این محقق و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ممکن است این آمار را مرکز آمار هم بدهد، ولی فقیه با تبیین دینی ظرفیتشناسی میکند، افزود: عالم و فقیه دینی براساس نصوص دینی و ارزش ایمان، قابلیت فرهنگی، ایثار و اعتقادات دینی مردم سنجش دارد؛ امام ظرفیت الله اکبر، مسجد و حسینیه و توسل به ائمه را شناخت، در حالی که ما نه هوایپما و نه موشک داشتیم.
وی ادامه داد: در دوره جنگ سلاح نداشتیم، ولی سلاح محکمتری به نام ایمان داشتیم؛ امروز در دنیا میگویند سلاح تأثیر کمتری نسبت به فکر و اقناع و رشد مردم دارد؛ اینکه روی دینداری و رشد فکری مردم چه مقدار سرمایه حساب کنیم، نیازمند فکر فقاهتی است.
اسلامی با اشاره به آیندهنگری برای برنامهریزی گفت: اینکه مثلاً در دهههای آینده قدرت آمریکا چه مقدار است؛ وضعیت معنویتهای نوگرا، ارتباطات جهانی و مسیحیت و ... چگونه است، سنجش این موضوعات هم صرفاً کار کارشناسان نیست، بلکه کسی را میخواهد که بداند علم و معرفت و فرهنگ از کجا شروع شده و به کجا ختم میشود و کار کسی است که بر مبنای قرآن، آینده تاریخ را بیان کند وگرنه برخی نظریه پایان تاریخ را میدهند و چون دیگران میخواهند همین پررنگ شود، برای او دست میزنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی اظهار کرد: ما براساس نصوص دینی میگوییم وقتی امام زمان ظهور میکند که همه نظریات شکست خواهد خورد و بعد هم رجعت رخ میدهد؛ عالم دینی میتواند برای آینده بشر برنامه بدهد و اولویتگذاری کند، زیرا سنن تاریخ را میشناسد وگرنه دیگران مهدویت را آرمانی ذوقی برای دلخوشی مردم میدانند و راهکار اداره امروز جامعه را هضم و تعامل در جامعه قدرت جهانی خواهند دانست.
وی اظهار کرد: امروز در عرصههای مختلف مانند تقریب، تسامح و تساهل، پافشاری و مقاومت بر موضع صحیح دین و یا کوتاه آمدن و انعطاف و ... نیازمند نظریهپردازی هستیم.
انتهای پیام