مقابله با بیماری‌های واگیردار و نانو؛ موضوعات مورد بررسی دانشمندان مسلمان در نشست کراچی
کد خبر: 3794245
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹

مقابله با بیماری‌های واگیردار و نانو؛ موضوعات مورد بررسی دانشمندان مسلمان در نشست کراچی

گروه بین‌الملل - دانشمندان و کارشناسان مسلمان حاضر در پنل‌‌های روز دوم نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است به بررسی موضوعاتی از جمله واکاوی مقابله با بیماری‌های واگیر دار و نانو و علوم زیستی پرداختند.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌­رسانی بنیاد مصطفی(ص)؛ یکی از پنل­‌های روز دوم از پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی با ریاست عینی ادریس، معاون دانشگاه پوترا مالزی و موضوع راهبردهای پیشرفته برای پیشگیری و تشخیص بیماری‌های واگیر‌دار در جهان اسلام برگزار شد.

خدیجه یوسف از گروه بیوشیمی و میکروب­شناسی دانشگاه پوترا در مورد روش­‌های تشخیص و درمان با واکسن بیماری نیوکاسل صحبت کرد. این بیماری ویروسی در پرندگان شیوع می­‌کند و موجب خسارات زیادی می­‌شود.

وی گفت: بیماری نیوکاسل در همه جای جهان دیده و در خاورمیانه، آفریقا و آسیا در بازه‌­های مختلف زمانی همه­‌گیر می­‌شود.

در ادامه مجید مسده از دانشگاه علوم و فناوری اردن در مورد واکسیناسیون و اهمیت آن در نظام بهداشت و درمان کشورها سخن گفت.‌

وی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کودک قبل از یک سالگی می­‌میرند در حالی‌که یک میلیون و ۴۰۰ هزار مرگ در بین آن­ها به دلیل نزدن واکسن است.

به گفته مسده با وجود مزایای زیاد واکسیناسیون هنوز بسیاری از خانواده­‌ها در اردن کودکان خود را واکسن نمی‌­زنند.

دکتر مسده به همراه گروهی از دانشجویان خود مطالعاتی موردی برای پی‌­بردن به وضعیت عمومی واکسیناسیون بین اقشار مختلف با تآکید بر میزان سواد و فعالیت­‌های اجتماعی مادران انجام داده و پی بردند که در بعضی موارد مانند واکسن ب‌ث‌ژ، ۹۱ درصد از مادران به کودکان خود واکسن می‌­زنند ولی این رقم در مورد همه واکسن­‌ها ثابت نیست.

*مالاریا و جهش ژنتیکی پشه­‌های ناقل

حمزه بابکر از دانشگاه سلطان قابوس عمان یکی دیگر از سخنرانان این پنل بود که در مورد بیماری مالاریا سخن گفت. وی با ارائه توضیحی در مورد این بیماری افزود: مالاریا در بسیاری مناطق جهان شایع است و در سال ۲۰۱۷، بیش از ۲ میلیون مورد ابتلا و ۴۳۸ هزار مورد مرگ برجای گذاشته است.

وی به پیشرفت‌­ها طی سال­های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی در ۵۷ کشور از ۱۰۶ کشور، میزان ابتلا ۷۵ درصد و میزان مرگ و میر، بر اثر این بیماری ۶۰ درصد کاهش یافت که موفقیت خوبی است، اما آمار بعد از آن، از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ثابت مانده است که دانشمندان از آن به بازگشت مالاریا تعبیر می­‌کنند.

وی با استناد به مطالعات در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ­فارس گفت: ارتباط نزدیک ژنتیکی بین پشه­‌های ناقل در منطقه و در دیگر مناطق وجود دارد که به معنای جهش ژنی، سریع بین پشه­‌ها است. با وجود تلاش­ها برای مبارزه با این بیماری، انواع پیچیده­تر و تکامل یافته­تری از پشه ناقل دیده می­شود و نابودی کامل آن به تجهیزات بیشتر همچنین نظارت بر موارد همه­گیری نیاز دارد.

در پایان نیز رومینا حسن از دانشگاه آقاخان کراچی در مورد مقاومت به آنتی بیوتیک­‌ها و آنتی­‌میکروب­ها به مثابه یک چالش جهانی سخن گفت.

مقابله با بیماری‌های واگیردار و نانو؛ موضوعات مورد بررسی دانشمندان مسلمان در نشست کراچی

نانو و علوم­‌زیستی یکی دیگر از موضوعات پنل نشست کراچی

 پنل نقش فناوری­های نانو و علوم­ زیستی در تسهیل تحقیقات دارویی جدید به ریاست رسول دیناورند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) عصر پنج‌شنبه در دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

پروفسورهلیزه کاتاس، رئیس مرکز فناوری دارورسانی در دانشگاه کابانگسان مالزی به عنوان اولین سخنران این پنل از دستاوردهای این گروه در طراحی و تولید  نوعی نانوذره برای دارورسانی صحبت کرد.

وی به مقاومت آنتی‌­بیوتیکی اشاره کرد و گفت: اگر این وضع ادامه یابد تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۰ میلیون نفر جان خود را از دست م‌ی­دهند؛ زیرا بدن آن­ها در برابر آنتی­‌بیوتیک­ها مقاوم شده است.

*تولید زخم­‌پوش از عسل و سَم‌ زنبور عسل

حسن اعزازی از دانشگاه آمریکایی قاهره و رییس شرکت دانش بنیان نانوایبر در مصر با اشاره به انواع زخم‌­ها در حوزه بهداشت و درمان گفت: زخم‌­ها اثر زیادی بر بدن انسان­‌ها دارند و ضمن انواع و پیامدهای مختلف، بازار جهانی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را تا سال ۲۰۲۰ شامل می­‌شوند.

وی به انواع محصولات موجود برای درمان زخم‌­های مزمن مانند زخم­‌های ناشی از دیابت اشاره کرد و گفت: محصولات مختلفی برای درمان این زخم‌­ها در بازار است.

اعزازی با توضیح در مورد فناوری توسعه یافته در شرکت دانش بنیان نانوایبر ادامه داد: ما زخم‌­پوش‌­های نانوفیبر با عصاره عسل و سم زنبور تولید کردیم که حتی روی زخم‌­های مزمن و پیچیده و عمیق نیز بعد از ۱۲ روز اثر خوبی گذاشته است.

وی افزود: این زخم‌­پوش­ها زیست تخریب‌­پذیر هستتد و از این‌ جهت عوارض جانبی نیز ندارند.

مقابله با بیماری‌های واگیردار و نانو؛ موضوعات مورد بررسی دانشمندان مسلمان در نشست کراچی

*تولید ایمپلنت­‌های دارورسان

مای خنفر از دانشگاه علم و فناوری اردن در مورد ایمپلنت­‌های دارورسان توضیح داد: تولید ایمپلنت­‌های دارورسان مزایای زیادی دارد، این ایمپلنت­‌ها در بدن بیمار با یک جراحی مختصر گذاشته می‌­شود و داروی لازم را به او می­‌رساند به این شکل میزان نیاز به دارو کاهش و اثربخشی افزایش می‌­یابد .

خنفر ادامه داد: اما ایمپلنت­‌ها محدودیت­‌هایی هم دارند؛ مثلا دو جراحی برای گذاشتن و برداشتن آن و درد در محل گذاشتن ایمپلنت.

وی انواع ایمپلنت را تخریب­‌پذیر و تخریب­‌ناپذیر برشمرد و گفت: تخریب­‌پذیرها ضمن کاهش درد موجب می­‌شوند عمل دوم برای برداشتن آن نیاز نباشد.

استاد دانشگاه اردن تأکید کرد: ما در حال مطالعه روی نوعی دارورسان از پلی­لاکتیک هستیم که زیرپوست تزریق می‌­شود و در سه مرحله دارو را رها می­کند.

همچنین ماهالاتچامی آروجانان، مدیر اجرایی مرکز اطلاع­‌رسانی مالزی نیز در مورد ارتباطات علم سخنرانی کرد.

وی گفت: هدف از تحقیقات علمی جدید، یافتن راهی به بازار با ارائه دستاورد فناورانه جدید است؛ ارتباطات علم به معنای این است که موضوعات علمی را به زبانی ساده برای افراد غیر متخصص بیان کنیم.

مقابله با بیماری‌های واگیردار و نانو؛ موضوعات مورد بررسی دانشمندان مسلمان در نشست کراچی

یادآوری می شود؛ پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه­‌های بیماری­های واگیر و غیر واگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

captcha