الهام­‌بخشی به زنان دانشمندان مشاغل زیست‌پزشکی در جهان اسلام
کد خبر: 3794188
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
در نشست کراچی بررسی شد؛

الهام­‌بخشی به زنان دانشمندان مشاغل زیست‌پزشکی در جهان اسلام

گروه بین‌الملل - یکی از پنل‌های روز دوم نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است، به بررسی موضوع «الهام­‌بخشی به دانشمندان زن در مشاغل زیست‌پزشکی در جهان اسلام» اختصاص داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی بنیاد مصطفی (ص)؛ پروفسور جکی­یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) در سال 2015 در پنل «الهام­‌بخشی به دانشمندان زن در مشاغل زیست‌پزشکی در جهان اسلام» درباره رفع موانع و شناخت راه‌­های تقویت مشارکت زنان در بهبود وضعیت سلامت جوامع سخن گفت.

جکی­یینگ در سخنانش به خاطراتی از دوران نوجوانی خود و مهاجرت به آمریکا اشاره کرد و افزود: وقتی جزء اقلیت و یک زن هستید باید بسیار بیشتر تلاش کنید تا کسی شما را ­بپذیرد و باید خودتان را ثابت کنید.

وی ادامه داد: زنان به دلیل مسائل زندگی و نقش مادری باید مراحل تحصیل خود را سریع‌­تر طی کنند‌.

این محقق حوزه نانوفناوری اضافه کرد: اگر می‌­خواهید واقعا موفق شوید باید مانند موسیقی­دانان و ورزشکاران بسیار کار و تمرین کنید.

وی به اهمیت انگیزه و الهام درونی اشاره کرد و گفت: این امر در مورد کشورها نیز درست است؛ اما کشورهای زیادی نفت و پول دارند ولی انگیزه­‌ای برای تلاش زیاد در آن­ها نمی­‌بینید.

وی تصریح کرد: ما به عنوان محقق می‌­توانیم تاثیر زیادی در جهان بگذاریم؛ علم و فناوری، هم‌ مشکلاتی به همراه دارد و هم بسیاری از مشکلات را حل می‌­کند.

در ادامه این پنل، دکتر رنا الدجانی، استاد دانشگاه «هاشمی» اردن گفت: من با داشتن چهار فرزند، تحصیلات تکمیلی خود را شروع کردم، درس خواندم و تحقیقاتم را شروع کردم.

وی با تأکید بر اهمیت زنان در اسلام، افزود: غیر از تلاش بیشتر زنان، خط مشی­‌ها، سیاست­گذاری­‌ها و تصمیم­‌گیران نیز باید زمینه را برای حضور بهتر زنان در مشاغل مهم و تحقیقات فراهم کنند.

 در پایان این نشست که با ریاست دکتر محمد اقبال چودری، رئیس مرکز بین‌­المللی علوم شیمی و زیستی (ICCBS) دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد، سخنرانان به سوالات حضار جواب دادند و از دغدغه­‌های خود در کشورهای­شان برای حضور بیشتر زنان در توسعه علم و فناوری و تحقیقات گفتند.

چودری نیز بر اهمیت نقش الگوهای خوب زنان دانشمند تأکید کرد و گفت: جهان همواره در حال تغییر است و امیدوارم این تغییر فرصت­‌های بیشتری را در اختیار زنان قرار دهد.

الهام­‌بخشی به دانشمندان زن در مشاغل زیست‌پزشکی در جهان اسلام

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه­‌های بیماری­های واگیر و غیر واگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت­‌های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تأکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش­‌های جهان اسلام در حوزه سلامت پرداخته می‌شود و تازه­‌ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش­‌ها در آن بررسی می­‌شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می­‌شود و شرکت­‌ها و سرمایه­‌گذاران به همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت­هایی را کسب کرده­‌اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

captcha